Έπειτα από σχεδόν μία εβδομάδα, κι έχοντας προκαλέσει μεγάλα προβλήματα και καθυστερήσεις στο παγκόσμιο εμπόριο, το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given» που είχε ακινητοποιηθεί κάθετα στη διώρυγα του Σουέζ, σήμερα άρχισε να αποκολλάται.

Η εξέλιξη γεννά ελπίδες για ταχεία αποκατάσταση της διέλευσης πλοίων από την κρίσιμης σημασίας υδάτινη οδό, χωρίς όμως να είναι σαφές πότε θα επιτευχθεί αυτό.

Την είδηση της αποκόλλησης άρχισαν να μεταδίδουν πριν λίγο τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, ενώ κυκλοφόρησαν και τα πρώτα βίντεο που, όπως περιγράφεται, δείχνουν τη στιγμή της αποκόλλησης.

Το πλοίο δέχθηκε την περασμένη εβδομάδα πολύ ισχυρό και αιφνιδιαστικό άνεμο, στον οποίο αποδίδεται η στροφή του και η προσάραξή του σε σημείο που έκλεινε το εμπορικό πέρασμα του Σουέζ, που συνδέει Ασία και Ευρώπη.

Οι επιχειρήσεις αποκόλλησης ήταν συνεχείς από την πρώτη στιγμή καθώς η ακινητοποίησή του προκάλεσε μεγάλο «μποτιλιάρισμα» πλοίων και στις δύο πλευρές του καναλιού, τα οποία περίμεναν να περάσουν.

Οι ειδικοί δεν ήταν ιδιαίτερα αισιόδοξοι, εκτιμώντας πως η διαδικασία θα διαρκούσε αρκετές μέρες ή ακόμα κι εβδομάδες, καθώς πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μήκους 400 μέτρων και βάρους άνω των 220.000 τόνων.

«Χρησιμοποιούνται ρυμουλκά και βυθοκόροι για να σπάσουν βράχοι» και να μπορέσει να απελευθερωθεί το σκάφος, είχε δηλώσει στο Γαλλικό Πρακτορείο στέλεχος της ιαπωνικής εταιρείας Shoei Kisen Kaisha, στην οποία ανήκει το πλοίο. Εκτιμήθηκε πως για την επανεκκίνησή του θα έπρεπε να απομακρυνθούν 15.000-20.000 κυβικά μέτρα άμμου, προκειμένου να επιτευχθεί βάθος 12 έως 16 μέτρων και να μπορεί να πλεύσει και πάλι το σκάφος.

Η ακινητοποίηση του πλοίου μπλόκαρε και εμπορεύματα αξίας 9,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων την ημέρα. Σύμφωνα με το BBC, γίνεται λόγος για ζημια 400 δολαρίων την ώρα στο εμπόριο κατά μήκος της διώρυγας, που αποτελεί ζωτική δίοδο.

Σύμφωνα με το βρετανικό δίκτυο, το κανάλι του Σουέζ είναι ένας από τους πιο πολυσύχναστους εμπορικούς διαδρόμους στον κόσμο με το 12% του παγκοσμίου εμπορίου να περνά από εκεί. Εκτός από πετρέλαιο, από το Σουέζ περνούν προϊόντα όπως ρουχισμός, έπιπλα, κατασκευαστικά είδη και εξαρτήματα αυτοκινήτων.

Εκτός από την καθυστέρηση στη μεταφορά χιλιάδων κοντέινερ μαζί με τα αγαθά που περιέχουν, το ακινητοποιημένο πλοίο μεταφέρει και άδεια κοντέινερ που είναι απαραίτητα για τις εξαγωγές.