Ο θάνατος βρίσκεται μέσα στη ζωή μας! Οξύμωρο σαν φράση, όπως όμως κάθε επιστήμονας και φιλόσοφος θα μπορούσε να μας διαβεβαιώσει, απολύτως αληθινό. Γνωρίζουμε ότι σήμερα ζούμε, ακριβώς επειδή μέσα μας κουβαλάμε τη γνώση του θανάτου, τη γνώση ότι όλοι θα πεθάνουμε. Παρότι όμως ο θάνατος είναι η απολύτως οικουμενική γνώση που όλοι κατέχουμε, πόσο εύκολο είναι να τον… απεικονίσουμε; Με το έργο αυτό αποφάσισε να καταπιαστεί ένας φωτογράφος, ονόματι Paul Gambino. Στο βιβλίο «Morbid Curiosities», ο Gambino επιχειρεί να δώσει μιαν απάντηση στο ερώτημα «Πώς μπορείς να φωτογραφήσεις, να καταγράψεις τον θάνατο;» Ξεφυλλίζοντας τις σελίδες, διαπιστώνεις πως ο Gambino τα κατάφερε μάλλον αρκετά καλά. Παραμορφωμένα ανθρώπινα κρανία, μουμιοποιημένα μέλη του σώματος, ζωτικά όργανα στη φορμόλη, σύνεργα δολοφονίας, ακόμη και το αποτέλεσμα της… «καλλιτεχνικής ανησυχίας» κατά συρροή δολοφόνων. Αυτά και πολλά ακόμη περιλαμβάνονται «Στις συλλογές του Ασυνήθιστου και του Αλλόκοτου», όπως είναι ο υπότιτλος του βιβλίου. Κατά τη διάρκεια ενός πολυετούς ταξιδιού, ο Gambino συναντήθηκε με πάμπολους συλλέκτες και φωτογράφισε τα μακάβρια κειμήλια που διατηρούσαν. Κάμποσα από αυτά παρουσιάζονται μάλιστα για πρώτη φορά στο κοινό.
Η πληροφορία που έμπασε τον Gambino στο σύμπαν του θανάτου
Το ταξίδι του Gambino στον κόσμο του «θανάτου ξεκίνησε με μια πληροφορία: ότι 158 παιδιά ανά 1.000 θα πέθαιναν. Το ποσοστό αυτό δεν είναι σημερινό. Το τρομακτικό ποσοστό θνησιμότητας αφορά σε βρέφη στην Βρετανία και την Ουαλία, στα τέλη του 1800. Την ίδια εποχή, ο κόσμος γνωρίζει μια νέα εφεύρεση, μια μηχανή ικανή να… παγώσει τον χρόνο, αποτυπώνοντας στην αιωνιότητα το πρόσωπο όπως εμφανίζεται στο σήμερα. Ο λόγος φυσικά για τη φωτογραφική μηχανή. Ο συνδυασμός της φρίκης του μεγάλου ποσοστού θανάτου βρεφών, σε συνδυασμό με τη ντελικάτη ομορφιά των φωτογραφιών της περιόδου, εξάπτει τη ζωηρή φαντασία του Gambino. Ξεκινά έτσι ένα μακρύ ταξίδι για την αναζήτηση του δικού του «Ιερού Δισκοπότηρου», όπως ο ίδιος περιγράφει, που δεν είναι άλλο από φωτογραφίες -κυρίως παιδιών- της βικτωριανής εποχής. Το ταξίδι θα διαρκούσε 20 χρόνια. Κατά τη διάρκεια αυτών, ο Gambino έμελλε να συναντήσει εκατοντάδες συλλέκτες. «Προσκλήθηκα σε ιδιωτικά ‘αμφιθέατρα’ με συλλογές ικανές να ανταγωνιστούν ενός μικρού μουσείου, σε ποσότητα, ποιότητα και παρουσίαση», εξηγεί ο φωτογράφος περιγράφοντας μάλιστα και τους ιδιόρρυθμους συλλέκτες: «Έζησα την ευαίσθητη πλευρά μιας γυναίκας που ψάχνει ένα ανθρώπινο κεφάλι(!) για να το κρεμάσει στον τοίχο της και ήμουν μάρτυρας της επιθετικής, ύπουλης συμπεριφοράς συλλεκτών που ανταγωνίζονται για το ίδιο ζευγάρι μουμιοποιημένων χεριών».
«Γιατί να συλλέγεις ενθύμια θνητότητας;»
Ακούγοντας για τα πειστήρια θανάτου που πολλοί συλλέγουν, εύλογα κάποιος θα αναρωτηθεί γιατί να κάνεις κάτι τέτοιο; Γιατί να αποζητάς μια μόνιμη υπενθύμιση της θνητότητάς σου; Όπως ανακάλυψε ο Gambino, είναι μάλλον ένας τρόπος ελέγχου του θανάτου: να τον αποκρυσταλλώνεις, να τον ονοματίζεις, να τον κρατάς με το χέρι σου! Όσο για τον ίδιο, μιλώντας στο Smithsonian Magazine, ομολογεί ότι το να περιβάλλεται από αυτό που τον τρομοκρατεί, του προσφέρει κάπου είδους παρηγοριά.
Το τρομακτικό, το αλλόκοτο, ο εφιάλτης
Συνδυάζοντας επιστήμη, θρησκεία… και μαγεία