Λίγο πριν ξεκινήσει το Euro 2016 στις 10 Ιουνίου η κατάσταση περιπλέκεται περισσότερο για τη γαλλική κυβέρνηση, που βρίσκεται αντιμέτωπη με μία απεργία διαρκείας στους σιδηρόδρομους έπειτα από κοινωνική αναταραχή τριών μηνών για τη μεταρρύθμιση των εργασιών σχέσεων.
Για όγδοη φορά από τον Μάρτιο οι εργαζόμενοι στην SNCF, επίσημο μεταφορικό φορέα της ποδοσφαιρικής διοργάνωσης, ξεκίνησαν χθες το βράδυ απεργία, αυτή τη φορά χωρίς ημερομηνία λήξης.
Η απεργιακή κινητοποίηση πλήττει λιγότερο τα δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων και περισσότερο τις τοπικές συνδέσεις, με ένα μεγάλο αριθμό συρμών του προαστιακού να είναι σήμερα εκτός λειτουργίας στη γαλλική πρωτεύουσα.
Σύμφωνα με την εταιρεία των γαλλικών σιδηροδρόμων η απεργία θα γίνει περισσότερο αισθητή αύριο, χωρίς ωστόσο να φτάσει μέχρι την παράλυση του δικτύου. Το 60% των τρένων υψηλής ταχύτητας TGV και το 30% έως 40% των τροπικών τρένων θα κυκλοφορούν.
Στις διεθνείς γραμμές η SNCF προβλέπει την πραγματοποίηση των δρομολογίων του Eurostar προς τη Βρετανία και Alleo προς τη Γερμανία, το 75% των δρομολογίων Lyria προς την Ελβετία και Thalys και μόνο το 40% των δρομολογίων Ellipsos προς την Ισπανία και SVI προς την Ιταλία.
Η απεργία στους γαλλικούς σιδηροδρόμους είναι επικεντρωμένη στις διαπραγματεύσεις για τον χρόνο εργασίας και δεν συνδέεται με την μεταρρύθμιση των εργασιακών σχέσεων που έχει φέρει σε σύγκρουση την κυβέρνηση με τα συνδικάτα. με αυτό το δεδομένο, η κυβέρνηση ασκεί πιέσεις για την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στη διεύθυνση της SNCF και τους εργαζομένους.
Για να αποφύγει επέκταση της κοινωνικής δυσαρέσκειας, η κυβέρνηση ανακοίνωσε αυξήσεις στους μισθούς των εκπαιδευτικών. «Χριστούγεννα τον Μάιο», σχολίασε ειρωνικά ο πρόεδρος της γαλλικής γερουσίας Ζεράρ Λαρσέρ, ενώ η εφημερίδα Le Monde κυκλοφορούσε με πρωτοσέλιδο τίτλο: «Η κυβέρνηση επιδιώκει την κοινωνική ειρήνη».
Αν και προσπαθεί να προλάβει το άνοιγμα νέων μετώπων, η κυβέρνηση επαναλαμβάνει ότι δεν πρόκειται να υποχωρήσει στο θέμα της μεταρρύθμισης της απασχόλησης. «Η υποχώρηση θα είναι πολιτικό σφάλμα», δήλωσε ο πρωθυπουργός Μανουέλ Βαλς. «Το νομοσχέδιο δεν θα αποσυρθεί», επανέλαβε και ο πρόεδρος της Γαλλίας Φρανσουά Ολάντ.
Η κυβέρνηση θεωρεί ότι το νομοσχέδιο που συζητείται στο γαλλικό Κοινοβούλιο, θα επιτρέψει την προσαρμογή των εργασιακών κανόνων στην επιχειρηματική προσωπικότητα και την καταπολέμηση της ενδημικής απεργίας του 10%.
Θεωρώντας ότι η μεταρρύθμιση θα εντείνει την εργασιακή ανασφάλεια, οι πολέμιοι της μεταρρύθμιση, με επικεφαλής της συνδικάτα, δεν ζητούν τίποτε λιγότερο από την απόσυρση του νομοσχεδίου.
Και εν αναμονή τα δύο πλειοψηφικά συνδικάτα η CGT και οι FO κινητοποιούν τα μέλη τους σε όλους τους κλάδους.
Η απεργία που ξεκίνησε εδώ και δύο εβδομάδες συνεχίζεται στα διυλιστήρια και τις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις, αλλά οι υπεύθυνοι του πετρελαϊκού κλάδου διαπιστώνουν σαφή βελτίωση της τροφοδοσίας των πρατηρίων σε καύσιμα.
Η CGT έχει εξαγγείλει απεργία στο μετρό και τις δημόσιες μεταφορές στο Παρίσι και την περιφέρεια της γαλλικής πρωτεύουσας από αύριο. Ωστόσο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, δεν αναμένεται να υπάρξουν μεγάλα προβλήματα. Απεργιακές κινητοποιήσεις σχεδιάζονται επίσης στον τομέα της αποκομιδής των απορριμμάτων και στα αεροδρόμια, ενώ το συνδικάτο των πιλότων της Air France προειδοποιεί για απεργία εντός του Ιουνίου.
Σε ανοικτή αντιπαράθεση πλέον με τα συνδικάτα και αφού ο πρόεδρός της χαρακτήρισε τους απεργούς «τρομοκράτες», η Medef, η μεγαλύτερη εργοδοτική ένωση της Γαλλίας κάλεσε χθες τις επιχειρήσεις που πλήττονται από τους αποκλεισμούς των εγκαταστάσεών τους να καταθέσουν μηνύσεις για παραβίαση της ελευθερίας στην εργασία.