Την ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις κι αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά οι άνθρωποι της FIAT, που πρόσφατα εμφάνισαν στο κοινό το ανανεωμένο 500αράκι της σύγχρονης εποχής (2007 έως σήμερα). Πρόκειται για το νέο 500 που θα πάρει τη σκυτάλη από το άκρως πετυχημένο 500 της νέας εποχής, που σημείωσε μέσα σε 8 χρόνια 1,5 εκατομμύριο πωλήσεις.

Φτιαγμένο από το Centro Stile της FIAT, το νέο 500 έχει ανανεωμένη σχεδίαση στο εξωτερικό, όσο και στο εσωτερικό, δεν έχει αυξηθεί σε μέγεθος αλλά περιλαμβάνει περισσότερη τεχνολογία και περισσότερες εκδόσεις κινητήρων.

Στο μπροστινό μέρος υπάρχει νέα μάσκα, ενώ νέοι είναι και οι εμπρός προβολείς (με μια καινοτόμο πολυελλειπτική μονάδα για καθαρό νυχτερινό φωτισμό και περισσότερη ασφάλεια), πλαισιωμένοι από τα φώτα ημέρας τεχνολογίας LED. Νέα είναι επίσης τα πίσω φωτιστικά σώματα, με νέα σχεδίαση, στην οποία μια περιμετρική δομή αφήνει το χρώμα του αμαξώματος να αναδύεται από το μέσον. Ο νέος πίσω προφυλακτήρας ενσωματώνει το πίσω φως ομίχλης (αριστερά) και το φως οπισθοπορείας (δεξιά). 2Στο εσωτερικό υπάρχουν επίσης σημαντικές αλλαγές. Ξεχωρίζει το νέο ταμπλό, και η νέα σχεδίαση του τιμονιού με νέα χειριστήρια ηχοσυστήματος, ενώ υπάρχουν επίσης νέες ταπετσαρίες, νέοι διακόπτες για τα ηλεκτρικά παράθυρα και τον αυτόματο κλιματισμό, νέος κεντρικός αεραγωγός, νέα βάση μοχλού ταχυτήτων, νέο κλειστό ντουλαπάκι, νέα κεντρική κονσόλα με υποδοχές USB/Aux και φυσικά το νέο ηχοσύστημα U-Connect, που αποτελεί την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στα συστήματα infotainment, επιτρέποντας την πρόσβαση από την οθόνη αφής σε όλες τις κύριες λειτουργίες: από το ραδιόφωνο μέχρι όλες τις πηγές πολυμέσων οι οποίες μπορούν να συνδεθούν μέσω της θύρας USB ή της θύρας Aux-in.

6

Το νέο 500 διαθέτει όχι λιγότερες από 1.800 καινοτόμες λεπτομέρειες, είναι διαθέσιμο σε δυο εκδόσεις (κλειστή και ανοιχτή) και θα διατίθεται σε επίπεδα εξοπλισμού Pop και Lounge, ενισχύοντας την «οικογένεια 500», που διαθέτει πλέον μια μεγάλη γκάμα αυτοκινήτων για την κάλυψη των πιο διαφορετικών αναγκών.

Στην περίπτωση της δοκιμής μας έχουμε να αναλύσουμε την κλειστή έκδοση με τον πλούσιο εξοπλισμό και τον πασίγνωστο -πλέον- 2κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα των 875 κ.εκ., με απόδοση 105 ίππων και ροπή 14,8 χγρμ.!

4

Ο χώρος επαρκεί αυστηρά για 4 επιβάτες, με τους πίσω να έχουν εύκολη πρόσβαση, αλλά περιορισμένο χώρο για κεφάλι και πόδια, ενώ τα πίσω παράθυρα δεν ανοίγουν ούτε για αστείο. Ανάλογη είναι η κατάσταση στο χώρο αποσκευών, όπου όμως το σχήμα και το διαιρούμενο πίσω κάθισμα αντισταθμίζουν τα μόλις 185 λίτρα χωρητικότητας, που βρίσκονται πάνω από τη ρεζέρβα ασφαλείας.

3

Ο εξοπλισμός κρίνεται από καλός έως πλούσιος, ενώ η ποιότητα κατασκευής είναι τουλάχιστον ικανοποιητική. Το μεγάλο ντουλαπάκι και ένα μικρό διχτάκι στο μέρος του συνοδηγού, αντισταθμίζουν τις περιορισμένες θέσεις για μικροαντικείμενα, με την εργονομία να κρίνεται μέτρια κυρίως εξαιτίας των διακοπτών για τα ηλεκτρικά εμπρός παράθυρα που είναι δεξιά και αριστερά του επιλογέα ταχυτήτων, αλλά και λόγω του ότι οι ζώνες ασφαλείας των εμπρός επιβατών πιάνονται δύσκολα.

14

Πάντως η αίσθηση του εσωτερικού είναι από τις πλέον ευχάριστες που έχουμε συναντήσει στα σχεδόν 35 χρόνια ενασχόλησής μας με τις δοκιμές νέων μοντέλων και κατατάσσουμε το FIAT 500 στα ελάχιστα αυτοκίνητα που σου «φτιάχνουν τη μέρα» από την ώρα που θα βρεθείς στην καμπίνα τους.

Το στρογγυλό πολυόργανο πίσω από το τριάκτινο τιμόνι και η πολυοθόνη στο κέντρο του ταμπλό με το άριστο σύστημα πλοήγησης Tom Tom, είναι μερικά ακόμα στοιχεία που διευκολύνουν το έργο του οδηγού και κάνουν τη συμβίωση με το σύγχρονο 500αράκι ξεχωριστή.11

Η ψηλή, εποπτική θέση οδήγησης, πλαισιώνεται από τα βασικά χειριστήρια στη σωστή θέση και επιτρέπει άνετη ορατότητα μέσα από τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες του ιταλικού σούπερ μίνι.

Ο twin air έρχεται εύκολα στη ζωή και παράγει θόρυβο μαζί με ελάχιστους κραδασμούς μόνο στις χαμηλές στροφές. Όσο το στροφόμετρο ανεβαίνει ο ήχος μειώνεται, οι κραδασμοί εξαφανίζονται και η συμπεριφορά θυμίζει σαφώς 4κύλινδρο μεγαλύτερου κυβισμού. Ειδικά από τις 2000σ.α.λ. (το peak της ροπής) και πάνω ανεβάζει σαν δαιμονισμένος, αρκεί να μην έχεις πατημένο τον διακόπτη «Eco» που φροντίζει μεν για την τσέπη μας και για την καθαρότητα του περιβάλλοντος, σπάει δε τα νεύρα όποιου θελήσει να κινηθεί σβέλτα χωρίς να τον απενεργοποιήσει.

Πάντως, ο κινητήρας είναι πρόθυμος από χαμηλά, ακόμη και από τις 1.000 σ.α.λ. και έτσι μπορείς να κάνεις οικονομία στο καύσιμο οδηγώντας στις μεσαίες στροφές, όπου σε συνδυασμό και με το 6άρι κιβώτιο (στο οποίο είναι κάπως δύσκολη η επιλογή της 5ης και 6ης ταχύτητας) κινείσαι απρόσμενα γρήγορα χωρίς να ζορίζεις τον κινητήρα ή να αδειάζεις σε ρυθμό dt το ρεζερβουάρ. Μια όμως και μιλάμε για κατανάλωση, να σημειώσουμε ότι η μέση τιμή της δοκιμής μας έδειξε τα 6,2 λτ/100χλμ (με πολύ Eco διακόπτη), μακριά από τα 4,2 που ισχυρίζεται η FIAT, αλλά πολύ κακά σε σχέση με τις επιδόσεις και την αίσθηση σβελτάδας. Επιδόσεις που ξαφνιάζουν ευχάριστα καθώς τα 0-100 έρχονται σε μόλις 10’’ και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 190 χλμ./ώρα (188 για την ακρίβεια). Όλα αυτά βέβαια με το Sport mode, που πέρα από τα κόκκινα γραφικά στον πίνακα οργάνων, κάνει τον κινητήρα πιο ψυχωμένο, το τιμόνι πιο βαρύ και το ανέβασμα των στροφών στον κόφτη, παιχνιδάκι.

10

Σε κάθε περίπτωση ο ήχος του TwinAir φιλτράρεται αρκετά από τη βελτιωμένη ηχομόνωση και η ταχύτητα εύκολα διατηρείται πάνω από τα 140-150 χλμ/ώρα, χωρίς οι επιβάτες να δυσανασχετούν είτε από έλλειψη άνεσης, είτε από ανασφάλεια.

Όσον αφορά την οδική συμπεριφορά το 500ράκι της εποχής μας, εκτός από γρήγορο είναι και σταθερό. Η σφιχτή βελτιωμένη ανάρτηση δίνει σίγουρο πάτημα στο δρόμο, ουδέτερη συμπεριφορά και καλύτερη απορροφητικότητα των όποιων ανωμαλιών του δρόμου, αν και το κοντό μεταξόνιο συντελεί ούτως ώστε να «κοπανάει» στα εγκάρσια «εμπόδια».

Οι τροχοί διαστάσεων 195/45/16, φορεμένοι στις φρέσκιας σχεδίασης αλουμινένιες ζάντες, παράγουν μικρό θόρυβο κύλισης, αλλά το τιμόνι δεν είναι ότι το καλύτερο σε αίσθηση, ειδικά στον αυτοκινητόδρομο.

1

Τα πολύ καλά φώτα και τα δυνατά, ακούραστα (παρά τα ταμπούρα πίσω) φρένα, ολοκληρώνουν το θετικό ισοζύγιο των εντυπώσεων που αποκομίσαμε από την εβδομαδιαία συμβίωσή μας με το ομορφότερο… FIATάκι του 21ου αιώνα.

Πρόκειται για ένα ευέλικτο, απρόσμενα σβέλτο και απόλυτα ευχάριστο μικρό αυτοκίνητο, με το οποίο κινείσαι ιδανικά μέσα στην πόλη και τουλάχιστον άνετα εκτός αυτής, ενώ ταυτόχρονα είσαι ο ευτυχής κάτοχος ενός αυτοκινήτου με διαχρονικό στιλ και κλασική γοητεία. Όλα τα παραπάνω, στην τιμή των 16.500, ή15.700 ευρώ (με απόσυρση), γεγονός που αποτελεί και την αχίλλειο πτέρνα της κατασκευής, αλλά είπαμε: διαχρονικό στιλ εκτός και «σου φτιάχνει την μέρα» εντός! 13

Υπέρ

  • Σχεδίαση
  • Κινητήρας
  • Ορατότητα
  • Οδική συμπεριφορά
  • Φρένα
  • Επιδόσεις
  • Οικονομία καυσίμου (με επιλογή Eco)

Κατά

  • Χώροι
  • Μέτρια εργονομία
  • Τιμή

5

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Αμάξωμα: 3θυρο, 4θέσιο

Διαστάσεις: 3.545 Χ1.625Χ1.490χλστ

Μεταξόνιο: 2.300 χλστ

Βάρος: 940 κιλά

Κινητήρας: 2κύλινδρος, 8βάλβιδος, turbo, βενζίνης

Κυβισμός: 875 κ.εκ.

Ισχύς: 105 ίπποι/5.500σ.α.λ.

Ροπή: 14,8 χγρμ/2.000σ.α.λ.

Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 ταχυτήτων

Επιτάχυνση 0-100: 10,0’’

Τελική ταχύτητα: 188 χλμ/ώρα

Κατανάλωση: 6,2λτ/100χλμ. (μέση δοκιμής)

Ανάρτηση: Γόνατα τύπου McPherson εμπρός/Ημιανεξάρτητη πίσω

Τροχοί: 195/45/16

Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι/ΠίσωΤαμπούρα

Ρεζερβουάρ: 35 λτ

Χώρος αποσκευών: 185 λτ

127

Νίκος Τσάδαρης