Η εταιρία Kosmocar παρουσίασε στους Έλληνες δημοσιογράφους την 3η γενιά του δημοφιλέστατου (7,6 εκ. πωλήσεις) SUV της VW με το διακριτικό όνομα Tiguan. Το νέο Tiguan είναι κατά 30 χλστ πιο μεγάλο (4.539 χλστ) από τον προκάτοχό του, αλλά το ύψος έχει αυξηθεί ελάχιστα κατά τέσσερα χιλιοστά (1.639 χλστ).
Το πλάτος (1.842 χλστ) και το μεταξόνιο (2.680 χλστ) έχουν παραμείνει τα ίδια. Η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ της νέας γενιάς (παρόλο που το SUV είναι ελάχιστα πιο μεγάλο) στις εκδόσεις eTSI, TSI και TDI έχει αυξηθεί κατά 37 λίτρα στα 652 λίτρα. Η πίσω σειρά καθισμάτων μπορεί να μετακινηθεί προς τα εμπρός και προς τα πίσω, ενώ η γωνία της πλάτης μπορεί να ρυθμιστεί. Ο χώρος για τα κεφάλια έχει βελτιωθεί κατά 9 χλστ εμπρός (1.058 χλστ) και κατά 10 χλστ πίσω (1.022 χλστ).
Σχεδίαση – Εσωτερικό – Εξοπλισμός
Η νέα γενιά του C-SUV της Γερμανικής εταιρίας που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2007 και στη συνέχεια έγινε το best seller της μάρκας, έχει ανασχεδιαστεί με ιδιαίτερο γνώρισμα το πιο ψηλό οπτικά εμπρός μέρος, νέους επίπεδους προβολείς LED που ανάμεσά τους υπάρχει μια οριζόντια μπάρα με γυάλινη επικάλυψη και προαιρετικά με ενσωματωμένη φωτεινή λωρίδα LED που αντικαθιστά την παραδοσιακή μάσκα. Οι είσοδοι αέρα της μάσκας είναι ενσωματωμένοι στον προφυλακτήρα, ενώ οι κουρτίνες στις εξωτερικές πλευρές του προφυλακτήρα εξασφαλίζουν τη βέλτιστη ροή του αέρα. Η σχεδίαση του εμπρός μέρους υπογραμμίζει το γεγονός ότι ο συντελεστής οπισθέλκουσας έχει μειωθεί από το 0,33 στο 0,28, ενώ την εικόνα συμπληρώνουν τα τονισμένα φτερά και οι τροχοί μεγέθους από 17 έως και 20 ίντσες.
Στο εσωτερικό άμεσα διακριτή είναι η καινούργια σχεδίαση του ταμπλό με τα στοιχεία της 4ης γενιάς του modular infotainment matrix (MIB4) που είναι διαισθητικό στη λειτουργία, προσφέρει άριστη συνδεσιμότητα και έξυπνο σχεδιασμό με νέο εύχρηστο λογισμικό. Οι επιμέρους τομείς περιλαμβάνουν το νέο Digital Cockpit Pro (ψηφιακός πίνακας οργάνων με αντι-ανακλαστική επίστρωση σε μορφή tablet landscape), μια μεγάλη οθόνη infotainment με διαγώνιο 12,9 ίντσες, ή – προαιρετικά – 15,0 ίντσες, με εντελώς νέα δομή μενού και γραφικών, ένα καινούργιο head-up display (προβολή στο παρμπρίζ) και το νέο κεντρικό διακόπτη Driving Experience Control με ενσωματωμένη οθόνη TFT LCD. O ψηφιακός φωνητικός βοηθός IDA1 είναι επίσης νέος και επιτρέπει τον εύκολο χειρισμό πολυάριθμων λειτουργιών του αυτοκινήτου και του infotainment με τη χρήση φυσικής γλώσσας. Επιπλέον, ο IDA απαντά σε ερωτήσεις για όλα τα πιθανά θέματα. Για να το κάνει αυτό, το σύστημα έχει πρόσβαση σε online βάσεις δεδομένων και – ως νέο χαρακτηριστικό – στο Chat GPT1 (τεχνητή νοημοσύνη, AI), που θα είναι διαθέσιμο ως αναβάθμιση.
Στο εσωτερικό επίσης, ξεχωρίζουν τα υψηλής ποιότητας υλικά και η προσεκτική κατασκευή με πολλές προαιρετικές λεπτομέρειες. Τα νέα εμπρός καθίσματα ergo Active Plus με πνευματική οσφυϊκή στήριξη τεσσάρων σημείων και νέα πνευματική λειτουργία μασάζ πίεσης 10 σημείων, ταιριάζουν απόλυτα με τον υψηλής ποιότητας χαρακτήρα του μοντέλου. Επιπλέον, μπορεί να ρυθμιστεί η αυτόματη ενεργοποίηση της θέρμανσης και του εξαερισμού των καθισμάτων, ανάλογα με την εξωτερική θερμοκρασία. Η 3η γενιά του Tiguan προσφέρεται σε τέσσερις εκδόσεις (Tiguan, Life, More και R-Line).
Η εισαγωγική έκδοση Tiguan έχει στον βασικό εξοπλισμό στοιχεία όπως το Digital Cockpit Pro, την οθόνη των 12,9 ιντσών του συστήματος infotainment, το Driving Experience Control, το σύστημα ειδοποίησης κινδύνου στην κυκλοφορία Car2X, 9 αερόσακους, τον αυτόματο κλιματισμό 3 ζωνών Climatronic, τις θύρες USB-C με δυνατότητα φόρτισης 45 Watt (εμπρός), τις μαύρες ράγες οροφής και τα στάνταρ συστήματα υποβοήθησης όπως Side Assist & Rear Cross Traffic Alert (Σύστημα ελέγχου τυφλού σημείου, σύστημα επιτήρησης πίσω κυκλοφορίας και υποβοήθηση εξόδου από θέση στάθμευσης), Front Assist με City Emergency Braking και Pedestrian και Cyclist Monitoring (Λειτουργία αναγνώρισης πεζών και ποδηλατών), Front Cross Traffic Assist (προειδοποίησης οδηγού σε διασταυρώσεις με λειτουργία αυτόματης πέδησης), Lane Assist (Ενεργό σύστημα διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας), Rear View Κάμερα οπισθοπορείας, προηγμένο σύστημα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού και Dynamic Road Sign Display (Σύστημα αναγνώρισης σημάτων κυκλοφορίας). Στον βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνονται επίσης προβολείς LED και ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών με ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης.
Κινητήρες βενζίνης, diesel και υβριδικοί
Η μεγάλη γκάμα κινητήρων του νέου Tiguan αποτελείται από δύο νέους ήπια υβριδικούς κινητήρες βενζίνης (eTSI), δύο νέους plug-in υβριδικούς κινητήρες (eHybrid), δύο turbo κινητήρες πετρελαίου (TDI) και δύο turbo κινητήρες βενζίνης (TSI). Όλοι συνδυάζονται στάνταρ με ένα αυτόματο κιβώτιο 7 ταχυτήτων (DSG). Οι κινητήρες eTSI (1.5 TSI evo2) έχουν ισχύ 130 και 150 ίππων. Τα δύο υβριδικά συστήματα αποδίδουν συνδυαστική ισχύ 204 (0-100 σε 8.2΄΄, τελική 210 χλμ/ώρα) και 272 ίππων (0-100 σε 7.2΄΄, τελική 215 χλμ/ώρα). Οι κινητήρες βενζίνης 2.0 TSI αποδίδουν 204 (0-100 σε 7.1΄΄, τελική 228 χλμ/ώρα) και 265 ίππους (0-100 σε 5.9΄΄, τελική 244 χλμ/ώρα), ενώ οι δύο πετρελαιοκινητήρες (ποιος είπε ότι πεθαίνουν;;;) TDI 2,0 λίτρων στέλνουν στο DSG μέγιστη ισχύ 150 και 193 ίππων. Επίσης, οι 2.0TSI κινητήρες και ο TDI των 193 ίππων διατίθενται πάντα με το σύστημα τετρακίνησης 4MOTION.
Plug-in Hybrid με 204 και 272 ίππους
Η Volkswagen επανασχεδίασε ριζικά το eHybrid με μια μεγαλύτερη μπαταρία (19,7 kWh ωφέλιμη ενεργειακή χωρητικότητα), πιο γρήγορη φόρτιση (έως 50 kW), έναν turbo κινητήρα βενζίνης υψηλής τεχνολογίας (κινητήρας 1.5 TSI evo2) και μια νέα υβριδική στρατηγική. Το άθροισμα όλων των παραπάνω μετατρέπει τα δύο μοντέλα Tiguan eHybrid σε αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην καθημερινή χρήση, με ηλεκτρική αυτονομία άνω των 100 χλμ. Ταυτόχρονα, επιτρέπουν μια συνδυασμένη αυτονομία άνω των 900 χλμ για τις πιο μεγάλες διαδρομές. Στη βασική έκδοση, ο κινητήρας 1.5 TSI αποδίδει 150 ίππους και, μαζί με την μέγιστη απόδοση των 115 ίππων του ηλεκτροκινητήρα, εξασφαλίζει συνδυαστική ισχύ 204 ίππων. Προαιρετικά, διατίθεται η κορυφαία έκδοση του κινητήρα με 177 ίππους, η οποία μαζί με τον ηλεκτροκινητήρα αποδίδει συνδυαστικά 272 ίππους. Η έκδοση των 204 ίππων αποδίδει συνδυαστική ροπή 350 Nm, ενώ η έκδοση των 272 ίππων φτάνει τα 400 Nm. Οι υψηλότερες συνδυαστικές τιμές ισχύος και ροπής δεν προκύπτουν από την πρόσθεση των αντίστοιχων τιμών του 1.5 TSI evo2 και του ηλεκτροκινητήρα, αλλά είναι μέγιστες τιμές που ελέγχονται ηλεκτρονικά για μέγιστη απόδοση.
Ήπιο υβριδικό σύστημα 48V
Στα Tiguan eTSI 130 ή 150 ίππων η ηλεκτρική ενέργεια εξασφαλίζεται με μετατροπή της κινητικής ενέργειας – της ανακτώμενης ενέργειας. Αυτό καθίσταται εφικτό από το νέο ήπια υβριδικό σύστημα κίνησης. Όπως και στα plug-in υβριδικά μοντέλα, ο 1.5 TSI evo2 αποτελεί και εδώ την τεχνολογική καρδιά του συστήματος κίνησης. Το eTSI είναι συνδεδεμένο με μια μπαταρία ιόντων λιθίου 48 V και μια συνδεδεμένη με ιμάντα γεννήτρια, 48 V που παρέχει ισχύ 19 ίππων και ροπή 56 Nm. Το σύστημα των 48 V λειτουργεί σαν ένα είδος ηλεκτρικού ενισχυτή (booster) και εξασφαλίζει εξαιρετικές επιδόσεις κατά την εκκίνηση. Ταυτόχρονα, η συγκεκριμένη τεχνολογία καθιστά δυνατή την πλήρη απενεργοποίηση του 1.5 TSI evo2, επιτρέποντας το coasting και την προσωρινή ηλεκτρική κίνηση. Το αποτέλεσμα είναι έως και 0,5 λτ/100 χλμ μικρότερη κατανάλωση καυσίμου. Βελτιώσεις έχουν γίνει σε όλα τα επιμέρους στοιχεία του νέου Tiguan, με έμφαση στην ανάρτηση, στα φωτιστικά σώματα, στην εργονομία και την αεροδυναμική.
Σύντομη δοκιμή
Οδηγώντας για λίγα χιλιόμετρα στους επαρχιακούς δρόμους της Πελοποννήσου την έκδοση eTSI R-Line των 150 ίππων, είχαμε την ευκαιρία να εκτιμήσουμε την ευρύχωρη και πολυτελή καμπίνα επιβατών, που διαθέτει όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες, με έμφαση στην ιδιαίτερα ευκρινή και εύχρηστη οθόνη πολυμέσων 15 ιντσών. Το νέο Tiguan ταξιδεύει με άνεση στον αυτοκινητόδρομο, καταναλώνοντας μικρές ποσότητες καυσίμου (είδαμε και 5,5 λίτρα/100 χλμ). Είναι ευθύβολο, με σαφές τιμόνι (κύκλος στροφής 11,7 μ.), ελάχιστο αεροδυναμικό θόρυβο και ενδιάμεσες επιταχύνσεις που διευκολύνουν τα προσπεράσματα.
Όμως, μπαίνοντας στους επαρχιακούς δρόμους, ο θόρυβος κύλισης γίνεται ενοχλητικός και η ανάρτηση κτυπά μερικές φορές στις κακοτεχνίες του δρόμου, ενώ το αμάξωμα δεν δείχνει όσο στιβαρό θα έπρεπε. Χωρίς να είμαστε απόλυτα βέβαιοι, όλα τα παραπάνω ίσως προέρχονται από τις ζάντες 19 ιντσών που φορούσε το R-Line της δοκιμής μας, με λάστιχα χαμηλού προφίλ (45άρια) τα οποία δεν ταιριάζουν καθόλου στους ελληνικούς δρόμους και εκθέτουν συχνά πυκνά πολλά με σωστές κατασκευαστικές βάσεις μοντέλα. Δυστυχώς, δεν καταφέραμε να οδηγήσουμε έκδοση με ζάντες 18 ιντσών (ελαστικά με 55άρι προφίλ) ενώ δεν υπήρχε η βασική έκδοση (Tiguan) που φορά ζάντες 17 ιντσών, τις κατά την …προφητική γνώμη μας πιο κατάλληλες για τους ελληνικούς δρόμους, καθώς επιτρέπουν την χρήση ελαστικών με ψηλό προφίλ. Κατά τα λοιπά, μας άρεσε το ύψος από το έδαφος των 19 εκ. που σε συνδυασμό με το ότι υπήρχε ρεζέρβα επιτρέπει στο Γερμανικό SUV να κινείται με άνεση και στους χωματόδρομους, στοιχείο στο οποίο συνηγορεί και η ενδοτική με μεγάλες διαδρομές ανάρτηση.
Εξοικείωση χρειάζονται τα φρένα, καθώς όταν αρχίζεις να πατάς το σχετικό πεντάλ η πρώτη αίσθηση δημιουργεί ανασφάλεια, αν και στη συνέχεια το σύστημα πέδησης αποδεικνύει την αποτελεσματικότητά του.
Τέλος, η γραμμικότητα, η ευστροφία του κινητήρα, μαζί με την ταιριαστή κλιμάκωση του αυτόματου κιβωτίου, διευκολύνουν εντός ή εκτός πόλης τον οδηγό και κρατούν σε χαμηλά επίπεδα την κατανάλωση, η οποία στην διάρκεια της δοκιμής μας έδειξε μέση τιμή 7,6 λίτρων/100 χιλιόμετρα.
Περισσότερα προσεχώς στην δοκιμή διαρκείας και μέχρι τότε να σημειώσουμε ότι, οι τιμές της 3 ης γενιάς Tiguan ξεκινούν από τα 34.300 ευρώ για την βασική έκδοση με τους 130 ίππους και φτάνει τα 53.900 ευρώ για το Plug-in hybrid των 272 ίππων, ενώ η πιο φθηνή diesel έκδοση κοστίζει 43.350 ευρώ.