Η νέα Skoda Octavia (4η γενιά) είναι ήδη γεγονός και αν δεν μεσολαβούσε η πανδημία, αυτό εδώ το άρθρο θα είχε την εμπειρία οδήγησής της στην Κρήτη, εκεί όπου και η πανευρωπαϊκή παρουσίαση.
Σφαιρικά καλύτερη σε όλους τους τομείς, πιο ευρύχωρη, πιο ασφαλής, πιο συνδεδεμένη και πιο εντυπωσιακή από ποτέ, η νέα Octavia εγγυάται το μέλλον του δημοφιλούς sedan που είναι –ίσως- το καλύτερο value for money μοντέλο της κατηγορίας του.
Μεγαλύτερη σε μέγεθος
Η νέα Octavia είναι ακόμα μεγαλύτερη. Με μήκος 4.689 χλστ., η Grand Coupe είναι 19 χλστ. και η Sports Wagon 22 χλστ. μεγαλύτερη από τα αντίστοιχα της προηγούμενης γενιάς. Το πλάτος επίσης, έχει αυξηθεί κατά 15 χλστ., ενώ η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ της Sports Wagon έχει αυξηθεί κατά 30 λίτρα, φτάνοντας στα 640 (GrandCoupe – 600 λίτρα).
Η νέα εμπρός ποδιά και οι νέοι πιο στενοί προβολείς, διαθέτουν τεχνολογία LED στον βασικό εξοπλισμό για τα φώτα ημέρας, την μεσαία και την μεγάλη σκάλα. Τεχνολογία LED χρησιμοποιείται επίσης στα πίσω φώτα, τα φώτα φρένων και τα φώτα ομίχλης. Οι καινούργιες, χαμηλού προφίλ ράγες οροφής τονίζουν την σιλουέτα της Sportswagon, ενώ η GrandCoupe δικαιολογεί με το σχήμα της απόλυτα τον χαρακτηρισμό. Οι ζάντες αλουμινίου με διάμετρο έως 19 ίντσες τονίζουν την εμφάνιση του μοντέλου, που είναι πλέον διαθέσιμο και σε τρία νέα, εντυπωσιακά χρώματα (Crystal Black, Lava Blue και Titan Blue), ένα Dynamic στυλιστικό πακέτο, πλαίσια χρωμίου για τα παράθυρα καθώς και οι ράγες οροφής Elox.
Ανανεωμένο εσωτερικό
Στο νέο εσωτερικό, η Octavia προσφέρει ένα νέο τιμόνι με δύο ακτίνες, προαιρετικά θερμαινόμενο. Η πολυλειτουργική (προαιρετική) του εκδοχή, διαθέτει νέα κουμπιά ελέγχου και κυλιόμενους διακόπτες που επιτρέπουν το χειρισμό συνολικά 14 διαφορετικών λειτουργιών, με τον οδηγό να έχει πάντα τα χέρια του στο τιμόνι.
Ο επανασχεδιασμένος πίνακας οργάνων είναι αρθρωτός και αναπτύσσεται σε διαφορετικά επίπεδα, με μία μεγάλη, ελεύθερη κεντρική οθόνη. Η κεντρική κονσόλα είναι κομψή, διακοσμημένη με λεπτομέρειες χρωμίου, ενώ χρώμιο διακοσμεί τις πόρτες εσωτερικά όπως και τις χειρολαβές. Νέα μαλακά υλικά δίνουν στο εσωτερικό μία premium αίσθηση, με τον «περιβαλλοντικό» – ambient- φωτισμό LED να φωτίζει έμμεσα τις μπροστινές πόρτες, το ταμπλό και τα πόδια. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει έως και 30 χρώματα RGB και μπορεί ακόμη να αντιστοιχίσει στο ταμπλό και τις μπροστινές πόρτες ένα διαφορετικό χρώμα από αυτό στο χώρο των ποδιών. Επιπλέον, διαθέσιμα υπάρχουν συντονισμένα σενάρια φωτισμού.
Head-up display και καθίσματα Ergo
Προαιρετικά και για πρώτη φορά διατίθενται ιδιαίτερα καθίσματα Ergo, τα οποία μεταξύ άλλων προσφέρουν λειτουργία ηλεκτρικού μασάζ. Στην κορυφαία έκδοση, μπορούν επίσης να αερίζονται και να φέρουν τη σφραγίδα της έγκρισης από τη γερμανική υπηρεσία German Campaign for Healthier Backs. Το προαιρετικό head-up display (μια ακόμα πρεμιέρα για μοντέλο Skoda), προβάλλει τις πιο σημαντικές πληροφορίες όπως η ταχύτητα, η πλοήγηση, τα εντοπισμένα σήματα κυκλοφορίας και τα ενεργοποιημένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού κατευθείαν στο παρμπρίζ. Ντεμπούτο επίσης στη νέα Octavia και για τον τριζωνικό κλιματισμό.
Χρησιμοποιώντας το προαιρετικό σύστημα ξεκλειδώματος χωρίς κλειδί (KESSY), οποιαδήποτε από τις τέσσερις πόρτες του αυτοκινήτου μπορεί να ανοίξει πρώτα. Ο βασικός εξοπλισμός περιλαμβάνει επίσης ηλεκτρικά παράθυρα και ηλεκτρομηχανικό χειρόφρενο, ενώ τα ηχομονωμένα πλευρικά παράθυρα μπροστά, μειώνουν ακόμη περισσότερο το επίπεδο εξωτερικού θορύβου στο εσωτερικό.
Κιβώτιο DSG με shift-by-wire και full LED Matrix προβολείς
Η 4ης γενιάς Octavia είναι το πρώτο Skoda που χρησιμοποιεί την τεχνολογία αλλαγής ταχυτήτων shift-by-wire για την λειτουργία του DSG, η οποία μεταδίδει ηλεκτρονικά την επιλογή της ταχύτητας του οδηγού στο κιβώτιο ταχυτήτων. Στη θέση του γνωστού μοχλού DSG, υπάρχει μια νέα μονάδα ελέγχου με μικρό μοχλό για την επιλογή των τρόπων οδήγησης καθώς και ένα κουμπί για τη λειτουργία στάθμευσης. Πρωτοποριακοί full LED Matrix προβολείς, είναι διαθέσιμοι ως προαιρετικός εξοπλισμός, επιτρέποντας στον οδηγό να οδηγεί με ενεργοποιημένη συνεχώς την μεγάλη σκάλα φώτων χωρίς να ενοχλεί τους άλλους χρήστες του δρόμου. Πίσω φώτα full LED με κρυσταλλικά στοιχεία, δυναμικά φλας και η λειτουργία Coming/Leaving Home είναι επίσης διαθέσιμα.
Ένα ολόκληρο φάσμα νέων συστημάτων ασφαλείας και υποβοήθησης οδηγού, όπως Collision Avoidance Assist, Turn Assist, Exit Warning και το Local Traffic Warning, κάνουν επίσης πρεμιέρα σε μοντέλο της τσέχικης μάρκας. Άλλα νέα χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν το Area View, Side Assist και Predictive Cruise Control, τα οποία μαζί με την ενημερωμένη έκδοση της αναγνώρισης κυκλοφοριακών σημάτων, καθώς και τα συστήματα Adaptive Lane Assist, Traffic Jam Assist και Emergency Assist αποτελούν το ολοκληρωμένο σύστημα Travel Assist, ένα από τα πληρέστερα συστήματα υποβοήθησης οδηγού που είναι διαθέσιμα σήμερα στην αυτοκινητοβιομηχανία. Παράλληλα, με τη χρήση της τεχνολογίας Hands-on Detect, το σύστημα ελέγχει εάν ο οδηγός αγγίζει σταθερά το τιμόνι.
Τέλος, έως και εννέα αερόσακοι, συμπεριλαμβανομένου του αερόσακου γονάτου οδηγού και των πίσω πλευρικών αερόσακων, προστατεύουν τους επιβαίνοντες σε περίπτωση σύγκρουσης.
Κινητήρες κάθε είδους
Η νέα Octavia είναι διαθέσιμη με όσο το δυνατόν περισσότερα κινητήρια συστήματα. Έτσι, για πρώτη φορά, η σειρά περιλαμβάνει ένα plug in hybrid, την Octavia iV, καθώς και την Octavia RS iV. Στην Octavia iV, ένας βενζινοκινητήρας 1.4 TSI και ένας ηλεκτροκινητήρας παρέχουν συνδυασμένη ισχύ 204 ίππων. Με την χωρητικότητα των 37 Ah που παρέχει ενέργεια 13 kWh, η μπαταρία ιόντων λιθίου υψηλής τάσης επιτρέπει μια ηλεκτρική αυτονομία μέχρι 60 χλμ. στον κύκλο WLTP.
Μερικοί από τους βενζινοκινητήρες, οι οποίοι έχουν βελτιστοποιηθεί περαιτέρω, είναι πλέον εξοπλισμένοι με πρωτοποριακή ήπια υβριδική τεχνολογία, ενώ οι πετρελαιοκινητήρες προέρχονται από την τελευταία γενιά EVO και εκπέμπουν μέχρι και 80% λιγότερα οξείδια αζώτου. Η ισχύς των κινητήρων κυμαίνεται από 110 έως 204 ίππους. Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι, η Octavia G-TEC, με τα 17,7 κιλά φυσικού αερίου (CNG) στις δεξαμενές της, έχει αυτονομία έως και 523 χιλιόμετρα με μόνο αέριο.
Οι εκδόσεις e-TEC που είναι εφοδιασμένες με έναν από τους τελευταίους βενζινοκινητήρες 1.0 TSI της γενιάς EVO ή 1.5 TSI διαθέτουν ήπια υβριδική τεχνολογία όταν είναι εξοπλισμένες με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων DSG. Χρησιμοποιώντας μονάδα εκκίνησης με ιμάντα 48 Volt και μπαταρία ιόντων λιθίου 48 Volt, είναι δυνατή η ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση, η υποστήριξη του κινητήρα με την παροχή ηλεκτρικής ώθησης (boost) και ο ελεύθερος τροχασμός με τον κινητήρα εντελώς απενεργοποιημένο.
Οι πετρελαιοκινητήρες 2.0 TDI EVO εφαρμόζουν μια νέα μέθοδο επεξεργασίας καυσαερίων «διπλής δοσολογίας», όπου η έγχυση του AdBlue γίνεται μπροστά από τους δύο καταλυτικούς μετατροπείς, οι οποίοι είναι διατεταγμένοι ο ένας μετά τον άλλο. Ο δυναμικός έλεγχος πλαισίου (dynamic chassis control), συμπεριλαμβανομένου του επιλογέα στυλ οδήγησης (driving mode select) ελεγχόμενου από περιστροφικό διακόπτη (διατίθενται προαιρετικά), επιτρέπουν στον οδηγό να ρυθμίζει μεμονωμένες παραμέτρους όπως χαρακτηριστικά ανάρτησης, απόσβεσης και διεύθυνσης, ή τη λειτουργία του DSG ανάλογα με τις προτιμήσεις του.
Προηγμένο infotainment και αναβαθμισμένο Virtual Cockpit
Η νέα Octavia προσφέρει μια επιλογή από τέσσερα συστήματα infotainment τελευταίας γενιάς με οθόνες από 8,25 έως 10 ίντσες. Ορισμένες από αυτές ελέγχονται με κινήσεις του χεριού ή φωνητικά μέσω του Laura Skoda digital assistant. Το ποιοτικό σύστημα ψυχαγωγίας Columbus μπορεί (για πρώτη φορά) να εμφανίσει τους χάρτες του συστήματος πλοήγησης σε διαφορετικό επίπεδο ζουμ από το Virtual Cockpit 10,25 ιντσών (έχει βελτιωθεί, όντας ακόμα πιο φιλικό στο χρήστη). Αυτή η νέα λειτουργία μπορεί να ρυθμιστεί μέσω ενός καινοτόμου συρόμενου διακόπτη αφής που βρίσκεται κάτω από την οθόνη, το οποίο μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για τον έλεγχο της έντασης ήχου.
Η Octavia 4ης γενιάς είναι πάντα συνδεδεμένη χάρη σε ένα ενσωματωμένο e SIM, που επιτρέπει ανά πάσα στιγμή την πρόσβαση στις πιο πρόσφατες κινητές ηλεκτρονικές υπηρεσίες της Skoda Connect. Αυτές περιλαμβάνουν το σύστημα eCall (υποχρεωτικό στην ΕΕ), ολοκληρωμένες απομακρυσμένες εφαρμογές πρόσβασης στο όχημα και εφαρμογές ψυχαγωγίας που υποστηρίζονται από ηλεκτρονικά δεδομένα.
Το μοντέλο διαθέτει έως και πέντε θύρες USB-C: δύο στην μπροστινή κεντρική κονσόλα (για την φόρτιση ή την σύνδεση συσκευών πολυμέσων και USB sticks) και άλλα τρία, εκ των οποίων το ένα μπορεί να τοποθετηθεί προαιρετικά στην κονσόλα πάνω από τον καθρέφτη στο άνω μέσο του παρμπρίζ, μόνο για φόρτιση. Επιπλέον, τα smartphone μπορούν να φορτιστούν επαγωγικά χρησιμοποιώντας το προαιρετικό Phone Box. Τέλος, το ακουστικά βελτιστοποιημένο εσωτερικό και το νέο προαιρετικό σύστημα ήχου Canton εξασφαλίζουν ποιοτικό ήχο.
Simply Clever χαρακτηριστικά
Για τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, το φάσμα των τυπικών χαρακτηριστικών Simply Clever περιλαμβάνει πλέον ένα βολικό σωλήνα πλήρωσης για το AdBlue. Στο πίσω μέρος, δύο τσέπες αποθήκευσης smart phone στις πλάτες των μπροστινών καθισμάτων, εμφανίζονται πρώτη φορά σε μοντέλο της μάρκας. Επίσης, το πακέτο ύπνου για το πίσω κάθισμα είναι τώρα ένα ακόμα -προαιρετικό- χαρακτηριστικό για την έκδοση Sports Wagon. Επιπλέον, τα νέα ανασυρόμενα κουρτινάκια για τα πίσω παράθυρα καθιστούν δυνατή την αποτελεσματική σκίαση.
Μια θήκη πολλαπλών λειτουργιών κάτω από το κάλυμμα της καμπίνας, είναι διαθέσιμη τόσο στην GrandCoupe όσο και στην Sports Wagon. Η τελευταία διαθέτει επίσης αυτόματα ανασυρόμενο κάλυμμα χώρου φόρτωσης. Ο χώρος αποσκευών στις μπροστινές πόρτες, μπορεί τώρα να διαθέτει επίσης μια βούρτσα χιονιού αντί για την γνωστή ομπρέλα, ενώ η χοάνη που είναι ενσωματωμένη στο καπάκι της δεξαμενής του πλυστικού παρμπρίζ είναι ένα ακόμη νέο χαρακτηριστικό στο μοντέλο.
Περισσότερες λεπτομέρειες θα υπάρξουν με την διάθεση του μοντέλου στην ελληνική αγορά, πριν το καλοκαίρι.
Νίκος Τσάδαρης