Άνοιξη ίσον αλλεργίες για μεγάλη μερίδα του πληθυσμού. ‘Αμεσα συνυφασμένη με αυτή την κατάσταση είναι η ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε στο αυτοκίνητο, όπου σε ένα μεγάλο βαθμό εξαρτάται από το φίλτρο της καμπίνας.
Αν το φίλτρο είναι καθαρό και κατάλληλο να μπορέσει να συγκρατήσει σε μεγάλο βαθμό τη γύρη των λουλουδιών και τους ρύπους των πόλεων, τότε υπάρχουν πολλές πιθανότητες να αποτραπεί η εκδήλωση έντονης αλλεργίας.
Αλλωστε, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι οι αλλεργίες είναι το τέταρτο σημαντικότερο χρόνιο νόσημα στον κόσμο και είναι ιδιαίτερα δύσκολο να θεραπευτεί με τη χρήση φαρμάκων. Μπορεί όμως κάποιος που πάσχει από αλλεργίες να περιορίσει τις συνέπειες τουλάχιστον όταν βρίσκεται στο αυτοκίνητό του και μετακινείται με αυτό.
Το φίλτρο της καμπίνας μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως όπλο στις αλλεργίες. Καθαρίζει τον αέρα που μπαίνει στην καμπίνα του αυτοκινήτου και μπορεί να συγκρατήσει τους κόκκους γύρης που αιωρούνται στην ατμόσφαιρα.
Έτσι ο οδηγός σε κάθε μεγάλο σέρβις που γίνεται περίπου κάθε χρόνο (10.000-15.000χλμ) οφείλει εφόσον επιθυμεί, να επιλέξει ένα καλό φίλτρο. Τα τελευταία χρόνια τα επώνυμα φίλτρα εμπλουτίζονται με πολυφαινόλες για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα κατά των αλλεργιών, ενώ από την άλλη υπάρχουν και τα φίλτρα ενεργού άνθρακα.
Τα αλλεργιογόνα είναι πρωτεΐνες που ο οργανισμός τα αντιμετωπίζει ως εχθρούς όταν εισέρχονται σε αυτόν, ενεργοποιώντας μηχανισμούς άμυνας όπως είναι ο βήχας, το φτέρνισμα και την ρινική καταρροή για να μπορέσει να τα αποβάλλει.
Εξετάζοντας τους κόκκους γύρης που αιωρούνται στην ατμόσφαιρα, διαπιστώνουμε ότι αυτοί είναι οι υπαίτιοι των αλλεργιών. Πολλές φορές η υγρασία και οι έντονες αλλαγές θερμοκρασίας καταστρέφουν το περίβλημα των κόκκων γύρης και επιτρέπουν την απελευθέρωση των αλλεργιογόνων, τα οποία διαπερνούν με ευκολία το μεγαλύτερο μέρος των συμβατικών φίλτρων μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Αναλύοντας τα πλεονεκτήματα των φίλτρων με πολυφαινόλες διαπιστώνουμε ότι μπορούν να σταματήσουν ακόμη και τους μικρούς κόκκους γύρης, χαλώντας τους δεσμούς με τις πρωτεΐνες, κρατώντας πάνω τους τα αλλεργιογόνα.
Επιπλέον, έχουν αλλεργιοαντιμικροβιακή προστασία, έτσι ώστε να αποτρέπεται η αποσύνθεση των πολυφαινολών. Αυτό έχει ως συνέπεια την απομάκρυνση της μούχλας και των βακτηρίων. Στην πράξη και κατόπιν ερευνών έχει διαπιστωθεί ότι ένα τέτοιο φίλτρο είναι κατά 98% αποτελεσματικό.
Από την άλλη, υπάρχουν τα φίλτρα ενεργού άνθρακα που εγγυώνται φρέσκο αέρα, ακόμη κι όταν το όχημα βρίσκεται σε σήραγγα ή σε κυκλοφοριακή συμφόρηση, ενώ αποτρέπουν τις δυσάρεστες οσμές και τα επιβλαβή αέρια.
Αν και τα φίλτρα ενεργού άνθρακα έχουν να κάνει περισσότερο με την ποιότητα του αέρα στις πόλεις, εντούτοις σε μεγάλο βαθμό δίνουν λύσεις και στο θέμα της γύρης. Και αυτό γιατί συνήθως τα φίλτρα ενεργού άνθρακα έχουν στρώσεις άνθρακα που μέσω της ηλεκτροστατικής φόρτισης, η μεσαία στρώση ινών απορροφά ακόμη και τα μικρότερα εισπνεόμενα σωματίδια από τις ηλεκτροστατικά φορτισμένες μικροΐνες, φιλτράροντας τα επιβλαβή αέρια, όπως το οξείδιο του αζώτου και το όζον. Ο ενεργός άνθρακας προέρχεται από το κέλυφος της καρύδας που είναι απανθρακωμένος σε ατμό υψηλής θερμοκρασίας 800 βαθμών Κελσίου.
Η σπογγώδης κατασκευή του ενεργού άνθρακα έχει μία εσωτερική επιφάνεια μικρή σαν ένα κουταλάκι του γλυκού που όμως είναι πολύ αποδοτική. Αυτή η πορώδης κατασκευή φιλτράρει και τα πιο μικρά σωματίδια με μέγεθος έως και 500 φορές πιο μικρά από τη διάμετρο μίας ανθρώπινης τρίχας.
Η καλύτερη εποχή για να αλλάξει ένας οδηγός φίλτρο αέρα, επιλέγοντας είτε φίλτρο με πολυφαινόλες για μεγαλύτερη προστασία από την γύρη είτε ενεργού άνθρακα για καλύτερη προστασία από τα καυσαέρια και τους ρύπους των πόλων, είτε ένα συμβατικό φίλτρο είναι η αρχή της άνοιξης, όπου δεν υπάρχει πολύ μεγάλη υγρασία, η οποία;
Είναι υπεύθυνη της αποδόμησης του φίλτρου, αλλά και γιατί υπάρχει έντονο το πρόβλημα της γύρης. Μηχανικοί συνεργείων επισημαίνουν ότι δεν θα πρέπει το φίλτρο να καθαρίζεται με αέρα, γιατί υποδομείται η σύνθεσή του, τονίζοντας ότι μια καλή περίοδος αλλαγής είναι τα 15.000 χιλιόμετρα. Αλλά σε κάθε περίπτωση μπορεί η αλλαγή του φίλτρου αέρα να γίνει εύκολα και μεμονωμένα, εκτός προγραμματισμένου σέρβις.