Εντός των επόμενων εβδομάδων πρόκειται να ανακοινωθεί επίσημα η μερική τροποποίηση του βασικού άξονα του μετρό Θεσσαλονίκης, που ξεκινά από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και θα καταλήγει στην Μίκρα της Καλαμαριάς, όπου θα γίνει και το αμαξοστάσιο και όχι στην Πυλαία, όπως γνωστοποίησε σήμερα ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Χρήστος Τσίτουρας, στο περιθώριο σύσκεψης που έγινε υπό τον υφυπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννη Μαγκριώτη στη Θεσσαλονίκη, με τη συμμετοχή των τοπικών αρχόντων.
Όπως επεσήμανε ο κ. Τσίτουρας, το θέμα της επαναχάραξης «ήταν υποχρέωσή μας να το εξετάσουμε για το δημόσιο συμφέρον, με δεδομένο ότι με την επανεξέταση εξοικονομούνται 250 εκατ. ευρώ, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για άλλες εργασίες του μετρό».
Με την επαναχάραξη δεν καταργείται καμία γραμμή, απλά επιτυγχάνονται ορθολογικές μετατοπίσεις. Ο αρχικός σχεδιασμός κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης, όπως τόνισε ο κ. Τσίτουρας, έγινε σε παρελθόντα χρόνο και χωρίς να συνυπολογίζεται η επέκταση προς την Καλαμαριά, ενώ δεν υπήρχε και πρόβλεψη να γίνει γραμμή που θα περνάει από Τούμπα και Χαριλάου με τελικό προορισμό την Πυλαία, όπου τελικά θα γίνει τερματικός σταθμός και όχι αμαξοστάσιο.
Το 2011 ο ανάδοχος για την Καλαμαριά
Την αποφασιστικότητά του στα επόμενα χρόνια η Θεσσαλονίκη να «χαίρεται» το μετρό των 33 χλμ, με τους 33 σταθμούς, που θα καλύπτει το σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, επανέλαβε ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης. Ιδιαίτερη έμφαση, μάλιστα θα δίνεται στο εξής στους σχεδιασμούς προς τη Δυτική Θεσσαλονίκη, «καθώς είναι η περιοχή που έχει αδικηθεί», όπως είπε.
Στο πλαίσιο αυτό ανέφερε ότι στο τέλος του 2014 ή στις αρχές του 2015 θα έχει ολοκληρωθεί η πρώτη γραμμή στα όρια της Θεσσαλονίκης, αυτή που κατασκευάζεται, ενώ ως το τέλος του 2011, εάν δεν υπάρξουν ενστάσεις, θα υπάρχει ανάδοχος για επέκταση των 5 χλμ στην Καλαμαριά μέχρι τη Μίκρα, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2015.
Το 2013, όπως επεσήμανε, με την επιτάχυνση των μελετών, ο σχεδιασμός προβλέπει τη δημοπράτηση της πρώτης γραμμής Δυτικά επί της οδού Λαγκαδά, μέχρι την Ευκαρπία και την επέκτασή τους προς τα νοσοκομεία της περιοχής. Διευκρίνισε ότι σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, σχεδιάζεται η εγκάρσια γραμμή που θα περνά από Ξηροκρήνη, Αμπελόκηπους, Μενεμένη, Ελευθέριο-Κορδελιό και τον Εύοσμο.
Επανέλαβε την πρόθεση της κυβέρνησης να αξιοποιηθεί ο ΟΣΕ, και ειδικότερα οι γραμμές που δε χρησιμοποιούνται, έτσι ώστε να αναπτυχθεί προαστιακός προς τη Σίνδο και τα ΤΕΙ.
Μεταξύ άλλων, ο κ. Μαγκριώτης επεσήμανε ότι εντός του 2011 θα δημοπρατηθούν δύο έργα στη Δυτική πλευρά της πόλης, η αναβάθμιση της εσωτερικής δυτικής περιφερειακής προϋπολογισμού 210 εκατ. ευρώ, με απαλλοτριώσεις, και το πρώτο τμήμα της εξωτερικής περιφερειακής, από το Γηροκομείο Άγιος Παντελεήμονας ως τα Πεύκα, 150 εκατ. ευρώ.
Επίσης, εντός των επόμενων ημερών δημοπρατείται και ο κόμβος 16, με διασφαλισμένους πόρους 110 εκατ. ευρώ, που συνδέει την εσωτερική περιφερειακή στο ύψος της Λαχαναγοράς με το δρόμο προς την Αθήνα, ενώ σημείωσε ότι «επιταχύνουμε και λύνουμε προβλήματα για τη σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμένα με τον ΠΑΘΕ».
Ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Απόστολος Τζιτζικώστας, εξέφρασε τον προβληματισμό του για την εξέλιξη του έργου τού μετρό, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι είναι πολλά τα αναπάντητα ερωτήματά του, κυρίως νομικής φύσης, αναφορικά με την επαναχάραξή του.
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης χαρακτήρισε εποικοδομητική τη σημερινή σύσκεψη, ενώ τάχθηκε υπέρ την επαναχάραξης. Αναφορικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καταστηματάρχες επί των περιοχών που γίνονται εργασίες του μετρό, πρότεινε τη μετεγκατάστασή τους, με κρατικά κονδύλια, ως κίνητρο. Η συγκεκριμένη πρόταση θα περάσει πρώτα από το δημοτικό συμβούλιο και στη συνέχει θα κατατεθεί και στην κυβέρνηση.
Ο Δήμαρχος του Δήμου Νεάπολης και Συκεών και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΚΕΔΚΕ Σίμος Δανιηλίδης, χαιρετίζοντας τη συμμετοχή των τοπικών αρχόντων στη σύσκεψη, εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό τους για την καθυστερημένη επέκταση τού έργου προς τη Δυτική Θεσσαλονίκη. Τόνισε ότι στη διάρκεια της σύσκεψης, απαιτήθηκε άμεσα να ολοκληρωθούν οι μελέτες και να μην περιοριστούν στον αρχικό σχεδιασμό, αλλά να προχωρήσουν και άλλες που θα συνδέουν το έργο με το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, που φοιτούν πάνω από 35.000 άτομα, και τη ΒΙΠΕ Σίνδου, όπου εργάζονται πάνω από 70.000 άτομα. «Εάν το μετρό Θεσσαλονίκης δεν έχει καθημερινούς πελάτες τους 100.000 αυτούς ανθρώπους, δεν θα είναι βιώσιμο και το έργο δεν θα είναι λειτουργικό», τόνισε.
Ο δήμαρχος Καλαμαριάς, Θεοδόσης Μπακογλίδης χαιρέτησε την επαναχάραξη του βασικού πυλώνα της γραμμής του μετρό, στην Καλαμαριά, ενώ τόνισε ότι στη σύσκεψη υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας με την Αττικό Μετρό, κυρίως για να συζητούνται και να λύνονται τα προβλήματα που θα προκύπτουν αναφορικά με τις εργασίες του έργου προς την ανατολική πλευρά της πόλης. Υπενθυμίζεται ότι ο δήμος Καλαμαριάς βοήθησε στο έργο με την χωροθέτηση 130 στρεμμάτων στην περιοχή της Μίκρας, όπου τελικά θα γίνει αμαξοστάσιο.