Για τους παγκόσμιους επενδυτές που εισήλθαν σκεπτικοί στο 2024 σχετικά με το πόσο καιρό ακόμα μπορεί να κρατήσει το ράλι στις χρηματιστηριακές αγορές αλλά και για το πότε θα μειώσουν οι κεντρικές τράπεζες τα επιτόκια, η ξαφνική κλιμάκωση στη Μέση Ανατολή αλλάζει εκ νέου τα δεδομένα.
Η αντίδραση της αγοράς ήταν αρχικά συγκρατημένη την Παρασκευή στην είδηση ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Βρετανία εξαπέλυσαν πλήγματα εναντίον στρατιωτικών στόχων των Χούθι στην Υεμένη ως απάντηση στις επιθέσεις του κινήματος σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ο εκπρόσωπος των ανταρτών Χούθι, ο Μοχάμεντ Άμπντελ Σαλάμ, κατέστησε σαφές πως το κίνημα θα συνεχίσει να βάζει στο στόχαστρο εμπορικά πλοία, αν έχουν οποιαδήποτε σχέση με το Ισραήλ, ενώ κατήγγειλε τα «αδικαιολόγητα», κατ’ αυτόν, πλήγματα των αμερικανικών και των βρετανικών ενόπλων δυνάμεων εναντίον εγκαταστάσεων του κινήματος σε διάφορες πόλεις.
Οι διαταραχές στη διώρυγα του Σουέζ, η οποία διακινεί περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου, έχουν ήδη πλήξει αρκετές επιχειρήσεις.
Το παγκόσμιο εμπόριο μειώθηκε κατά 1,3% από τον Νοέμβριο έως τον Δεκέμβριο του 2023, καθώς οι επιθέσεις των Χούθι οδήγησαν σε πτώση του όγκου των φορτίων που μεταφέρονται στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, ανέφερε την Πέμπτη το γερμανικό οικονομικό ινστιτούτο IfW Kiel.
Ναυτιλιακοί κολοσσοί όπως η Maersk και η Hapag-Lloyd στέλνουν τα πλοία τους σε μακρύτερα και ακριβότερα ταξίδια γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής. Την ίδια στιγμή κορυφαίες εταιρείς στις μεταφορές και την εφοδιαστική αλυσίδας συμβουλεύουν τους πελάτες πελάτες να διαχειριστούν διαφορετικά τα αποθέματά τους.
Στροφή σε ασφαλή καταφύγια
Οι επενδυτές θα επιδιώξουν να μειώσουν την έκθεσή τους σε πιο ριψοκίνδυνες αγορές καταφεύγοντας σε ασφαλή καταφύγια, καθώς παρακολουθούν πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση στη Μέση Ανατολή, ιδίως η διαταραχή στον εφοδιασμό και τη διακίνηση πετρελαίου, αναφέρουν αναλυτές.
«Οι αγορές είναι σε εγρήγορση, καθώς οι κίνδυνοι κλιμάκωσης έχουν αυξηθεί», επισημαίνουν.