Ο Όμιλος Fiat Chrysler Automobiles (FCA), άνοιξε τις πόρτες του ιστορικού εργοστασίου του Mirafiori, όπου οι εργαζόμενοι της μάρκας δημιουργούν την ηλεκτρική έκδοση του θρυλικού 500.
Βάση τους είναι η μεγαλύτερη εγκατάσταση της FCA στον κόσμο που επανδρώνεται από 20.000 άτομα, τα οποία απασχολούνται σε σχεδόν όλες τις λειτουργίες μιας αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως είναι ο σχεδιασμός, η έρευνα και εξέλιξη, οι οικονομικές υπηρεσίες και βέβαια η κατασκευή οχημάτων. Στα 81 χρόνια ιστορίας του, το Mirafiori, έγραψε ένδοξες σελίδες για την Ιταλική, αλλά και την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Σήμερα αποτελεί μια συμβολική γέφυρα μεταξύ του παρελθόντος και του μέλλοντος, με την οργάνωση της γραμμής παραγωγής του νέου ηλεκτρικού 500 στην ιστορική εγκατάσταση να έχει συμβολική, αλλά και ουσιαστική σημασία.
Σχεδόν 1.200 άνθρωποι θα απασχολούνται αποκλειστικά με την παραγωγή του ηλεκτρικού 500, ενώ η παραγωγική δύναμη υπολογίζεται στις 80.000 μονάδες ανά έτος, αριθμός που θα μπορεί να αυξηθεί αν απαιτηθεί. Το συνολικό κόστος επένδυσης για την γραμμή παραγωγής του ηλεκτρικού μοντέλου ξεπέρασε τα 700 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το όχημα, σχεδιάστηκε, εξελίχθηκε και κατασκευάζεται στο Τορίνο, αποτελώντας ένα πραγματικό “Made in Fiat” και «Made in Turin» αυτοκίνητο.
Η γραμμή παραγωγής του ηλεκτρικού 500
Για την οργάνωση της μονάδας παραγωγής, ο σχεδιασμός της εγκατάστασης ξεκίνησε από τους σχεδιαστές και μηχανικούς του νέου μοντέλου. Σε συνεργασία με τους ειδικούς του εργοστασίου δημιούργησαν σειρά λύσεων, χρησιμοποιώντας ακόμα και την τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας ώστε να βελτιστοποιήσουν κάθε διαδικασία. Το «Σύστημα Εκτέλεσης Παραγωγής» (MES) προσφέρει την καλύτερη δυνατή παρακολούθηση των παραγγελιών των πελατών και στέλνει τις σχετικές πληροφορίες στους προμηθευτές πριν την έναρξη της παραγωγής. Παράλληλα το σύστημα βάζει στη σωστή σειρά όλα τα εξαρτήματα, έτσι ώστε το προσωπικό στην αλυσίδα παραγωγής να λαμβάνει το σωστό εξάρτημα την ακριβή στιγμή που το χρειάζεται. Καρδιά της οργάνωσης αποτελεί ο υπεύθυνος της ομάδας που έχει την αρμοδιότητα να συντονίζει και να εκπαιδεύει τα μέλη της. Κάθε ομάδα είναι υπεύθυνη για τον ποιοτικό έλεγχο και υποστηρίζεται σε αυτή τη διαδικασία από προηγμένα τεχνολογικά συστήματα. Ο αρχηγός της ομάδες έχει τη δυνατότητα να ελέγχει όλα τα στάδια της παραγωγής και να έχει πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο μέσω του κινητού του τηλεφώνου.
Η διαδικασία συναρμολόγησης του ηλεκτρικού 500 ξεκινά από το τμήμα τοποθέτησης του εσωτερικού, το οποίο σχεδιάστηκε ώστε να εξασφαλίζει τη σωστή στάση σώματος των εργαζόμενων. Τοποθετημένο σε μια πλατφόρμα μεταβλητού ύψους μπορεί να ρυθμίζεται στο ιδανικό ύψος εργασίας για κάθε εργαζόμενο ξεχωριστά. Αυτό είναι το πρώτο στάδιο γέννησης του νέου ηλεκτρικού 500, το οποίο έρχεται αμέσως μετά τη βαφή του πλαισίου και του αμαξώματος. Μετά την βαφή τοποθετούνται οι γυάλινες επιφάνειες, όπου για πρώτη φορά χρησιμοποιούνται για το σύνολο της εργασίας αποκλειστικά ρομπότ. Στη συνέχεια τοποθετούνται οι καλωδιώσεις, το ταμπλό και η κονσόλα και τέλος ο πίνακας οργάνων ώστε το αυτοκίνητο να προχωρήσει στα επόμενα στάδια παραγωγής.
Οι μεγάλοι χώροι του Mirafiori επέτρεψαν την δημιουργία συγκεκριμένων τμημάτων όπου αποθηκεύονται τα υλικά των προμηθευτών, έτσι ώστε να βρίσκονται δίπλα στην παραγωγή και να διασφαλίζουν την ομαλή ροή της. Σε κάθε σταθμό η παραγωγή παρακολουθείται στενά, ενώ κάθε εργαζόμενος μπορεί να ζητήσει άμεσα βοήθεια αν δυσκολευτεί σε κάποιο στάδιο. Στην ακραία περίπτωση που δεν μπορεί να δοθεί άμεσα λύση, η παραγωγή σταματά αυτόματα.
Μία από τις πιο σημαντικές στιγμές στο τμήμα πλαισίου και αμαξώματος είναι η στιγμή που πραγματοποιείται ο «γάμος», δηλαδή η ένωση του πλαισίου με τα μηχανικά μέρη. Ένα από τα πλέον πρωτοποριακά στοιχεία είναι η συναρμολόγηση του συστήματος φόρτισης του αυτοκινήτου. Ενώ η μια ομάδα προετοιμάζει το πλαίσιο, μια άλλη ομάδα ετοιμάζει τον ηλεκτροκινητήρα και τα στοιχεία της ανάρτησης. Σε σχέση με ένα συμβατικό όχημα, η βασική πλατφόρμα του νέου ηλεκτρικού 500 περιλαμβάνει την μπαταρία και τον ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος αποτελείται από το Στοιχείο Ηλεκτρικής Κίνησης (EDM) και την Ηλεκτρική Δίοδο (PEB). Άλλο σημαντικό εξάρτημα είναι το ηλεκτρικό σύστημα κλιματισμού, το οποίο μόλις συναρμολογηθεί μπορούν τα μηχανικά μέρη να ενωθούν για πρώτη φορά με το υπόλοιπο πλαίσιο. Η διαδικασία του «γάμου» γίνεται εντελώς αυτόματα.
Το νέο ηλεκτρικό 500, με τους τροχούς και τα υπόλοιπα μηχανικά του μέρη στη θέση τους, είναι έτοιμο για να επανασυνδεθεί και πάλι με τις πόρτες, αλλά και τα τοποθετηθούν τα καθίσματα και το τιμόνι. Η τελική δοκιμή ξεχωρίζει, αφού πλέον δεν υπάρχει η ανάγκη να τοποθετηθεί αγωγός εξαερισμού για να απομακρύνει τα καυσαέρια που παράγουν στην αντίστοιχη διαδικασία τα συμβατικά αυτοκίνητα.
Η μεταμόρφωση του εργοστασίου
Με τα εγκαίνια του το 1939, το Mirafiori, σηματοδότησε το πέρασμα στη μοντέρνα παραγωγή για τη Fiat. Σήμερα αποτελεί μια από τις πλέον σύγχρονες μονάδες στην Ευρώπη, καταλαμβάνει επιφάνεια άνω των 2.000.000τ.μ., καθώς και υπόγειο οδικό δίκτυο που αγγίζει τα 12χλμ. Παράλληλα συστήματα μετακίνησης υλικών που καλύπτουν 20χλμ. διαδρομών εξασφαλίζουν την αναπόσπαστη λειτουργία της μονάδας. Πρόκειται για μια πόλη μέσα στην πόλη του Τορίνο, η οποία με την έναρξη της παραγωγής του νέου ηλεκτρικού 500 σηματοδοτεί μια νέα σελίδα για το εργοστάσιο και συνολικά τον Όμιλο FCA. Οι αλλαγές δεν αφορούν μόνο στην παραγωγή, αλλά και συνολικά στην πορεία προς μια πιο φιλική προς το περιβάλλον αυτοκίνηση. Από το πιλοτικό πρόγραμμα Vehicle-to-Grid (V2G), μέχρι το Battery Hub (μονάδα συναρμολόγησης μπαταριών), αλλά και το ηλιακό πάρκο, το Mirafiori επιβεβαιώνει τον πρωταγωνιστικό του ρόλο στις εξελίξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία με τον πλέον εμφατικό τρόπο. Οι συγκεκριμένες επενδύσεις έρχονται να συνδυαστούν με σειρά ερευνητικών προγραμμάτων της FCA με φορείς της αυτοδιοίκησης, όπως το πρωτοποριακό σύστημα Geolocation με την πόλη του Τορίνο, που θα κάνει πιο εύκολη τη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ζώνες περιορισμού της κυκλοφορίας.
Τόπος γέννησης θρυλικών μοντέλων
Διαχρονικά το Mirafiori αποτελεί τη γενέτειρα πρωτοποριακών ιδεών και μοντέλων. Από τις γραμμές παραγωγής του πέρασαν μοντέλα που άλλαξαν την αυτοκίνηση. Το πρώτο ήταν το θρυλικό “Topolino”, το μικρότερο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής στον κόσμο. Στη συνέχεια το εξαιρετικά πετυχημένο 600, το πρώτο προσιτό για τις μάζες Ιταλικό αυτοκίνητο, του οποίου η λίστα αναμονής πολύ σύντομα από την παρουσίαση του έφτασε τον ένα χρόνο. Φυσικά το Mirafiori ήταν και η γενέτειρα του πιο διάσημου αυτοκινήτου της Fiat, του 500, ενός μοντέλου που μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο συνόδευσε το οικονομικό θαύμα της Ιταλίας, επιτρέποντας στους Ιταλούς να αποκτήσουν πραγματική ελευθερία στις μετακινήσεις τους. Στην συνέχεια ήρθε το Panda, ακόμα ένα ορόσημο στην πορεία του εργοστασίου με περισσότερες από 7,5 εκατομμύρια μονάδες και μετά από αυτό το Uno, του οποίου η παρουσίαση στο Διαστημικό Κέντρο του Ακρωτηρίου Κανάβεραλ στη Φλόριντα σήμανε μια επανάσταση στα συμπαγή αυτοκίνητα για να ακολουθηθεί από ακόμα μια μεγάλη επιτυχία, το Punto. Τα 1100, 127 και βέβαια το 131 Mirafiori, του οποίου το όνομα τονίζει την καταγωγή του, αποτέλεσαν μοντέλα που επίσης συνδέθηκαν με το εργοστάσιο στο Τορίνο. Σήμερα, το συγκρότημα που αποτελείται από το Mirafiori και την επέκταση του, το Grugliasco φιλοξενεί 20.000 εργαζόμενους σε πλήθος δραστηριοτήτων που αφορούν στην εξέλιξη και παραγωγή οχημάτων.
Τα αυτοκίνητα που ξεκίνησαν τη ζωή τους στο Mirafiori είναι τα: Fiat 500 ‘Topolino’ (1939, παρά το ότι η κανονική παραγωγή ξεκίνησε μετά την λήξη του 2ουΠ.Π. το 1947), 1100 (1947), 1400 (1950), 1900 (1952), 1100/103 (1953), 600 (1955), 1200 (1957), 1800 (1959), 2100 (1959), 1300 (1961), 1500 (1961), 850 (1964), 124 (1966), 125 (1967), 127 (1971), 131 (1974), Panda (1980), Uno (1983), Croma (1985), Lancia Thema (1984), Autobianchi Y10 (1985), Fiat Punto (1993), Marea (1996), Multipla (1998), Punto (1999), Stilo (2001), Lancia Lybra (2002), Lancia Thesis (2002), Fiat Idea (2003), Lancia Musa (2004), Fiat Grande Punto (2005), Alfa Romeo Mito (2008), Maserati Levante (2016), Ηλεκτρικό Fiat 500 (2020).
Νίκος Τσάδαρης