«Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στην Αμερική βρίσκεται σε πορεία φθίνουσα για πολλούς λόγους» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας (ΚΕΓ), καθηγητής Φιλολογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Ιωάννης Καζάζης, ο οποίος μίλησε σε εκπαιδευτικές συγκεντρώσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Ο κ. Καζάζης, ο οποίος ήταν προσκεκλημένος του Ιδρύματος «Έρικα και Θεόδωρος Σπυρόπουλος», είχε παράλληλα την ευκαιρία να επισκεφθεί σχολεία που διδάσκουν την ελληνική γλώσσα και να συζητήσει όλο το φάσμα των προβλημάτων με στελέχη φορέων της Ομογένειας και εκπαιδευτικούς. Θέμα των ομιλιών του στο Πολιτιστικό Κέντρο Σικάγου και στο Σταθάκειο Πολιτιστικό Κέντρο της Ομοσπονδίας Ελληνικών Σωματείων Νέας Υόρκης ήταν η διαχρονική αξία και η παγκόσμια προσφορά της ελληνικής γλώσσας, καθώς και η χρησιμότητα του Πιστοποιητικού Ελληνομάθειας.
Απαντώντας σε ερώτηση για τις διαπιστώσεις του σε σχέση με τη γενικότερη προσπάθεια που καταβάλλεται στην Ομογένεια για τη διατήρηση της ελληνικής γλώσσας, ο κ. Καζάζης ανέφερε τα εξής:
«Πρώτο, θεωρώ πολύ σημαντική την ίδρυση πολιτιστικών κέντρων, όπως είναι το Πολιτιστικό Κέντρο του Σικάγου, που, από φέτος αποτελεί και εξεταστικό κέντρο ελληνομάθειας για το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στην Αμερική βρίσκεται σε μια πορεία φθίνουσα για πολλούς λόγους. Κυρίως, γιατί στη μεταβολή της κοινωνικής κατάστασης των Ελλήνων μεταναστών στην Αμερική έχουν αποσυσπειρωθεί οι κοινότητές τους και έχουν αλλάξει οι εκπαιδευτικές προσδοκίες των ανθρώπων για τα παιδιά τους. Θέλουν καλά σχολεία και όχι απαραίτητα ελληνική παιδεία, αν αυτή εξακολουθήσει να παρέχεται από ιδρύματα χαμηλής στάθμης. Έτσι, συμβαίνει να απομακρύνονται από τα παλαιού τύπου ελληνικά σχολεία, με εξαιρέσεις φυσικά».
Συνεχίζοντας την αναφορά του για το ίδιο θέμα, πρόσθεσε:
«Αντίθετα, αυτό που βλέπω είναι ότι ελπίδα παρέχουν τα λεγόμενα «τσάρτερ σκουλς» (Charter Schools). Πρόκειται για ένα σχετικά πρόσφατα θεσμό, ο οποίος συνδυάζει, σε κάποιες περιπτώσεις που μας ενδιαφέρουν, τις υψηλές εκπαιδευτικές προδιαγραφές, με παροχή ελληνομάθειας. Εκεί, βέβαια, κατευθύνονται μεικτοί πληθυσμοί μαθητών, αλλά μπορούν, εφόσον υπάρχουν, να μαγνητίζονται και οι ελληνικής καταγωγής μαθητές και να φοιτούν στα συγκριμένα σχολεία. Απ’ ότι καταλαβαίνω, ο θεσμός πετυχαίνει και είδα εμπνευσμένους, καταπληκτικούς εκπαιδευτικούς. Στο νέο αυτό περιβάλλον, πιστεύω ότι πρέπει να αναπροσαρμοστούν και οι πανεπιστημιακές έδρες ελληνικών σπουδών. Αυτό είναι ένα άλλο μεγάλο θέμα».
Αναφερόμενος στο Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, επεσήμανε ότι «είναι Ίδρυμα Έρευνας και Εφαρμογών του ελληνικού Υπουργείου Παιδείας -λειτουργεί από το 1994- και συμβάλλει στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση των ομογενών με τρεις τρόπους: Πρώτο, να παρέχει άφθονους και αξιόπιστους ψηφιακούς πόρους για το γλωσσικό μάθημα, μέσα από την ύλη για την ελληνική γλώσσα, μέσα από ένα νέο αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας, κατά ευρωπαϊκά πρότυπα, και με το νέο εγχειρίδιο διδασκαλίας, το λεγόμενο «Κλικ στα ελληνικά», που βγήκαν οι δυο πρώτοι τόμοι του και τα δυο πρώτα επίπεδα. Δεύτερο, το Κέντρο πιστοποιεί τις γνώσεις ελληνικών των διδασκομένων με τα 124 εξεταστικά κέντρα του σε όλο τον κόσμο, παρέχοντας επίσημους τίτλους κατά το σύστημα που ισχύει για όλες τις γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και τρίτο, πιστοποιεί με επίσημους τίτλους σπουδών, με ένα εξαμηνιαίο και εξ αποστάσεως πρόγραμμα επιμόρφωσης διδασκόντων, την ελληνική ως ξένη γλώσσα και φυσικά συνεργαζόμενο με όλους τους φορείς, για να εναρμονιστούν τα περιφερειακά συστήματα πιστοποίησης ξένων γλωσσών με αυτό που ισχύει, εδώ και χρόνια, στις 28 χώρες της Ευρώπης».
Καταλήγοντας, ο κ. Καζάζης επεσήμανε ότι, παρά την πραγματικότητα που περιέγραψε, διαπιστώνεται «αύξηση και μάλιστα δραστική αύξηση των ποσοστών ελληνομάθειας» και «αυτός είναι ο στόχος μας στην Αμερική. Και είναι στόχος πραγματικά ρεαλιστικός, αρκεί να εκπονηθεί ένα στρατηγικό σχέδιο σωστό και να συνδυαστεί με πρακτικά ωφελήματα, όπως είναι η παροχή διδακτικών μονάδων που να είναι εξαργυρώσιμες στα πανεπιστήμια, υπό κάποιες προϋποθέσεις και με μια φόρμουλα που επεξεργαζόμαστε. Πάνω σ’ αυτό το τελευταίο, είχα πολύ σημαντικές συνεργασίες κατά την επίσκεψή μου στις ΗΠΑ και γι’ αυτό είμαι πάρα πολύ ευχαριστημένος και αισιόδοξος».
Τέλος, μιλώντας για το τι θα μπορούσε να κάνει η ελληνοαμερικανική κοινότητα, ανέφερε ότι «μέτρα θα μπορούσαν να υπάρχουν. Τα μεν θεσμικά μέτρα είναι αργής απόδοσης. Πιστεύω ότι η μεταφορά και το βάρος της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης θα πάει προς τη μεριά των σχολείων «τσάρτερ», γιατί η ελληνική ομογένεια πλέον έχει υψηλές απαιτήσεις».