Στο διάβασμα, για να καταπολεμηθεί ο «μαζικός οικονομικός αναλφαβητισμός», θα πρέπει να στρωθούν οι μαθητές ακόμη και από την τρυφερή ηλικία των δέκα ετών.
Το σύνθημα έριξε πρώτος ο ΟΟΣΑ, την σκυτάλη πήρε προ ημερών ο διοικητής της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ Μπεν Μπερνάνκε, ενώ η ιδέα φαίνεται να κατακτά και πολλές χώρες της Ευρώπης, κάποιες από τις οποίες έχουν χτυπηθεί από την κρίση.
Η αλφαβήτα της επιστήμης των οικονομικών θεωρείται πλέον μια γνώση που κατέστησε απαραίτητη η οικονομική κρίση του 2008. «Κάθε πολίτης πρέπει να έχει τις βασικές γνώσεις στα οικονομικά και τα χρηματοοικονομικά» υποστήριξε ο Μπεν Μπερνάνκε σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες στο Πανεπιστήμιο του Ντέιτον.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της FED, η διδασκαλία των οικονομικών στα σχολεία θα δημιουργούσε πιο ώριμους πολίτες, ενώ θα τους προσέφερε «μια ασπίδα προστασίας απέναντι σε μια παγκόσμια οικονομία κι ένα χρηματοπιστωτικό σύστημα που γίνονται όλο και πιο περίπλοκα».
Όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, στις Ηνωμένες Πολιτείες δραστηριοποιείται εδώ και 15 χρόνια το ίδρυμα BizWorld το οποίο προωθεί τη διδασκαλία των οικονομικών από το δημοτικό σχολείο. Σκοπός του ιδρύματος είναι η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και το ομαδικό πνεύμα, προκειμένου να γίνουν οι μαθητές στην ενήλικη ζωή τους «παραγωγικά μέλη της κοινωνίας». Το ίδρυμα χρηματοδοτεί ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για δασκάλους και καθηγητές με το οποίο η δυσνόητη επιστήμη των οικονομικών μετατρέπεται σε ένα απλό και διασκεδαστικό μάθημα.
Μια ανάλογη δουλειά επιχειρεί να κάνει και ένας ιστότοπος ο οποίος χρηματοδοτήθηκε από τον Λευκό Οίκο. Λέγεται Money As You Grow (Το χρήμα καθώς μεγαλώνεις) και προσφέρει στους επισκέπτες του «τα 20 πράγματα που πρέπει να ξέρουν τα παιδιά για να ζήσουν μια οικονομικά έξυπνη ζωή».
Το δικό του πρόγραμμα διαθέτει ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης. Το πρόγραμμα λέγεται «Οικονομικός Αλφαβητισμός» με τους υπεύθυνους του προγράμματος να κάνουν λόγο για «παγκόσμια τάση». Ανάμεσα στις χώρες που έχει βρει πρόσφορο έδαφος το πρόγραμμα είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Βρετανία, η Ολλανδία, ο Καναδάς, η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία και η Βραζιλία.
Στη Βρετανία το αίτημα της εισαγωγής του μαθήματος των οικονομικών στα σχολεία απέκτησε τον χαρακτήρα κινήματος. Το σχετικό ψήφισμα που παραδόθηκε στο αγγλικό κοινοβούλιο συγκέντρωσε εκατοντάδες χιλιάδες υπογραφές. «Οι επιχειρήσεις επενδύουν δισεκατομμύρια στο μάρκετινγκ για να διδάσκουν στους μάνατζερ πώς να προωθούν τα προϊόντα τους. Ήρθε η στιγμή να εκπαιδευτούν και οι καταναλωτές για να μην πέφτουν θύματα χειραγώγησης» αναφέρεται στο ψήφισμα, μεταξύ άλλων.
Η κινητοποίηση απέφερε καρπούς. Από τον Σεπτέμβριο του 2014 θα ξεκινήσει στα βρετανικά σχολεία ένα ειδικό πρόγραμμα για μαθητές από 11 έως 14 ετών.
Στην ίδια οδό κινείται και η Ισπανία, μία χώρα που βυθίστηκε στην οικονομική κρίση μετά το σκάσιμο της «φούσκας» της αγοράς ακινήτων. Η Κεντρική Τράπεζα της χώρας της Ιβηρικής ανέλαβε να χρηματοδοτήσει και να προωθήσει ένα πιλοτικό πρόγραμμα για 411 σχολεία και 20.000 μαθητές, οι οποίοι σε λίγα χρόνια θα έχουν περισσότερες γνώσεις στα οικονομικά από τους γονείς τους.
Στην Ιταλία, η πρωτοβουλία βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα. Όπως αναφέρει ο ιταλικός Τύπος, η αρχή έγινε από ένα σχολείο του Μιλάνου το οποίο κάλεσε πανεπιστημιακούς καθηγητές να παραδώσουν «μαθήματα για την κρίση» σε μαθητές ηλικίας από 9 έως 13 ετών.