Επισφαλή θεωρούν πλέον όλα τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της χώρας τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με αποτέλεσμα το πάγωμα των χρηματοδοτήσεων προς τους υποψήφιους αγοραστές αλλά και τη διακοπή της συνεργασίας που είχαν μέχρι πρότινος με χιλιάδες ιδιοκτήτες καταστημάτων εμπορίας μεταχειρισμένων.
Από την άλλη μεριά οι προϋποθέσεις που βάζουν για την χρηματοδότηση καινούριων αυτοκινήτων οδηγεί στην απόρριψη των 9 από τις 10 αιτήσεις που καταφθάνουν στα υποκαταστήματα των τραπεζών!
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς η συγκεκριμένη κίνηση των τραπεζών τη δεδομένη χρονική στιγμή αποτελεί το κύκνειο άσμα για εκατοντάδες επαγγελματίες αλλά και χιλιάδες εργαζομένους.
Μάλιστα όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στην «Η» ιδιοκτήτης κάθετης μονάδας (έκθεση, συνεργείο, ανταλλακτικά, φανοποιείο και μεταχειρισμένα): «Από την στιγμή που ανακοινώθηκαν τα τεκμήρια, οι επιπλέον φόροι που επιβαρύνουν την αγορά ΙΧ και οι συνεχείς αυξήσεις στα καύσιμα ο κόσμος στράφηκε στα αυτοκίνητα μικρού κυβισμού. Πλέον μετά τις αμφιταλαντεύσεις της κυβέρνησης σχετικά με τα Τέλη Κυκλοφορίας όσοι επισκέπτονται τις μονάδες μας επιθυμούν να πουλήσουν το σχετικά καινούριο αυτοκίνητό τους και να αποκτήσουν ένα φθηνό και παλιό μεταχειρισμένο εισπράττοντας λίγα μετρητά. Ουσιαστικά κάνουμε λόγο πλέον για αλλαγή ρόλων καθώς αντί να πουλάμε αυτοκίνητα αγοράζουμε! Βέβαια οι λιγοστοί πελάτες μας που επιθυμούν να αποκτήσουν κάποιο καινούριο ΙΧ με χρηματοδότηση θα πρέπει να καταβάλλουν μετρητοίς το 30% της αξίας του, να παρουσιάζουν εισόδημα υψηλότερο από 25.000 ευρώ και βέβαια να μην έχουν άλλες δανειακές υποχρεώσεις ή αν έχουν πολύ υψηλό εισόδημα να μην έχουν καθυστερήσει ούτε μία φορά την καταβολή της δόσης τους γιατί απορρίπτονται ως επικίνδυνοι ή «κακοί» πελάτες?
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να έχουμε σταματήσει να πουλάμε αυτοκίνητα τη στιγμή που οι μηνιαίες οικονομικές υποχρεώσεις μας ξεπερνούν τις 50.000 ευρώ και βέβαια ο μόνος τρόπος για να μειώσουμε τα έξοδά μας είναι οι μειώσεις μισθών στο προσωπικό σε συνδυασμό με απολύσεις.».
2.500 λουκέτα στη διετία 09-10!
Το 2009 η αγορά αυτοκινήτου δοκιμάστηκε απίστευτα και 1.000 καταστήματα εμπορίας έβαλαν λουκέτο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) στο πρώτο 5μηνο του 2010 έχουν ήδη κλείσει περισσότερα από 500 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα ενώ αν δεν ληφθούν άμεσα κάποια μέτρα στήριξης των πωλήσεων μέχρι το τέλος του έτους που διανύουμε αναμένεται να έχουν βάλει λουκέτο περισσότερα από 2.500 εμπορίες αυτοκινήτων σε όλη τη χώρα.
Ο Ευριπίδης Κωνσταντινίδης, μέλος του δ.σ. του ΣΕΕΑΕ αναφέρει χαρακτηριστικά στην «Η» πως: «Η αγορά αυτοκινήτου εκπέμπει SOS εδώ και αρκετούς μήνες χωρίς όμως να έχει ακουστεί από κανένα με αποτέλεσμα να μην έχει ληφθεί ακόμη κανένα μέτρο ούτως ώστε να σταματήσει η κατρακύλα των πωλήσεων και να σωθούν οι επαγγελματίες του κλάδου αλλά και να μην χαθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας.».
Πενιχρά έσοδα
Η πτώση των πωλήσεων στα καινούρια ΙΧ αλλά και στις μεταβιβάσεις των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχει μειώσει δραστικά τα δημοσιονομικά έσοδα του κράτους τα οποία προέρχονται από τα Τέλη Ταξινόμησης, τον ΦΠΑ (τελωνείων & επιχειρήσεων του κλάδου), Τέλη Μεταβίβασης και φορολόγηση εισοδημάτων στους επαγγελματίες. Ωστόσο ο κλάδος του αυτοκινήτου στην Ελλάδα μέχρι πρότινος αποτελούσε βασική πηγή εσόδων καθώς το 2,6% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος προέρχονταν από τα ΙΧ.
Τον προηγούμενο μήνα είχαμε υστέρηση δημοσιονομικών εσόδων 90 εκατ. ευρώ μόνο από τα καινούρια ΙΧ ενώ οι απώλειες από την υπόλοιπη αγορά είναι ανυπολόγιστες.
Του Γιώργου Ανδρή από την Ημερησία