Αυτοκίνητο που πετά, ελικόπτερο που κινείται στο δρόμο ή ιπτάμενη μοτοσυκλέτα που μοιάζει με αυτοκίνητο. Οι ομοιότητες με όλα τα μέχρι τώρα γνωστά οχήματα είναι υπαρκτές και το πάντρεμα όλων αυτών μοιάζει με το ζευγάρωμα που δημιούργησε την αλογόμυγα…

Φιλοξενεί δύο άτομα, το ένα πίσω από το άλλο, ενώ όσο κινείται στο δρόμο παίρνει κλίσεις για να αλλάξει κατεύθυνση, όπως μία μοτοσυκλέτα. Για τον λόγο αυτό χρησιμοποιεί τροχούς και ελαστικά μοτοσυκλέτας με καμπύλη κορώνα ενώ δανείζεται και το σύστημα τελικής μετάδοσης που γίνεται με αλυσίδα.

Διαθέτει τρεις τροχούς, κλειστή καμπίνα και χειριστήρια ελικοπτέρου, ωστόσο κινείται εξίσου άνετα στο δρόμο ή τον αέρα. Όταν έρθει η ώρα της πτήσης, ξεδιπλώνει τα φτερά του και τους δύο έλικες. Έναν στο πίσω μέρος για την ώση και έναν οριζόντιο για την πτήση, όμοιο με των ελικοπτέρων.

Το υβριδικό ιπτάμενο όχημα αποτελεί έμπνευση Ολλανδικής εταιρείας και το όνομα αυτού είναι PAL-V ONE, εκ του Personal Air & Land Vehicle. Η εταιρεία το πλασάρει ως το «επαναστατικό ατομικό όχημα μεταφοράς στο έδαφος αλλά και τον αέρα».

Στο έδαφος το περιγράφεις ως ένα λεπτό, αεροδυναμικό τρίτροχο όχημα που προσφέρει τις ανέσεις αυτοκινήτου και την ευελιξία μοτοσυκλέτας. Στη συνέχεια μπορεί να οδηγηθεί στο κοντινότερο αεροδρόμιο και να απογειωθεί όπως οποιοδήποτε κοινό αεροπλάνο.

Διότι οτιδήποτε βρίσκεται στον αέρα πρέπει να καταθέσει σχέδιο πτήσης και να έχει λάβει την άδεια από κάποιον πύργο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας. Όχι όμως απαραίτητα και το PAL-V ONE. Διότι χρειάζεσαι σχέδιο πτήσης, εκτός αν πετάς κάτω από τις 4.000 πόδια, οπότε η πτήση γίνεται με τους κανόνες του Visual Flight Rules (VFR) για ελεγχόμενη πτήση.

Ο κεντρικός έλικας του μονοκινητήριου ξεδιπλώνεται όπως και η έλικα πίσω και το PAL-V ONE είναι έτοιμο για πτήση. Με τον ισχυρό κινητήρα των 230 ίππων μπορεί να αναπτύξει ταχύτητες των 180 χ.α.ω τόσο στο έδαφος όσο και στον αέρα.

Χρειάζεται ελάχιστο μήκος διάδρομου για να τροχοδρομήσει -165 μέτρα για να απογειωθεί και 30 μέτρα για να προσγειωθεί. Αποστάσεις που το καθιστούν ικανό να απογειωθεί και να προσγειωθεί πρακτικά οπουδήποτε.

Ο χειρισμός του είναι ακριβώς αυτός ενός ελικοπτέρου και προφανώς για να πετάξει απαιτεί τις ανάλογες γνώσεις και εκπαίδευση. Στην Ευρώπη απαιτείται δίπλωμα RPL (Recreational Pilot License) ή PPL (Private Pilot License) που αποκτά κανείς μετά από 20 έως 40 ώρες εκπαίδευσης. Επιπρόσθετα υπάρχει και η θεωρητική εξέταση, για την οποία μπορεί κανείς να εκπαιδευτεί είτε σε σχολές είτε μέσω διαδικτύου.

Για την οδήγηση στο δρόμο, χρειάζεται η συμβατική άδεια οδήγησης αυτοκινήτου, Β’ κατηγορίας. Για την εξοικείωση με τα διαφορετικά χειριστήρια δεν χρειάζονται περισσότερα από 30 λεπτά εξάσκησης, σύμφωνα με τον κατασκευαστή.

Το PAL-V ONE όταν πετά παράγει σημαντικά λιγότερο θόρυβο από ένα κοινό ελικόπτερο γιατί ο έλικας γυρνά πιο αργά απ’ ότι τα συμβατικά, αρκετά βαρύτερα ελικόπτερα. Απογειώνεται και προσγειώνεται με χαμηλές ταχύτητες, μπορεί να πετά με μόλις 50 χ.α.ω, δεν στολάρει και είναι εξαιρετικά εύκολο στην χρήση.

Η τεχνολογία του «αυτόγυρου» (gyroplane) του επιτρέπει να δέχεται χειρισμούς και να κατευθύνεται αλλά και να προσγειώνεται με ασφάλεια ακόμη κι αν σβήσει ο κινητήρας. Ο έλικας συνεχίζει να περιστρέφεται δημιουργώντας ουσιαστικά την απαραίτητη επιφάνεια για την διατήρηση της πτήσης.

Το βάρος του δεν ξεπερνά τα 680 κιλά και η απόδοση του κινητήρα φτάνει τους 230 ίππους. Αυτά δίνουν αναλογίες sport οχημάτων υψηλών επιδόσεων και το PAL-V ONE το επιβεβαιώνει με τα 8 δευτερόλεπτα που χρειάζεται για να επιταχύνει από τα 0 ως τα 100 χ.α.ω.

Εντυπωσιακή είναι η αυτονομία του στο έδαφος που φτάνει τα 1.200 χιλιόμετρα με ένα γέμισμα ρεζερβουάρ απλής αμόλυβδης βενζίνης. Αυτό μεταφράζεται σε 8,3 λίτρα ανά χιλιόμετρο, κατανάλωση αποδεκτή για ένα τέτοιο όχημα. Για πτήσεις η αυτονομία κυμαίνεται από 350 ως 500 χιλιόμετρα (36 λίτρα την ώρα).

Όσο για την τιμή του, αυτή αγγίζει τις 220.000 ευρώ και το πρώτο PAL-V ONE αναμένεται να είναι διαθέσιμο το 2014. Ακριβό για αυτοκίνητο, φθηνό για ελικόπτερο, ανεκτίμητο όμως στην πράξη, καθώς δίνει άλλο νόημα στην φράση «το απόγευμα θα πεταχτώ να σε δω…»

Δείτε το PAL-V ONE στην πράξη, στο έδαφος και τον αέρα…