Ανησυχία προκαλούν τα δεδομένα που αφορούν τους Έλληνες οδηγούς. Όπως εκτιμάται τον χρόνο χάνουν κατά μέσο όρο από τη ζωή τους 36 ώρες τον χρόνο λόγω του μποτιλιαρίσματος με το οποίο έρχονται αντιμέτωποι καθημερινά.
Πέμπτη σε κυκλοφοριακή συμφόρηση στην Ε.Ε. κατατάσσεται η Ελλάδα . Η χώρα μας βρίσκεται πίσω από την Αγγλία, το Βέλγιο, την Ιταλία και το Λουξεμβούργο, με περίπου 36 χαμένες ώρες, όπως αναφέρει η εφημερίδα «Καθημερινή» επικαλούμενη στοιχεία της έκθεσης του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος.
Σε επίπεδο Ε.Ε. το αυτοκίνητο εξακολουθεί να καλύπτει το 80% των μετακινήσεων, ενώ επιπλέον 10% προέρχεται από λεωφορεία, φορτηγά, βαν και μηχανάκια, όσο περίπου ήταν στις αρχές του 21ου αιώνα. Με ποδήλατο και περπάτημα πραγματοποιείται σήμερα περίπου το 5,%% των μετακινήσεων. Η βαριά χρήση του αυτοκινήτου έχει αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και το κλίμα, καθώς και στο μποτιλιάρισμα.
Η έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος φέρει τον τίτλο «Το κλειδί για αειφόρους αστικές μεταφορές» και επιμένει στην ανάγκη ενίσχυσης στις μετακινήσεις με περπάτημα, ποδηλασία και δημόσιες συγκοινωνίες. Μάλιστα, τονίζει πως παραμένουν πιο πράσινες επιλογές κινητικότητας σε σχέση με τα ηλεκτρικά σκούτερ ή το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Οι πόλεις σήμερα καταναλώνουν το 60 – 80% της ενέργειας και δημιουργούν πάνω από το 70% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, τα οποία επιδρούν στην κλιματική απορρύθμιση. Ταυτόχρονα, παραμένουν υψηλές οι συγκεντρώσεις ρύπων και καυσαερίων στην κατώτερη ατμόσφαιρα των πόλεων επιδρώντας αρνητικά στην υγεία και την ποιότητα ζωής των κατοίκων τους.
Δύσκολος στόχος
Η έκθεση του ΕΟΠ σχετικά με τις περιβαλλοντικές και κλιματικές επιπτώσεις των μεταφορών έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από τις μεταφορές εξακολουθούν να αυξάνονται όπως και οι μετακινήσεις σε όλη την Ευρώπη. Το 2018 οι εκπομπές από τις μεταφορές ήταν κατά 29% υψηλότερες από τα επίπεδα του 1990. Για να επιτευχθεί ο στόχος της κλιματικής ουδετερότητας της Ε.Ε., οι εκπομπές από τις μεταφορές πρέπει να μειωθούν κατά 90% μέχρι το 2050! Πρόκειται για δύσκολο στόχο εάν λάβουμε υπόψη πως το 2016 οι χερσαίες μετακινήσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση παρουσίασαν αύξηση 12% σε σύγκριση με το 2000.
Διαβάστε ολόκληρο το ρεπορτάζ στην εφημερίδα «Καθημερινή»