Υπάρχουν κάποιοι ιδιαίτεροι παιδικοί σταθμοί στη Σουηδία, όπου τα παιχνίδια δεν διαχωρίζονται σε «κοριτσίστικα» και «αγορίστικα», δεν χρησιμοποιούνται θηλυκές ή αρσενικές αναφορές και όλα τα παιδιά αντιμετωπίζονται από τους δασκάλους χωρίς να δίνεται σημασία στο φύλο τους. Κι ενώ η πρωτότυπη μέθοδος που ακολουθείται στοχεύει, σύμφωνα με τους εμπνευστές της, στην εξάλειψη των στερεοτύπων για τα φύλα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που την αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό ως προς την επίδρασή της στη διαμόρφωση των παιδιών. Όλα ξεκίνησαν το 1998, όταν μια τροποποίηση στον εκπαιδευτικό νόμο της Σουηδίας όριζε πως όλα τα σχολεία της χώρας πρέπει να επικεντρωθούν στην καταπολέμηση των στερεοτύπων των φύλων. Η Lotta Rajalin, διευθύντρια πέντε κρατικών παιδικών σταθμών με παιδιά από ενός έως έξι ετών, αποφάσισε να το κάνει πράξη και να εφαρμόσει πολιτικές ενάντια σε αυτά τα στερεότυπα. Το 2011, άνοιξε το Egalia (ισότητα στα λατινικά), ένα σχολείο που ειδικεύεται στη διδασκαλία της ισότητας των φύλων. Η προσέγγιση αυτή υποστηρίζει πως τα διαφορετικά φύλα δεν διακρίνονται από διαφορετικά χαρακτηριστικά, θέλω και ανάγκες. «Έχει να κάνει με τη Δημοκρατία», υποστηρίζει η ίδια και προσθέτει: «Θέλουμε να δώσουμε σε όλα τα παιδιά τις ίδιες ευκαιρίες, τα ίδια δικαιώματα».
Η χρήση των λέξεων
Η αντιμετώπιση των αγοριών και των κοριτσιών
Στο ξεκίνημα του πρότζεκτ, η Rajalin κατέγραφε σε κάμερα τους καθηγητές για να δει αν η αντιμετώπιση των αγοριών και των κοριτσιών διέφερε. «Διαπιστώσαμε μεγάλη διαφορά. Για παράδειγμα, αφιερώναμε πολύ περισσότερο χρόνο για να παρηγορήσουμε ένα κορίτσι, ενώ στα αγόρια λέγαμε “σήκω, είσαι μια χαρά”».
Αντιμέτωποι με δυσκολίες
Η μέθοδος που επιλέχθηκε συνάντησε και τις δυσκολίες της, κυρίως όσον αφορά τους ενήλικες. Αρχικά, η ίδια η συμπεριφορά του προσωπικού και οι αντιλήψεις του για τα φύλα. «Υποθέτουμε ότι τους αντιμετωπίζουμε όλους το ίδιο, αλλά δεν είναι έτσι. Είναι πολύ δύσκολο να αλλάξεις συμπεριφορά», δηλώνει η Wikström. Δύσκολο ήταν και όταν ζητήθηκε από το προσωπικό να αναλύσει τη συμπεριφορά του. «Η κριτική ματιά στη συμπεριφορά μας δεν είναι πάντα ευχάριστη, αλλά όλα ξεκινούν από εκεί».
Στην πολιτική των σχολείων εντάσσεται και η «ποικιλία» στην επιλογή των εργαζομένων: από μια 20χρονη Σουηδή που μόλις αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο μέχρι έναν 50χρονο Ιρανό. Το ποσοστό των αντρών δασκάλων σε σχέση με τα υπόλοιπα σχολεία είναι επίσης μεγάλο. Το προσωπικό εκπαιδεύεται και συζητά συχνά και όλοι πρέπει να συμφωνήσουν στις κατευθυντήριες γραμμές πριν προσληφθούν. Παρότι ορισμένοι γονείς επιλέγουν τα σχολεία ακριβώς λόγων των πολιτικών που ακολουθούν, η αποδοχή της προσέγγισης αποδεικνύεται δύσκολη για άλλους. Το προσωπικό δείχνει στους γονείς έναν κύκλο χωρισμένο στα δύο, όπου αποτυπώνονται στερεότυπα των φύλων. «Εξηγούμε “θέλεις το παιδί σου να έχει μισή ζωή ή ολόκληρη;”. Όλοι θέλουν το καλύτερο για τα παιδιά τους. Ακόμη και παραδοσιακοί γονείς το καταλαβαίνουν όταν βλέπουν ότι δεν έχει να κάνει με τη στέρηση από το παιδί», υποστηρίζει η Wikström.
Επιφυλάξεις