Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται αυτές τις ημέρες ο τρίτος κύκλος του κρατικού προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που αφορά την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών, τρικύκλων και ποδηλάτων από φυσικά και νομικά πρόσωπα. Όπως τονίζεται από το Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών η επιδότηση είναι περισσότερο γενναία από τις δύο προηγούμενες και αφορά όσους αγόρασαν ή επιθυμούν να αποκτήσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο από την 1η Μαΐου 2024 έως τις 30 Απριλίου 2025 που θα ολοκληρωθεί η σχετική υποβολή αιτήσεων.

Κύριο χαρακτηριστικό του νέου αυτού Προγράμματος, είναι η εισαγωγή αυξημένης ανώτατης επιδότησης για φυσικά πρόσωπα, από τις 8.000 ευρώ που ήταν ο προηγούμενος κύκλος, στις 9.000 ευρώ. Μάλιστα αυτή η επιδότηση, εάν συνδυαστεί και με την αύξηση της επιστροφής για απόσυρση παλαιού οχήματος (αν αυτό έχει ταξινομηθεί πριν το 2010), από τα 1.000 ευρώ που ήταν ο προηγούμενος κύκλος, στις 2.000 ευρώ τώρα, μας αθροίζει ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό της τάξης των 11.000 ευρώ. Εάν δηλαδή επιθυμείτε να αγοράσετε π.χ. ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που στοιχίζει κανονικά 32.000 ευρώ θα σας κοστίσει 23.000 ευρώ καθώς τα υπόλοιπα θα είναι επιδότηση από το κράτος. Στην περίπτωση δε που θέλετε να αποκτήσετε το συγκεκριμένο αυτοκίνητο αποσύροντας παράλληλα το παλιό σας όχημα που μπορεί να κινούνταν με βενζίνη ή πετρέλαιο, τότε αντί για 32.000 ευρώ το νέο ηλεκτρικό σας τροχοφόρο θα σας κοστίζει 21.000 ευρώ.

Η επιδότηση προσαυξάνεται για εκείνους τους συμπατριώτες μας που έχουν ανάγκη μεγαλύτερης στήριξης της Πολιτείας, όπως είναι τα άτομα με αναπηρία, οι πολύτεκνοι, καθώς και οι νέοι ηλικίας έως 29 ετών. Για κάθε μια από αυτές τις κατηγορίες συμπολιτών, η επιπλέον επιδότηση φθάνει έως και τα 1.000 ευρώ. Ειδικά όμως για τις πολύτεκνες οικογένειες η επιδότηση ανέρχεται σε 1.000 ευρώ ανά εξαρτώμενο τέκνο από το τρίτο και πάνω, και μπορεί να φτάσει τα 4.000 ευρώ επιπλέον, συνολικά.  Επιδοτείται μάλιστα και η τοποθέτηση φορτιστή προς όλους, με 500 ευρώ.

Τέλος, για τα ηλεκτρικά ποδήλατα μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», το ύψος της επιδότησης παραμένει ίδιο με αυτό του β’ κύκλου (40% της Λιανικής Τιμής προ Φόρων και έως 800 ευρώ), ενώ υπάρχουν και επιπλέον επιδοτήσεις για πολύτεκνους και ΑμεΑ, ύψους 500 ευρώ.

Τι ισχύει για την επιδότηση νομικών προσώπων

Φόρτιση ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο δρόμο

Στα νομικά πρόσωπα η επιδότηση παραμένει στο 30% της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων με ανώτατο ποσό τα 6.000 ευρώ για τα πρώτα 20 αυτοκίνητα. Από το 21ο αυτοκίνητο και μετά, το ποσό επιδότησης γίνεται 4.000 ευρώ ανά όχημα. Το πολύ σημαντικό κίνητρο της απόσυρσης ισχύει ωστόσο και για τα νομικά πρόσωπα. Ο μέσος όρος ηλικίας των κυκλοφορούντων οχημάτων στη χώρα μας είναι τα 18 έτη. Οι εταιρείες που έχουν στο στόλο τους οχήματα πριν το 2010, μπορούν να λάβουν επιπλέον επιδότηση απόσυρσης 2.000 ευρώ, ανά όχημα – ποσό διπλάσιο από το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2». Σε μια τέτοια περίπτωση η επιδότηση διαμορφώνεται στις 8.000 ευρώ ανά όχημα μέχρι τα πρώτα 20 οχήματα και στις 6.000 ευρώ από το 21ο όχημα και πάνω.

Πως λαμβάνω τα χρήματα από το κράτος

Ηλεκτικά αυτοκίνητα

Ο πολίτης αφού ολοκληρώσει την αγορά, υποβάλλει στη σχετική πλατφόρμα https://kinoumeilektrika3.gov.gr/ τα απαιτούμενα δικαιολογητικά μαζί με το τιμολόγιο ή την απόδειξη αγοράς και ακολούθως ξεκινά η διαδικασία επιδότησης. Συνολικά η δράση έχει προϋπολογισμό της τάξης των 33 εκατομμυρίων ευρώ, χρήματα τα οποία προέρχονται από έσοδα πλειστηριασμών δικαιωμάτων εκπομπών αερίων ρύπων.

Όπως επισημαίνει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, «από τον Νοέμβριο του 2023, το Υπουργείο έχει καταβάλει την επιδότηση σε 7.772 δικαιούχους, με το ποσό πλέον των 26,1 εκατ. ευρώ, για αγορά ηλεκτρικού οχήματος». Στις 5 Ιουνίου έγινε η πληρωμή επιπλέον 478 αιτήσεων, ύψους 1,8 εκατ. ευρώ, ανεβάζοντας την επιδότηση που έχει καταβληθεί στα 28 εκατ. ευρώ από τον περασμένο Νοέμβριο και στα 33,3 εκατ. ευρώ συνολικά, από την αρχή του προγράμματος. Και οι πληρωμές θα συνεχίσουν και τους υπόλοιπους μήνες του έτους, με σταθερά υψηλό ρυθμό όπως όλα δείχνουν.

Πόσα ηλεκτρικά κυκλοφορούν

Ύστερα από 4 χρόνια κρατικών ενισχύσεων, κυκλοφορούν στη χώρα μας συνολικά 14.700 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο στόχος που έχει τεθεί βάσει του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, είναι να κυκλοφορούν στην Ελλάδα 67.000 οχήματα χαμηλών εκπομπών ρύπων το 2025 και 340.000 το 2030. Όπως αντιλαμβάνεται κανείς,  η κρατική ενίσχυση για την αγορά νέου ηλεκτρικού οχήματος αποτελεί κρίσιμη παράμετρο για την επίτευξη των στόχων.

Γιατί να επιλέξω ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

Από τους αρμόδιους κυβερνητικούς φορείς προτάσσονται 5 πλεονεκτήματα προκειμένου κάποιος να επιλέξει την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Καταρχάς, προβάλλονται λόγοι βιωσιμότητας. Ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι πάντα καλύτερο για το περιβάλλον από ένα συμβατικό ή υβριδικό αυτοκίνητο με μηχανή εσωτερικής καύσης, λόγω των μηδενικών εκπομπών αερίων ρύπων στο περιβάλλον στη διάρκεια ζωής του. Το δεύτερο επιχείρημα αφορά την συνεχώς αυξανόμενη αυτονομία τους. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τελευταίας γενιάς, προσφέρουν ρεαλιστική κάλυψη απόστασης άνω των 250 χλμ. που σημαίνει ότι είναι ιδανικά καταρχάς για τις μεγάλες πόλεις. Τρίτον η διαθεσιμότητά τους. Πλέον όλες οι εταιρίες προσφέρουν ηλεκτροκίνητα οχήματα και κάθε χρόνο προστίθενται δεκάδες νέα μοντέλα. Τέταρτον, είναι ζήτημα κόστους. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν πλέον σε πολλές περιπτώσεις συγκρίσιμο συνολικό κόστος με τα αυτοκίνητα με diesel ή βενζίνη κατά τη σύγκριση ολόκληρου του κύκλου ζωής του αυτοκινήτου, χάρη στο χαμηλότερο κόστος χρήσης και συντήρησης, και στη χαμηλότερη φορολογία (ειδικά για εταιρικά οχήματα). Πέμπτον, προβλέπονται φορολογικές ελαφρύνσεις. Οι πρωτοβουλίες τις κυβέρνησης καθιστούν την κατοχή ηλεκτροκίνητων οχημάτων μια όλο πιο ελκυστική επιλογή για τους οδηγούς που επιθυμούν να πληρώνουν λιγότερους φόρους.

Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρο το Φ.Ε.Κ. για το πρόγραμμα δράσης «Κινούμε Ηλεκτρικά 3», εδώ.