Τα ηλεκτρικά οχήματα παίζουν έναν σημαντικότατο ρόλο στην παγκόσμια στρατηγική ανάπτυξης της Škoda. Εκτός από τα plug-in υβριδικά οχήματά της, η μάρκα θα έχει στη σειρά της άλλα πέντε πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως το 2025.
Από εκείνο το χρονικό σημείο και μετά, ένα σε κάθε τέσσερα αυτοκίνητα που πουλά η εταιρία παγκοσμίως θα είναι εξωτερικά φορτιζόμενο υβριδικό ή θα διαθέτει αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα οδήγησης.
Όλα τα μοντέλα της Škoda, το οποία θα έχουν μηδενική εκπομπή ρύπων στο μέλλον, θα εντυπωσιάζουν με τα ποιοτικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν την εταιρία: μεγάλη αυτονομία, εύκολη στη χρήση τεχνολογία φόρτισης και οικονομική απόδοση.
Στην έκθεση της Φρανκφούρτης, η Škoda παρουσιάζει το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο το Vision E που κινείται αυτόνομα σε επίπεδο 3. Η σχεδίαση του Vision E ενσαρκώνει όλα τα ξεχωριστά χαρακτηριστικά της νέας σχεδιαστικής γλώσσας της μάρκας για τα ηλεκτρικά οχήματα. Οι αντικριστά ανοιγόμενες πόρτες και τα τέσσερα ανεξάρτητα περιστρεφόμενα καθίσματα προσφέρουν ένα θέαμα που αιχμαλωτίζει το μάτι.
Δεν υπάρχουν πια πλαϊνοί καθρέφτες, καθώς ό,τι συμβαίνει γύρω από το όχημα μεταδίδεται από κάμερες σε οθόνες. Το Vision E καταργεί τις κολώνες Β [μεσαίες] για ακόμη μεγαλύτερο χώρο. Σε σχέση με το όχημα που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στη Σαγκάη, το εμπρόσθιο μέρος έχει εξελιχθεί ακόμη πιο πολύ και τώρα διαθέτει ακόμη περισσότερη προσωπικότητα. Η ευρυχωρία, τα κορυφαία συστήματα υποστήριξης οδηγού καθώς και τα πολυάριθμα «Simply Clever» χαρακτηριστικά εκφράζουν απόλυτα τη φιλοσοφία της μάρκας.
Το Vision E επιγραμματικά
Η Ιδέα
- Το πρώτο πλήρως ηλεκτρικά οδηγούμενο πρωτότυπο μοντέλο στην ιστορία της μάρκας
- Ο σχεδιασμός του βασίστηκε στην πλατφόρμα ηλεκτροκίνησης MEB του Ομίλου VW
- Δυνατότητα επαγωγικής φόρτισης
Η Εξωτερική Σχεδίαση
- Εντυπωσιακό καπό και απαλή κλίση της οροφής τονίζουν την προσωπικότητα του κουπέ
- Η απουσία κολώνων Β έχει ως αποτέλεσμα ακόμη μεγαλύτερη ευρυχωρία
- Αντικριστά ανοιγόμενες πόρτες
- Ακόμη πιο εξελιγμένο εμπρόσθιο μέρος
- Στο εμπρός μέρος μια φωτεινή λωρίδα LED εκτείνεται σε όλο το πλάτος του οχήματος
- Λεπτοί, τριγωνικοί κρυσταλλικοί προβολείς με τεχνολογία Matrix LED
- Πίσω μέρος με ανάγλυφη σχεδίαση, πίσω φώτα τεχνολογίας LED
- Κάμερες που μεταδίδουν ότι συμβαίνει γύρω από το όχημα, άρα κατάργηση πλαϊνών καθρεφτών
Η Εσωτερική σχεδίαση
- Καταργείται το τούνελ μετάδοσης μπρος και πίσω, παρέχοντας έτσι μεγαλύτερο χώρο και πλάτος
- Περιστρεφόμενα ατομικά καθίσματα στο ύψος και το σχήμα του σώματος για άνετη είσοδο και έξοδο από το αυτοκίνητο
- Πολλαπλές οθόνες αφής για τον οδηγό και τους επιβάτες μπρος και πίσω θέσεων για ενημέρωση και ψυχαγωγία
- Υποδοχές κινητού τηλεφώνου στο εσωτερικό κάθε πόρτας
Η Τεχνολογία κίνησης
- Δύο ηλεκτροκινητήρες με συνολική ισχύ 306 ίππους
- Κίνηση σε όλους τους τροχούς
- Αυτονομία 500 χλμ
- Τελική ταχύτητα 180 χλμ/ω
Συστήματα Υποστήριξης Οδηγού και Αυτόνομη Οδήγηση
- Το Traffic Jam Assist φρενάρει ή επιταχύνει αυτόνομα
- Δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3
- Το Car Park Autopilot βρίσκει διαθέσιμους χώρους στάθμευσης
- Intelligent Parking απομνημονεύει και βρίσκει τους προτιμούμενους από τον οδηγό τόπους στάθμευσης
- Επικοινωνία με άλλους χρήστες του οδικού δικτύου, οχήματα και υποδομές
Φιλοσοφία Απεικόνισης και Λειτουργίας
- Έλεγχος με χειρονομίες και φωνητικός έλεγχος
- Eye Tracking [έλεγχος των κινήσεων των ματιών του οδηγού], ανίχνευση κόπωσης του οδηγού [Driver Alert]
Συστήματα Ενημέρωσης & Ψυχαγωγίας
- Οθόνες αφής μεγάλης χωρητικότητας με την κρυστάλλινη σχεδίαση της Škoda
- Οι επιβάτες είναι πάντα online χάρη στο ενσωματωμένο σημείο σύνδεσης Wi-Fi και στη μονάδα LTE
Αυτόνομη οδήγηση
- Το Vision E κινείται αυτόνομα σε επίπεδο 3
- Eπικοινωνεί με άλλους χρήστες του οδικού δικτύου, οχήματα και υποδομές
- Το Autopilot οδηγεί το αυτοκίνητο αυτόνομα στις εθνικές οδούς, κρατάει το αυτοκίνητο στη λωρίδα κυκλοφορίας του, αποφεύγει άλλα οχήματα ή εμπόδια και μπορεί να προσπερνάει
Το ότι το Vision E κινείται αυτόνομα σε επίπεδο 3 σημαίνει ότι, μπορεί για παράδειγμα, να οδηγείται μόνο του σε εθνικές οδούς. Τα συστήματα λειτουργίας ελέγχουν την προσπέραση και τους ελιγμούς αποφυγής, επιταχύνουν και φρενάρουν. Σε επικίνδυνες καταστάσεις, ο οδηγός ειδοποιείται να αναλάβει ξανά το τιμόνι μέσα σε ένα ορισμένο χρονικό περιθώριο. Από το επίπεδο 3, τα οχήματα επικοινωνούν αυτόματα με άλλα οχήματα. Αυτό τους επιτρέπει να πληροφορούν το ένα το άλλο για πιθανούς κινδύνους.
Η αυτοματοποιημένη, δηλαδή αυτόνομη, οδήγηση χωρίζεται σε διάφορα επίπεδα
Το Επίπεδο 1 περιγράφει την υποβοηθούμενη οδήγηση. Μεταξύ άλλων, τα συστήματα σε αυτό το επίπεδο περιλαμβάνουν το cruise control, το οποίο ελέγχει την ταχύτητα και επίσης την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα. Σε αυτό το επίπεδο ο οδηγός πρέπει πάντα να έχει τα χέρια του στο τιμόνι και να προσέχει την κυκλοφορία. Ένα άλλο παράδειγμα είναι η υποβοήθηση φρένων έκτακτης ανάγκης που αναλαμβάνει το φρενάρισμα αλλά αφήνει τον έλεγχο των υπόλοιπων λειτουργιών στον οδηγό. Η λειτουργικότητα των συστημάτων συχνά υπόκειται σε περιορισμούς. Για παράδειγμα, κάποια συστήματα λειτουργούν μόνο εν μέρει σε αντίξοες καιρικές συνθήκες ή λειτουργούν μόνο μέχρι μια ορισμένη ταχύτητα.
Το Επίπεδο 2 περιγράφει την ημιαυτόνομη οδήγηση. Σε αυτό το επίπεδο, τα οχήματα μπορούν να κινούνται αυτόνομα στην ευθεία, να μένουν στη λωρίδα κυκλοφορίας τους ή να ελέγχουν την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα σε προκαθορισμένες καταστάσεις – για παράδειγμα στην εθνική οδό. Σε μποτιλιαρίσματα, το όχημα μπορεί αυτόνομα να αναλάβει το σύνολο της οδήγησης. Και εδώ, τυχόν αντίξοες καιρικές συνθήκες θέτουν περιορισμούς, για παράδειγμα, όταν οι λερωμένοι αισθητήρες παρεμποδίζουν τις ηλεκτρονικές λειτουργίες.
Το Επίπεδο 3 περιγράφει την οδήγηση υψηλής αυτονομίας. Τα οχήματα του 3ου επιπέδου μπορούν να αναλάβουν πλήρως την οδήγηση σε εθνικές οδούς. Εδώ, τα λειτουργικά συστήματα ελέγχουν την προσπέραση και τους ελιγμούς αποφυγής, επιταχύνουν και φρενάρουν. Σε επικίνδυνες καταστάσεις, ο οδηγός ειδοποιείται να αναλάβει ξανά το τιμόνι μέσα σε ένα ορισμένο χρονικό περιθώριο. Από το επίπεδο 3 και πάνω, τα οχήματα επικοινωνούν αυτόματα με άλλα οχήματα και ανταλλάσσουν πληροφορίες.
Το Επίπεδο 4, η πλήρως αυτόνομη οδήγηση, αναμένεται να επιτευχθεί σε δύο περίπου χρόνια. Τότε το όχημα θα κινείται τον περισσότερο χρόνο αυτόνομα και θα διαχειρίζεται ακόμη και σύνθετες καταστάσεις σε επαρχιακούς δρόμους καθώς και στην αστική κυκλοφορία. Οι οδηγοί θα μπορούν να ασχολούνται με άλλα πράγματα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και δεν θα χρειάζεται να έχουν τον νου τους στην κυκλοφορία όλη την ώρα.
Το όχημα θα είναι απόλυτα συνδεδεμένο με το περιβάλλον του. Στο επίπεδο 4, η αστική κυκλοφορία θα ελέγχεται αυτόματα. Για παράδειγμα, το φανάρι θα γίνεται πράσινο όταν το όχημα πλησιάζει μια διασταύρωση και δεν ανιχνεύεται καμία κίνηση στους κάθετους δρόμους. Τα οχήματα επικοινωνούν μεταξύ τους και ειδοποιούν το ένα το άλλο – για την αλλαγή λωρίδας κυκλοφορίας, παραδείγματος χάρη.
Από το Επίπεδο 5, τα οχήματα είναι αυτόνομα από την αρχή μέχρι το τέρμα της διαδρομής. Οι επιβάτες δεν χρειάζεται να συμμετέχουν στην οδήγηση. Αυτό σημαίνει ότι αυτά τα χωρίς οδηγό αυτοκίνητα δεν χρειάζονται ούτε τιμόνι ούτε πεντάλ.
Το Vision Ε είναι ένα πλήρως ηλεκτρικά οδηγούμενο πρωτότυπο μοντέλο που βασίζεται στην πλατφόρμα ηλεκτροκίνησης MEB. Η τελική ταχύτητα του περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180χλμ/ω.
Χάρη στην εξαιρετική απόδοση και ισχύ των μπαταριών ιόντων λιθίου και σε ένα έξυπνο σύστημα ανάκτησης ενέργειας, επιτυγχάνεται αυτονομία μέχρι 500 χλμ. Κατά τη φόρτιση, το 80% της χωρητικότητας των μπαταριών καλύπτεται μέσα σε 30 λεπτά μόνο.
Η ισχυρή υδρόψυκτη μπαταρία ιόντων λιθίου είναι τοποθετημένη βαθιά στο πάτωμα του αμαξώματος, κεντρικά, ανάμεσα στον εμπρόσθιο και τον οπίσθιο άξονα, προστατευμένη από συγκρούσεις. Αυτή η τοποθέτηση της λεπτής γραμμής και υψηλής τάσης μονάδας συμβάλλει επίσης στην ευνοϊκή κατανομή βάρους ανάμεσα στους δύο άξονες καθώς και στο χαμηλό κέντρο βάρους.
Το Vision E έχει πολυάριθμα συστήματα ασφαλείας που υποστηρίζουν τον οδηγό σε οποιαδήποτε κατάσταση: όταν οδηγεί κανονικά, κατά τη διάρκεια αυτόνομης οδήγησης και στη στάθμευση. Το Front Assist ανιχνεύει εμπόδια μπροστά στο όχημα και φρενάρει αυτόματα όταν χρειάζεται. Το Blind Spot Detect και το Rear Traffic Alert εντοπίζουν κινδύνους έξω από το οπτικό πεδίο του οδηγού και εκπέμπουν προειδοποιητικό σήμα ή ακόμη και φρενάρουν αυτόματα. Το σύστημα επίσης επιταχύνει ή φρενάρει όταν απαιτείται σε μποτιλιαρίσματα ή κατά την οδήγηση.
Διάφορα συστήματα υποβοήθησης της στάθμευσης όχι μόνο κατευθύνουν το αυτοκίνητο προς διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης αλλά ακόμη και το βγάζουν αυτόματα με την όπισθεν από έναν χώρο στάθμευσης. Οι ελιγμοί στάθμευσης μπορούν επίσης να εκτελεστούν αυτόματα, καθώς το Park Assist κατευθύνει αυτόματα το αυτοκίνητο μέσα και έξω από χώρους στάθμευσης.
Άλλες διαθέσιμες νέες λειτουργίες στο πρωτότυπο αυτό μοντέλο περιλαμβάνουν το Eye Tracking, το οποίο παρακολουθεί συνέχεια τις κινήσεις των ματιών του οδηγού.
Με τη χρήση του, το σύστημα (βασισμένο σε κάμερες) προβάλλει όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται ο οδηγός την κατάλληλη στιγμή και σε τέλεια εργονομική θέση σε μία από τις οθόνες του εσωτερικού του αυτοκινήτου.
Για παράδειγμα, αν ο οδηγός στρέψει την προσοχή του προς την κεντρική οθόνη για να επιλέξει το επιθυμητό ψυχαγωγικό πρόγραμμα, εκεί για λίγο προβάλλονται επίσης πληροφορίες σχετικές με την οδήγηση και ενδεχόμενες προειδοποιήσεις.
Αυτό επιτρέπει στον οδηγό να δει μπροστά του όλες τις σημαντικές πληροφορίες, ακόμη και αν κατά διαστήματα παίρνει τα μάτια του από τον δρόμο.
Νίκος Τσάδαρης