Το νέο Hyundai i20 είναι η 3η γενιά (αρχής γενομένης το 2008) του επιτυχημένου εμπορικά (και αγωνιστικά) μοντέλου της μάρκας, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2008. Πρόκειται για το πρώτο μοντέλο της Hyundai στην Ευρώπη που υιοθετεί τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία «Sensuous Sportiness», δηλαδή τον συνδυασμό λειτουργικότητας με κομψή εμφάνιση. Το νέο i20 είναι ένα μοντέλο super mini (κατηγορία Β), αλλά εύκολα θα μπορούσε να συμπεριληφθεί στην παραπάνω κατηγορία των μικρομεσαίων, ενώ –υπό προϋποθέσεις- μπορεί να παίξει και τον ρόλο του μοναδικού αυτοκινήτου μιας οικογένειας.
Σχεδίαση, Εσωτερικό, Εξοπλισμός
Η εξωτερική εμφάνιση του i20 καταφέρνει να μην μοιάζει με τον προκατοχό του, αλλά να έχει σαφώς την ταυτότητα της μάρκας. Το νέο μοντέλο δείχνει πιο δυναμικό καθώς έχει χαμηλότερη οροφή, αλλά μεγαλύτερο πλάτος και μήκος. Συγκεκριμένα, το μήκος είναι αυξημένο κατά 5 χλστ. (4.040 χλστ.), το πλάτος κατά 30 χλστ. (1.775 χλστ.), το ύψος παρουσιάζει μείωση 24 χλστ. (1.450 χλστ.) και το μεταξόνιο μεγάλωσε κατά 10 χλστ. (2.580 χλστ.). Επιπλέον, η σύγχρονη και σπορ εμφάνιση, ενισχύεται από την ανασχεδιασμένη μάσκα, τους νέους προφυλακτήρες, τους μακρόστενους προβολείς και τις νέας σχεδίασης ζάντες αλουμινίου.
Η σχεδιαστική ανανέωση επεκτείνεται και στο εσωτερικό που είναι σύγχρονο και καλά εξοπλισμένο. Τα προσεγμένα σκληρά πλαστικά είναι καλοσχεδιασμένα και δείχνουν σαν αφρώδη, ενώ το σχήμα του ταμπλό είναι μοντέρνο αλλά μονότονο χρωματικά.
Η οθόνη αφής πολυμέσων 8 ιντσών, είναι ψηλά στο κέντρο του ταμπλό με αλαφρά κλίση προς τον οδηγό, που αντλεί από αυτήν πληθώρα στοιχείων, με μεγάλες δυνατότητες συνδεσιμότητας και δυσκολία στην χειροκίνητη επιλογή σταθμών. Η οθόνη αυτή προσφέρει λειτουργίες split-screen για ταυτόχρονες απεικονίσεις, ενώ κατά τους ελιγμούς όπισθεν προβάλλει δυναμικές γραμμές καθοδήγησης στην κάμερα οπισθοπορείας.
Υπάρχει ακόμα ειδική θύρα ταχυφόρτισης USB, ενώ πλέον τα Apple CarPlay και Android Auto λειτουργούν ασύρματα, επιτρέποντας στους πελάτες να αντικατοπτρίζουν γρήγορα τις λειτουργίες των iOS και Android smartphones τους στην κεντρική οθόνη. Επιπλέον, ο ευανάγνωστος ψηφιακός πίνακας οργάνων 10,25 ιντσών προσφέρει 4 επιλογές διαρρύθμισης με λειτουργική απεικόνιση των Driving Modes. Η ποιότητα κατασκευής/συναρμολόγησης είναι άριστη αλλά η μουντάδα του ενιαίου σκούρου χρωματισμού, υποβαθμίζει την αίσθηση, αν και ο ατμοσφαιρικός φωτισμός LED στο εσωτερικό (όταν υπάρχει) διορθώνει το βράδυ την κατάσταση.
Η σημασία στις κατασκευαστικές λεπτομέρειες (5ετής εργοστασιακή εγγύηση χωρίς όριο χιλιομέτρων), η εργονομία και η ορατότητα (βελτιωμένη χάρη στη χαμηλότερη γραμμή βάσης των παραθύρων και το μικρό παράθυρο μετά τις πίσω πόρτες) είναι πολύ πάνω του μέσου όρου, ενώ οι χώροι έχουν μεγαλώσει, ειδικά για τους επιβάτες των πίσω καθισμάτων που έχουν περισσότερο χώρο (+30 χλστ. για τα γόνατα, +13 χλστ. για τα κεφάλια και +19 χλστ. μεγαλύτερο εσωτερικό πλάτος καθίσματος) στην διάθεσή τους, χάρη στο μακρύτερο μεταξόνιο, το αυξημένο πλάτος και το χαμηλό τούνελ μετάδοσης. Σαν αποτέλεσμα των παραπάνω, το νέο i20 μπορεί με λίγες παραχωρήσεις να μεταφέρει 5 ενήλικα άτομα ακόμα και σε μικρά ταξίδια.
Επαρκείς είναι και οι θέσεις για μικρά αντικείμενα μέσα στην καμπίνα, αλλά δεν έχουν στην βάση τους αντιολισθητικό υλικό, οπότε ό,τι βρίσκεται εκεί πηγαινοέρχεται κατά την κίνηση του αυτοκινήτου.
Ο χώρος αποσκευών επίσης, αυξήθηκε κατά 26 λίτρα, προσφέροντας συνολικά 352 λίτρα για τις αποσκευές των επιβατών, ενώ ο νέος τρόπος επιτόπιας αποθήκευσης της εταζέρας για περίπτωση μεταφοράς ογκωδών αντικειμένων, αλλά και το χαμηλότερο κατά 24χλστ ύψος φόρτωσης, βελτιώνουν την ευχρηστία και την πρακτικότητα του νέου i20. Εδώ η δυσκολία βρίσκεται στο υψηλό κατώφλι φόρτωσης και το μικρό σχετικά άνοιγμα της 5ης πόρτας.
Από την πρώτη έκδοση εξοπλισμού (Fresh) ο εξοπλισμός περιλαμβάνει 6 αερόσακους, αυτόνομη πέδηση, αυτόματη ρύθμιση υψηλής σκάλας φώτων, air condition, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός – πίσω, ηλεκτρικούς καθρέπτες, cruise control και radio MP3, κ.ά. Στον βασικό εξοπλισμό του μοντέλου περιλαμβάνεται και το πακέτο ασφαλείας S-10 Hyundai Smart Sense που, στην αναβαθμισμένη εκδοχή του, περιλαμβάνει επιπλέον δύο νέες τεχνολογίες:
- Το σύστημα αποφυγής εμπρόσθιας σύγκρουσης (Forward Collision-Avoidance Assist) που επιπλέον ανιχνεύει και πεζούς και
- Το σύστημα Προειδοποίησης Αναχώρησης Προπορευόμενου Οχήματος (Leading Vehicle Departure Alert) που βοηθά στην έγκαιρη εκκίνηση από φανάρι.
Επίσης, διαθέτει στάνταρ το σύστημα E-Call, που επιτρέπει στους επιβάτες του να επικοινωνούν χωρίς χρέωση με τον πανευρωπαϊκό αριθμό εκτάκτου ανάγκης 112 με το απλό πάτημα ενός κουμπιού, ένα σύστημα που ενεργοποιείται αυτόματα αν ανοίξουν οι αερόσακοι, σώζοντας πολύτιμο χρόνο σε μία έκτακτη κατάσταση. Ταυτόχρονα, στις νέες πρόσθετες διαθέσιμες τεχνολογίες ασφαλείας του, συγκαταλέγονται οι λειτουργίες:
- Lane Following Assist (LFA) που διατηρεί το αυτοκίνητο μόνιμα στο κέντρο της λωρίδας και
- Blind-spot Collision-avoidance Assist (BCA), Rear Cross-traffic Collision Assist (RCCA), Parking Collision-Avoidance Assist – Reverse (PCA-R): Χάρη στα προαιρετικά πίσω ραντάρ, πέραν της απλής προειδοποίησης το Hyundai i20 υποβοηθά ενεργητικά στην αποφυγή σύγκρουσης στην πίσω περιοχή: είτε με οχήματα στο τυφλό σημείο του καθρέπτη, είτε με κάθετα διερχόμενα οχήματα κατά την όπισθεν, είτε με πίσω όχημα σε διαδικασία στάθμευσης.
Σημαντική πάντως είναι η έλλειψη ρεζέρβας, η οποία είναι στάνταρ μόνο στην ακριβότερη από τις 4 εκδόσεις εξοπλισμού.
Κινητήρας – Κιβώτιο
Η βασική έκδοση του νέου i20 «φορά» τον παλιό, αξιόπιστο ατμοσφαιρικό, 4κύλινδρο κινητήρα 1.2 λτ. MPi, ισχύος 84 ίππων στις 6.000 σ.α.λ. με ροπή 118 Nm στις 4.000 σ.α.λ. Ο κινητήρας συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο 5 (σε πυκνή διάταξη, πλην της 5ης) σχέσεων που μεταφέρουν την κίνηση στους εμπρός τροχούς.
Ο συνδυασμός είναι μάλλον υποτονικός για τα περίπου 1100 κιλά βάρους του οχήματος, παρά την ελαστικότητα του κινητήρα και το εύχρηστο κιβώτιο ταχυτήτων, γεγονός που επιβεβαιώσαμε, όταν για λίγες ώρες οδηγήσαμε την έκδοση με το 1000άρη τούρμπο κινητήρα με κιβώτιο 6 σχέσεων, που ταιριάζει «γάντι» στο αμάξωμα. Με τα 0-100 σε 13,1 δλ. και 173 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας, οι επιδόσεις είναι απλά αξιοπρεπείς και μπορούν να ικανοποιήσουν τις βασικές ανάγκες της αστικής και περιαστικής μετακίνησης, ενώ με μακριά τελική σχέση μετάδοσης (40 χλμ, με 5η στις 1.000 στροφές) τα ταξίδια γίνονται πιο οικονομικά, αλλά οι προσπεράσεις δυσκολότερες.
Πλέον αυτών ο κινητήρας λειτουργεί κάποιους κραδασμούς και λίγο θόρυβο (εξαίρεση το ανέβασμα των στροφών στον κόφτη), το σύστημα start/stop σπάνια σε προδίδει (ωστόσο μια προσοχή χρειάζεται) και η κατανάλωση δεν ξεπέρασε την μέση τιμή των 6,5 λίτρων για κάθε 100 χλμ., κάτι στο οποίο συμβάλλει και το κατά 4% μειωμένο βάρος παρά τις αυξημένες διαστάσεις.
Από την θέση του οδηγού
Στην πολύ καλή θέση οδήγησης με επαρκή πλευρική στήριξη και απρόσκοπτη περιφερειακή ορατότητα, ο οδηγός έχει στην διάθεσή του το νέο 4 ακτίνων τιμόνι που εξαντλεί το εύρος λειτουργίας του σε μόλις 2,7 στροφές.
Η αίσθηση οδηγού και επιβατών είναι το ότι, βρίσκονται σε αυτοκίνητο μεγαλύτερης κατηγορίας, γεγονός που δικαιολογεί και η οδική συμπεριφορά, παρά την κλασική φθηνή διάταξη της ανάρτησης, με γόνατα Μακ Φέρσον εμπρός, ημιάκαμπτο άξονα πίσω και χωρίς υποπλαίσιο (κάτι που αυξάνει τον θόρυβο κύλισης).
Στην πορεία πάντως η οδική συμπεριφορά δεν έχει να ζηλέψει από πιο ακριβές λύσεις, καθώς η σφιχτή ρύθμιση ελέγχει άψογα το αμάξωμα και φιλτράρει αποτελεσματικά τις ανωμαλίες του οδοστρώματος.
Οι τάσεις του i20 ακόμα και στην πίεση είναι ουδέτερες, σπάνια θα αναπηδήσει ή θα χάσει την τροχιά του το πίσω μέρος, ενώ το γρήγορο και ελαφρύ στην αίσθηση (αλλά όχι ιδιαίτερα ακριβές) τιμόνι κάνει εύκολο και ευχάριστο το έργο του οδηγού, σε κάθε τύπου δρόμο, εντός ή εκτός πόλης. Παράλληλα, οι κλίσεις του αμαξώματος ακόμα και υπό πίεση παραμένουν ελάχιστες, γεγονός που αυξάνει την αυτοπεποίθηση του οδηγού και μειώνει την κόπωση των επιβατών.
Το γεροδεμένο αμάξωμα (δεν έκανε τσικ ποτέ) και η σταθερή τροχιά που διατηρείται ακόμα και στην πίεση, θα μπορούσε να φτάσει σε υψηλά επίπεδα την οδηγική ευχαρίστηση, αλλά ο παλιομοδίτικος κινητήρας και οι μόνο 5 σχέσεις του κιβωτίου, δεν συνηγορούν σε αυτό.
Αντίθετα, τα φρένα, παρά τα πίσω ταμπούρα, δεν έδειξαν να χωλαίνουν σε καμιά περίπτωση, ούτε και να κουράζονται. Προσοχή χρειάζεται και στα φώτα, που στις βασικές εκδόσεις διαθέτουν τις παρωχημένες πλέον λάμπες αλογόνου, με αποτέλεσμα δυσκολίες ορατότητας και συχνή ανάγκη μεγάλης σκάλας σε δρόμους χωρίς τεχνητό φωτισμό.
Δια ταύτα
Το νέο i20 είναι σαφώς κάτι περισσότερο από ένα επιβατικό super mini, με έμφαση στην ποιότητα κατασκευής, τους χώρους, την οδική συμπεριφορά και το value for money. Με τιμή που ξεκινά από τα 12.990 ευρώ και κορυφαίο πακέτο εγγύησης, δύσκολα θα βρει αντίπαλο στην αγορά. Βέβαια, όσοι ενδιαφέρονται για την απόκτησή του, καλό είναι να δοκιμάσουν την έκδοση με τον χιλιάρι τούρμπο κινητήρα, σε σχέση και με τα χρηματοοικονομικά τους.
Υπέρ
- Χώροι
- Οδική συμπεριφορά
- Κιβώτιο ταχυτήτων
- Προσεγμένη κατασκευή
- Κατανάλωση
- Εξοπλισμός
- Τιμή
- 5 χρόνια εγγύηση
Κατά
- Υποτονικός κινητήρας
- Ακρίβεια τιμονιού
- Έλλειψη ρεζέρβας
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, super mini, επιβατικό
- Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.040 x 1.775 x 1.450 χλστ
- Μεταξόνιο: 2580 χλστ
- Χώρος αποσκευών: 252/1.165 λτ
- Ρεζερβουάρ: 40 λτ
- Βάρος: 1013 – 1123 κιλά
- Κινητήρας: Βενζίνης, 4κύλινδρος, ατμοσφαιρικός, 1.197 κ.εκ
- Ισχύς: 84 ίπποι / 6000 σαλ
- Ροπή: 118 Nm / 4.000 σαλ
- Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
- Ανάρτηση: Εμπρός γόνατα Μακ Φέρσον / Πίσω ημιάκαμπτος άξονας
- Φρένα: Εμπρός αεριζόμενοι δίσκοι / Πίσω ταμπούρα
- Τιμόνι: Ηλεκτρικά υποβοηθούμενη κρεμαγιέρα, με κύκλο στροφής 10,4 μ.
- Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 13,1΄΄
- Τελική ταχύτητα: 173 χλμ/ώρα
- Κατανάλωση (δοκιμής): 6,5λτ / 100χλμ
- Εκπομπές CO2: 116-120 γρ/χλμ
- Τιμή: Από 12.990 ευρώ.
Νίκος Τσάδαρης