Η κατάσταση στους ελληνικούς δρόμους, σε ό,τι αφορά τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα, παραμένει ίδια εδώ και δεκαετίες. «Είναι χειρότερη, όμως, σε ό,τι αφορά τις οδηγικές δεξιότητες», επισημαίνει ο Νίκος Τσάδαρης. Ο έμπειρος συντάκτης στο ρεπορτάζ του αυτοκινήτου σημειώνει, βέβαια, τη μεγάλη βελτίωση των οχημάτων στην παθητική ασφάλεια αλλά και τη δημιουργία ενός σύγχρονου οδικού δικτύου, καταστάσεις και γεγονότα που δεν υπήρχαν τα παλαιότερα χρόνια.
Ο φιλοξενούμενος του podcast του Newsbeast, με πολυετή πείρα στο δρόμο και χιλιάδες χιλιόμετρα στο τιμόνι του, ρωτήθηκε αν ο έλληνας οδηγός σήμερα είναι καλύτερος ή χειρότερος από τον έλληνα οδηγό των προηγούμενων δεκαετιών. «Αν μιλήσουμε σε απόλυτα νούμερα, ναι, είναι καλύτερος», απαντά ο Ν. Τσάδαρης και εξηγεί: «Είναι καλύτερος γιατί όλα αυτά τα χρόνια όλο και κάποιο μήνυμα θ’ ακούσει. Όλο και κάποια θεωρητική εκπαίδευση. Λίγο τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, λίγο οι σχολές οδηγών που βελτιώνονται ή κάποια κέντρα μετεκπαίδευσης που έχουν δημιουργηθεί. Οι οδηγοί, σαν άτομα, σίγουρα βελτιωνόμαστε, αλλά…».
Το «αλλά» έχει να κάνει με τις συνθήκες των δρόμων, που σύμφωνα με τον Ν. Τσάδαρη έχουν δυσκολέψει. «Για πολλούς και διάφορους λόγους, κυρίως η οικονομική κρίση και τα αποτελέσματα που έφεραν τα lockdown του covid».
Η προετοιμασία πριν από ένα ταξίδι
Πώς οφείλει να προετοιμαστεί ένας οδηγός πριν ένα ταξίδι μεγάλης χιλιομετρικής απόστασης; «Το πρώτο που έχει να κάνει είναι ετοιμαστεί ψυχολογικά. Να κάνει αυτοκριτική και ν’ αξιολογήσει τον εαυτό του. Θα πρέπει να ξέρει πού μπορεί να φτάσει, ώστε να γνωρίζει το ρυθμό που μπορεί να κινηθεί. Από ’κει και πέρα χρειάζεται το αυτοκίνητο να είναι “σερβιρισμένο” στην εντέλεια. Πρέπει όμως να είμαστε κι εμείς προετοιμασμένοι. Καλοκοιμισμένοι και νηφάλιοι. Να μην έχουμε πηγές οι οποίες όταν οδηγούμε παρασύρουν την προσοχή μας. Και να ξέρουμε ότι δε νοείται οδηγός με αυξημένες οδηγικές ικανότητες εφόσον οδηγεί πάνω από 2,5 με 3 ώρες συνέχεια. Είναι απαραίτητο να σταματήσει ο οδηγός. Να βγει έξω, να κινηθεί, να κυκλοφορήσει το αίμα του και οξυγονωθεί ο εγκέφαλός του».
Μιλήσαμε μαζί του για τις ποινές του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και ο Νίκος Τσάδαρης μας είπε: «Αν για κάποιες παραβάσεις οι τιμωρίες είναι εξοντωτικές, θα μειωνόντουσαν τα νούμερα. Δυστυχώς, για όλες τις παραβάσεις οι ποινές είναι χάδι. Για παράδειγμα, περνάς κόκκινο. Είναι εν δυνάμει δολοφόνος αλλά αν πληρώσεις το πρόστιμο μέσα σε δέκα ημέρες, σου κάνουν 50%. Η ελλιπής νομολογία είναι μια από τις αιτίες που οδηγούν στα παρά πολλά τροχαία εξαιτίας των παραβάσεων».
Η κυκλοφοριακή αγωγή ως μάθημα στα σχολεία
Πώς θα μπορούσε να λυθεί ένα μεγάλο μέρος των προβλημάτων; «Μιλάμε για μια έλλειψη γενικής παιδείας. Βρισκόμαστε στο 2023 και δεν έχουμε ακόμη τακτικά μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής σε όλη την πρωτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας. Τα περισσότερα κράτη που απαρτίζουν τον πυρήνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θέλουμε να μοιάζουμε και συμπορευόμαστε μαζί τους, έχουν μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής στα Δημοτικά», μας είπε και θυμήθηκε την πιο σοβαρή προσπάθεια, όπως τη χαρακτηρίζει ο ίδιος, που είχε γίνει το 2005. «Επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας – υπουργός Παιδείας η συγχωρεμένη Μαριέττα Γιαννάκου. Τότε είχε υιοθετήσει ένα πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής “Ο δρόμος κι εγώ” και είχε εισηγηθεί ο, επίσης, συγχωρεμένος Άρης Σταθάκης. Είχε γίνει μια πιλοτική εφαρμογή διετίας-τριετίας στα σχολεία του Δήμου Αθηναίων. Είχε πετύχει απόλυτα. Ήταν ένα πρόγραμμα που είχε δουλέψει σε 9 χώρες της Ευρώπης, σε 17 εκατομμύρια παιδιά. Την Άνοιξη του 2005 είχε πει η Γιαννάκου ότι από την επόμενη σχολική περίοδο τακτικά μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής θα εφαρμοστούν σε όλα τα δημοτικά της χώρας. Ακόμη τα περιμένουμε. Τα πακέτα που δόθηκαν τότε, σαπίζουν, ενδεχομένως στα υπόγεια του υπουργείου Παιδείας, γιατί οι σύλλογοι των εκπαιδευτικών, οι συνδικαλιστές, είπαν ότι οι εκπαιδευτικοί δεν είχαν χρόνο να ενημερωθούν για το πώς λειτουργούν αυτά τα εκπαιδευτικά πακέτα και να τα περάσουν στους μαθητές. Έμειναν εκεί».
Ακούστε το podcast του Newsbeast με καλεσμένο τον Νίκο Τσάδαρη