Η ηλεκτροκίνηση ήρθε για να μείνει και δεν αποτελεί ένα νέο trend, με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος στην προτίμηση των οδηγών και σιγά-σιγά αντικαθιστούν τα συμβατικά οχήματα στους δρόμους.

Το πράσινο αποτύπωμα στο περιβάλλον, το οικονομικό όφελος και η στήριξη που παρέχει το εκάστοτε κράτος δημιουργούν ένα ελκυστικό προϊόν, που συναγωνίζεται τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, τα οποία αρχίζουν να αποτελούν παρελθόν.

Πλέον, διάφορες χώρες στον κόσμο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση –ανάμεσά τους και η Ελλάδα– έχουν λάβει πρωτοβουλίες για να διευκολύνουν την απόκτηση EV, χορηγώντας σχετικά «προνόμια», καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι φιλικότερα προς το περιβάλλον εκπέμποντας λιγότερους ρύπους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν πάνω από 1 στα 5 νέα αυτοκίνητα στην Ευρώπη μπορούν πλέον να φορτίζονται ηλεκτρικά και από το 2023 αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 14,6% των καινούργιων οχημάτων που πωλούνται. Παράλληλα, οι κρατικές επιδοτήσεις, οι συνεχώς αναδυόμενοι σταθμοί φόρτισης και η δυνατότητα να φορτίζει κάποιος στο σπίτι το EV, καθιστούν το ηλεκτρικό όχημα μια ελκυστική επιλογή.

Τα οφέλη του EV σε σύγκριση με ένα συμβατικό είναι πολλά, με τα πρώτα να είναι ενεργειακά αποδοτικότερα. Συγκεκριμένα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καταναλώνουν λιγότερο από το ένα τρίτο της ενέργειας που ξοδεύουν ανά χιλιόμετρο τα αντίστοιχα συμβατικά. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης σπαταλούν σημαντικό μέρος της ενέργειάς τους μέσω της απώλειας θερμότητας. Οι ηλεκτροκινητήρες στα EV έχουν τιμές απόδοσης πάνω από 90%, ενώ οι κινητήρες εσωτερικής καύσης σε οχήματα σπάνια ξεπερνούν το 40%.

Επιπλέον, η φόρτιση είναι πολύ φθηνότερη από το να βάλει κάποιος βενζίνη ή ντίζελ, ενώ μπορεί να γίνει και στο σπίτι, χωρίς κάποιος να χρειάζεται να ψάχνει για σταθμό ανεφοδιασμού, άρα γλιτώνει και χρήματα από τα καύσιμα που θα ξοδεύετε στη διαδρομή. Μάλιστα, επειδή το καύσιμο του EV βασίζεται σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, δεν επηρεάζεται από τις αλλαγές στις τιμές των ρυπογόνων καυσίμων, οπότε οι οδηγοί δεν θα αντιμετωπίσουν δυσάρεστες εκπλήξεις ξαφνικά.

Η κατασκευή του οχήματος

Η οδήγηση ενός ηλεκτρικού οχήματος περιγράφεται ως είναι πιο ήσυχη και ομαλή εμπειρία σε σχέση με ένα συμβατικό, λόγω του ηλεκτροκίνητου κινητήρα και της δομής του οχήματος, ενώ παράγει και λιγότερο θόρυβο.

Δημοσίευμα του news.motors.co.uk έγραψε πως η τοποθέτηση της μπαταρίας γίνεται με τέτοιο τρόπο που το όχημα αποκτά χαμηλό κέντρο βάρους, με αποτέλεσμα καλύτερο χειρισμό στις στροφές. Η άμεση ροπή σημαίνει ότι συνήθως επιταχύνει πολύ πιο γρήγορα από τα βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, ενώ διευκολύνει και τον έλεγχο του οχήματος.

Ακόμη, ο σχεδιασμός ενός EV βασίζεται σε λιγότερα και πιο τυποποιημένα εξαρτήματα, σε αντίθεση με ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Ο οδηγός ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου λοιπόν, θα πραγματοποιεί λιγότερες επισκέψεις στον μηχανικό, ενώ θα αποφεύγει συνηθισμένες διαδικασίες συντήρησης, όπως αλλαγή λαδιών, καθώς δεν χρειάζονται στα EV.

Μακροπρόθεσμα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εμφανίζονται πιο οικονομικά από τα συμβατικά, με τη σχεδίασή τους να παρέχει και περισσότερη ασφάλεια. Ο όγκος και η θέση του ηλεκτροκινητήρα είναι μικρότερος από τη μηχανή ενός συμβατικού αυτοκινήτου, οπότε το μικρό μέγεθος δίνει μεγαλύτερη ελευθερία στους μηχανικούς για το packaging, αλλά και στους σχεδιαστές τη δυνατότητα να δημιουργήσουν ένα πιο αεροδυναμικό σχήμα με βελτιωμένες προδιαγραφές ασφαλείας.

Η ηλεκτροκίνηση ήρθε για να μείνει, με τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα να γίνονται όλο και πιο προσιτά, καθώς το κόστος πέφτει, η αγορά κατακλύζεται με νέα εμπορικά σήματα και το άγχος για την αυτονομία εξαφανίζεται. Ταυτόχρονα, οι ταχύτατα αναπτυσσόμενες καινοτομίες και η βελτίωση στις σχετικές υποδομές από τις ΗΠΑ, μέχρι την Κίνα και την Ευρώπη διευκολύνουν σε όλο τον κόσμο τον δρόμο στην πράσινη μετάβαση. Ενδεικτικά, η Ευρωπαϊκή Ένωση ευελπιστεί να κυκλοφορούν 30 εκατομμύρια EV στους δρόμους μέχρι το 2030, με στόχο την κλιματική ουδετερότητα για το 2050.