Εννιά μέτρα βγάζει από τη… φαρέτρα του το υπουργείο Μεταφορών, προκειμένου να αυξηθεί το επίπεδο ασφάλειας στους δρόμους της πόλης. Η αρχή θα γίνει από τη Θεσσαλονίκη, όπου το ερχόμενο Σάββατο ο αρμόδιος υφυπουργός, Σπύρος Βούγιας, καλεί τους δημάρχους του πολεοδομικού συγκροτήματος προκειμένου να τους δώσει κατευθύνσεις για απλές, στοχευμένες και φτηνές παρεμβάσεις σχετικές με την ασφάλεια στην κίνηση των πεζών, των ανθρώπων με αναπηρίες, τη σήμανση και τις διαβάσεις, καθώς και την καλύτερη προστασία των μαθητών γύρω από τα σχολεία.
Τα τροχαία που γίνονται μέσα στις πόλεις ή στο επαρχιακό δίκτυο τείνουν να λάβουν διαστάσεις… επιδημίας. «Παρά τη σημαντική μείωση το 2010 των νεκρών από τροχαία ατυχήματα (από 1.470 στους 1.280), η τελευταία σύνοδος του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας του υπουργείου Μεταφορών έδειξε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό θανάτων ή σοβαρών τραυματισμών (60%) γίνεται πλέον μέσα στις αστικές περιοχές και το επαρχιακό οδικό δίκτυο», επισημαίνει ο κ. Βούγιας και τονίζει ότι οι παρασύρσεις πεζών οφείλονται αρκετές φορές στην απροσεξία των ίδιων, αλλά κυρίως στην έλλειψη υποδομών.
«Στόχος του υπουργείου είναι να κινητοποιηθούν οι δήμοι και οι περιφέρειες, ώστε συμβάλουν στη βελτίωση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας στον αστικό ιστό», σημειώνει ο επιστημονικός υπεύθυνος της ομάδας εργασίας του υπουργείου, συγκοινωνιολόγος Σταύρος Κωνσταντινίδης.
Τα μέτρα
1) Διαπλάτυνση των πεζοδρομίων μπροστά από τις στάσεις των λεωφορείων. Το έργο αφορά εκατοντάδες στάσεις στην πόλη και θα βελτίωνε θεαματικά την ασφάλεια χιλιάδων επιβατών.
2) Θέσπιση αυστηρών περιβαλλοντικών και αισθητικών προδιαγραφών στα μικροεργοτάξια (ανακαινίσεις και εκσκαφές) που λειτουργούν μεμονωμένα και σημειακά στην πόλη δημιουργώντας προβλήματα στους πεζούς. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να αδειοδοτούνται από τους δήμους. Απαραίτητη προϋπόθεση η απρόσκοπτη κίνηση και ασφάλεια των πεζών.
3) Δημιουργία ανυψωμένων διαβάσεων για τους πεζούς, ώστε να τους δίνεται προτεραιότητα στην κίνηση. Πρέπει να γίνουν σε περιοχές σχολείων, σε εμπορικούς δρόμους και σε πλατείες.
4) Δημιουργία πεζοδρομίων, τα οποία θα προσφέρουν τη δυνατότητα άνετης και ασφαλούς κίνησης. Τα πεζοδρόμια θα πρέπει να έχουν ελάχιστη ζώνη πλάτους 1,5 – 2 μέτρα και σε όλες τις διασταυρώσεις να υπάρχουν ράμπες.
5) Ειδικές διαβάσεις γύρω από τα σχολεία. Αμεσης προτεραιότητας πρέπει να είναι η τοποθέτηση επενεργούμενων σηματοδοτών, στα βασικά σημεία προσέλευσης και αποχώρησης των μαθητών.
6) Τοποθέτηση σήμανσης για την προέλευση των οχημάτων στις διαβάσεις. Με τη σήμανση επί της οδού «κοίτα δεξιά» ή «κοίτα αριστερά», που χρησιμοποιείται κυρίως στις αγγλοσαξωνικές χώρες, ο πεζός καθοδηγείται σε κάθε διάβαση πεζών.
7) Δημιουργία διαχωριστικής νησίδας στους δρόμους διπλής κυκλοφορίας. Ενα μικρό έργο, το οποίο εφαρμοσμένο σε εκατοντάδες διαβάσεις μιας πόλης θα προσέφερε άμεσα και εντυπωσιακά αποτελέσματα.
8) Διαμόρφωση εισόδων σχολείων, με τρεις παρεμβάσεις: μικρή οπισθοχώρηση της εισόδου, που αυξάνει το ζωτικό χώρο του πεζοδρομίου, τοπική διαπλάτυνση του πεζοδρομίου, και ανυψωμένη διάβαση πεζών με χρωματική διαφοροποίηση που υποχρεώνει σε μείωση της ταχύτητας των οχημάτων και σε απόδοση προτεραιότητας στους μαθητές.
9) Χρονόμετρα στους σηματοδότες, που βοηθάνε τους πεζούς και τους οδηγούς στην ασφαλέστερη μετακίνησή τους.
Πηγή: aggelioforos.gr