Σε μία κρίσιμη εθνικά συγκυρία ο εφοπλιστής Νίκος Πατέρας φιλοξένησε για 24 ώρες στην Αθήνα έναν από τους πλέον έμπειρους Ευρωπαίους πολιτικούς, τον πρώην Πρόεδρο της Γαλλικής Δημοκρατίας Νικολά Σαρκοζί, με τον οποίο η οικογένεια Πατέρα συνδέεται με μακροχρόνια φιλία.
Και όχι μόνο αυτό, ο Έλληνας εφοπλιστής οργάνωσε και γεύμα του Νικολά Σαρκοζί με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι ο Έλληνας πρωθυπουργός εξήλθε πλουσιότερος σε εμπειρίες μετά τη χαλαρή συνάντηση με τον κορυφαίο Γάλλο πολιτικό.
Όσο για τον Νίκο Πατέρα, συνεχιστή μιας συναρπαστικής οικογενειακής παράδοσης -η οικογένειά του ξεκίνησε πριν 200 χρόνια από τις ακριτικές Οινούσσες-η πρωτοβουλία του θα μπορούσε να είναι μία ακόμη προσφορά στη πατρίδα.
Λίγες ώρες αργότερα, το kourdistoportocali.com τον συνάντησε στα επιβλητικά γραφεία της Contships επί της Βασιλίσσης Σοφίας με θέα το πάρκο Ριζάρη που ο ίδιος φρόντισε να γίνει ένας πανέμορφος πνεύμονας πρασίνου στη καρδιά της πόλης και απάντησε στις ερωτήσεις του.
– Aγαπητέ κ. Πατέρα, με αφορμή την πρόσφατες πειρατείες σε ελληνόκτητα πλοία θα μπορούσε να κάνει κάτι η Πολιτεία για την ασφάλεια των πληρωμάτων του ελληνικού εφοπλιστικού στόλου; Τι πρέπει να γίνει;
Η Πολιτεία δεν μπορεί να κάνει κάτι παραπάνω για την ασφάλεια των πληρωμάτων των Ελληνόκτητων πλοίων σε σχέση με τα περιστατικά πειρατείας παγκοσμίως.
Οι Χώρες στις οποίες γίνονται πειρατείες πρέπει να λάβουν πιο δραστικά μέτρα εναντίων των πειρατών και πρέπει να φροντίζουν για την ασφάλεια των πλοίων και των πληρωμάτων που περνάνε από τα χωρικά τους ύδατα.
– Πώς εξηγείτε την πλούσια ιστορία και παράδοση του ελληνικού εφοπλισμού σε αντίθεση με το εγχώριο πελατειακό κράτος. Πώς είναι δυνατόν οι Έλληνες να είναι κυρίαρχοι των ωκεανών και το κράτος μας τόσο προβληματικό, πελατειακό και αναποτελεσματικό;
H Ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία μεγαλούργησε παγκοσμίως γιατί υπήρξε ελάχιστη παρέμβαση του κράτους.
Το κράτος κατάλαβε μεταπολεμικά ότι οι πλοιοκτήτες μπορούν να διαχειριστούν τα πλοία τους από όποια χώρα επιλέξουν στην Ευρώπη, Αμερική, Ασία, οπότε σοφά αποφάσισαν να μην παρεμβαίνουν στις Ναυτιλιακές Εταιρείες που εδρεύουν στην Ελλάδα.
Ταυτόχρονα πολλοί πλοιοκτήτες έχουνε επενδύσει σημαντικά χρήματα στην Ελλάδα και αυτό έχει βοηθήσει τα μέγιστα την Ελληνική οικονομία.
Ο Ελληνικός στόλος καλύπτει το 21% του Παγκοσμίου στόλου και το 53% του Ευρωπαϊκού στόλου, όποτε η χώρα μας έχει ένα ξεκάθαρο προβάδισμα απέναντι σε άλλες χώρες σε όλα τα Forum παγκοσμίως.
Σε ότι αφορά το προβληματικό πελατειακό και αναποτελεσματικό κράτος, πιστεύω ότι η οικονομική κρίση μας δίδαξε ότι πρέπει να αλλάξουμε νοοτροπία για το καλό των επόμενων γενεών.
– Καλά τι έχουν με τους Έλληνες εφοπλιστές οι Γερμανοί πολιτικοί; Στην αρχή των Μνημονίων ο Σόιμπλε υποστήριζε ότι δεν πληρώνετε τους φόρους που θα έπρεπε στο ελληνικό κράτος. Τι τους απαντάτε;
Οι Γερμανοί έχουν δημιουργήσει εδώ και πολλά χρόνια το σύστημα KG όπου οι ιδιώτες (γιατροί, δικηγόροι, ελεύθεροι επαγγελματίες) μπορούν να αγοράσουν μετοχές σε μια KG (πλοιοκτήτρια εταιρεία) και τα έσοδα τους από την ναυτιλία να είναι αφορολόγητα.
Δυστυχώς η υπερπροσφορά πλοίων που χτίστηκαν μόνο για φορολογικές απαλλαγές από Γερμανούς πλοιοκτήτες χωρίς κάποιο σχέδιο, δεν είχε την απαραίτητη ανταπόκριση (από φορτία και ναύλους) και το σύστημα KG κατέρρευσε.
Πιστεύω ότι οι Έλληνες και οι Γερμανοί δεν έχουν κάτι να χωρίσουν στην ναυτιλία αντιθέτως πρέπει να συνεργαστούνε στενά στο μέλλον.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες και φόρους πληρώνουν, και πολύτιμο συνάλλαγμα φέρνουν στην χώρα τους και επενδύουν τα χρήματα τους στην πατρίδα τους.
– Πρόσφατα η εταιρία σας, η Contships έφτασε τα 40 πλοία με την εξαγορά δύο ακόμη πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ποια είναι η φιλοσοφία σας πάνω στη δουλειά;
Ίδρυσα την Contships το 2015 με αποκλειστικό στόχο την διαχείριση και επένδυση κεφαλαίων σε πλοία Container.
Από το 1986 μέχρι το 2014 είχα επενδύσει σε 100 Bulk Carriers και MPP’s με την Pacific & Atlantic.
H Contships κατάφερε μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα να εδραιωθεί στον τομέα των Container feeders.
Ενδεικτικά θα σας πω ότι τα πλοία μας μετέφεραν 750.000 container το 2019 και η χωρητικότητα του στόλου μας είναι 45.000 TEU.
Τα Container feeders μεταφέρουν containers μεταξύ μεγάλων Hub Ports και Regional Ports.
Δηλαδή, έρχεται ένα πλοίο με 15.000 κουτιά στην Ευρώπη και τα feeders (700-2.000 κουτιά) αναλαμβάνουν την μεταφορά-distribution στα κοντινά λιμάνια.
Το ίδιο συμβαίνει στην Μεσόγειο, την Ασία, την Καραϊβική, την Αφρική κλπ.
Το Περιβαλλοντικό Όφελος είναι τεράστιο:
Μία νταλίκα με ένα container από το Bilbao ( Iσπανία) για να πάει στην Gdynia (Πολωνία) θα διανύσει οδικά 2639 χλμ και θα καταναλώσει 1000 λίτρα diesel αξίας ή $ 1.300.
Εάν αυτό το container φορτωθεί σε ένα πλοίο των 700 teu ή αντίστοιχη κατανάλωση θα πέσει στα 475 λίτρα diesel ή $ 264 για την μεταφορά.
Άρα η μεταφορά δια θαλάσσης είναι οικονομικότερη και πιο Eco-Friendly.
– Μόνο και μόνο από την λαμπρή ιστορία που έχετε δημιουργήσει οι Έλληνες εφοπλιστές αντιλαμβανόμαστε ότι θέλει σπουδαία προσόντα για να τα καταφέρει κάποιος στο χώρο του εφοπλισμού. Μπορείτε να μας πείτε ποιες αρετές πρέπει να διαθέτει κάποιος για να τα καταφέρει;
Δεν νομίζω ότι υπάρχει συνταγή για να «τα καταφέρει» κανείς στην ναυτιλία.
Η Οικογένειά μας ξεκίνησε πριν 200 χρόνια από τις ακριτικές Οινούσσες με καΐκια στην συνέχεια πήγαμε στα μεγάλα ιστιοφόρα, και στην συνέχεια στον ατμό τώρα στο πετρέλαιο.
6-7 γενιές καραβοκύρηδες αγωνιστήκαμε σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον που δεν συγχωρεί τα λάθη.
Oι αρετές που πρέπει να διαθέτει κανείς κατά την γνώμη μου είναι:
Τύχη, Δουλειά, Υπομονή και Ψυχραιμία.
– Πόσο σκληρός είναι ο ανταγωνισμός στο χώρο σας;
Ο ανταγωνισμός είναι αδυσώπητος και όλα εξαρτώνται από την Προσφορά (πλοίων) και την Ζήτηση (προϊόντων/φορτίων).
Εάν τα διαθέσιμα πλοία υπερβαίνουν την ζήτηση σε φορτία: Container, Σιτηρά ή Πετρέλαιο η ναυλαγορά και οι αξίες θα είναι χαμηλά.
Εάν η ζήτηση ξεπεράσει την προσφορά των πλοίων τότε υπάρχει αυτό που εμείς ονομάζουμε «Bull Market».
Είναι τόσοι πολλοί οι αστάθμητοι γεωπολιτικοί παράγοντες που χρειάζεται η Τύχη γιατί ποτέ δεν ξέρεις τι ξημερώνει στην άλλη άκρη του κόσμου, και πώς ένα γεγονός θα επηρεάσει την ναυλαγορά.
– Βλέπουμε ότι πολύ συχνά κάνετε δωρεές, όπως περιπολικά στην Αστυνομία, ενώ είμαστε βέβαιοι ότι για τις αφανείς δωρεές σας ουκ έστιν αριθμός. Τι σας οδηγεί σε τέτοιες πρωτοβουλίες;
Νομίζω ότι έχουμε υποχρέωση να επιστρέφουμε μέρος από αυτά που κερδίζουμε από την δουλειά μας στους συνανθρώπους μας η σε κοινωνικές ομάδες που έχουν ανάγκη.
Δεν θέλω να επεκταθώ παραπάνω απλά θέλω να επισημάνω ότι οι Έλληνες Εφοπλιστές και τα Ιδρύματα τους πάντα προσφέρουν στην Πατρίδα ως όφειλαν και ελπίζω ότι θα συνεχίσουν και στο μέλλον.
– Πιστεύετε ότι υπάρχει Θεός;
Είμαι Χριστιανός Ορθόδοξος.
– Ποιο όνειρό σας δεν έχετε ικανοποιήσει ακόμη;
Δόξα το Θεό έχω πραγματοποιήσει τα όνειρά μου.