Η σεξοβόμβα και το αδιαφιλονίκητο sex symbol του 20ού αιώνα έμελλε να γίνει και από τις χαρακτηριστικότερες ηθοποιούς μιας ολόκληρης γενιάς.
Κατά τη διάρκεια της λαμπρής της καριέρας, η Μέριλιν έκανε τη διαφορά στη μεγάλη οθόνη, με τα φιλμ που πρωταγωνίστησε να αποφέρουν στους παραγωγούς περισσότερα από 200 εκατομμύρια δολάρια (τις δεκαετίες του ’50 και του ’60)!
Και βέβαια είχε τον κόσμο στα πόδια της, με τα αρσενικά να σέρνονται ξοπίσω της και να κονταροχτυπιούνται για μια θέση στην καρδιά της.
Ας δούμε λοιπόν το χρονικό της σύντομης ζωής του αστεριού που θα έμενε στην Ιστορία ως ένα από τα διαχρονικότερα σύμβολα του σεξ παγκοσμίως…
Πρώτα χρόνια
Η Μέριλιν Μονρόε γεννιέται ως Norma Jeane Mortenson (θα το αλλάξει αργότερα σε Norma Jeane Baker) την 1η Ιουνίου 1926 στο Λος Άντζελες της Καλιφόρνια. Δεν θα γνωρίσει ποτέ τον πατέρα της, με τις φήμες ωστόσο να κάνουν λόγο για τον περίφημο ηθοποιό Κλαρκ Γκέιμπλ, σε μια ιστορία που θα «φορεθεί» τόσο πολύ ώστε να αποκτήσει προοδευτικά έρεισμα! Παρά τον δημοφιλή ωστόσο θρύλο, δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι ο Γκέιμπλ συναντήθηκε ποτέ με τη μητέρα της Μέριλιν, την Γκλάντις, η οποία έπασχε από ψυχιατρικά νοσήματα και θα κατέληγε τελικά σε άσυλο.
Μια από τις πρώτες αναμνήσεις μάλιστα που ανακαλούσε αργότερα η Μέριλιν ήταν αυτή της μητέρας της που προσπαθούσε να την πνίξει στην κούνια με μαξιλάρι. Η Μονρό είχε και μια ετεροθαλή αδελφή, με την οποία δεν θα έρθουν ωστόσο ποτέ κοντά, καθώς θα συναντηθούν ελάχιστες φορές στη ζωή τους.
Οι δυσκολίες για το νεαρό κορίτσι δεν τελειώνουν εδώ, καθώς θα περνούσε το μεγαλύτερο μέρος των παιδικών της χρόνων σε ανάδοχες οικογένειες και ορφανοτροφεία. Το 1937, οι οικογενειακοί φίλοι Grace και Doc Goddard αναλαμβάνουν να φροντίσουν τη Μέριλιν για μερικά χρόνια, με το ζευγάρι να λαμβάνει από την Γκλάντις επίδομα 25 δολαρίων την εβδομάδα για τα έξοδα του κοριτσιού.
Οι Goddard ήταν βαθιά θρησκευόμενοι άνθρωποι και έφταναν συχνά σε ακρότητες: ανάμεσα σε αναρίθμητες απαγορευμένες δραστηριότητες, δεν επέτρεπαν στο νεαρό κορίτσι να πηγαίνει ούτε στον κινηματογράφο. Το 1942 ωστόσο η οικογένεια θα μετακόμιζε στην Ανατολική Ακτή, παρατώντας τη Μέριλιν στις κοινωνικές υπηρεσίες.
Η Μονρόε έπρεπε λοιπόν να επιστρέψει στον γολγοθά των ανάδοχων οικογενειών, με την όλη ιστορία να έχει ήδη σημαδευτεί από περιπτώσεις σεξουαλικής κακοποίησης: έχοντας ήδη κακοποιηθεί σε ηλικία 7 ετών, έμελλε να βιαστεί στα 11 της στο σπίτι όπου φιλοξενούταν. Μία ήταν λοιπόν η διέξοδος στο μαρτύριό της, στην προσπάθεια να μη γίνει και πάλι θύμα: ο γάμος.
Στις 19 Ιουνίου 1942, σε ηλικία 16 ετών, παντρεύεται τον σύντροφό της Jimmy Dougherty, την ώρα που έχει ήδη παρατήσει για πάντα το σχολείο (στα 15 της). Δουλεύοντας στο Εμπορικό Ναυτικό, ο Dougherty οργώνει τον Νότιο Ειρηνικό και λείπει μεγάλα χρονικά διαστήματα, την ίδια στιγμή που η Μέριλιν πιάνει δουλειά σε εργοστάσιο πυρομαχικών.
Εκεί την «ανακαλύπτει» φωτογράφος και της προτείνει καριέρα μοντέλου: μέχρι το 1946, όταν και θα επιστρέψει ο σύζυγός της από την ξενιτιά, η Μέριλιν είχε ήδη μια πετυχημένη καριέρα ως μοντέλο, έχοντας αλλάξει το όνομά της στο καλλιτεχνικότερο «Μέριλιν Μονρόε», προετοιμάζοντας μεθοδικά το πέρασμά της στον κινηματογράφο. Ονειρεύεται καριέρα σαν της Τζιν Χάρλοου και της Λάνα Τάρνερ…
Η Μέριλιν γίνεται όνομα
Ο γάμος της με τον Dougherty ξέφτισε προοδευτικά καθώς η Μέριλιν επικεντρωνόταν ολοένα και περισσότερο στην καριέρα της, με το ζευγάρι να χωρίζει οριστικά το 1946. Την ίδια μάλιστα χρονιά, η Μέριλιν υπογράφει το πρώτο της κινηματογραφικό συμβόλαιο!
Τα συγκλονιστικά νέα καλούσαν βέβαια σε δραστικές αλλαγές εικόνας: εγκαθιδρύει ως όνομα το «Μέριλιν Μονρόε» και βάφει τα μαλλιά της ξανθά. Παρά ταύτα, η υποκριτική της καριέρα δεν θα εκτοξευόταν παρά στη δεκαετία του ’50, όταν ο μικρός της ρόλος στο φιλμ νουάρ του Τζον Χιούστον «Η Ζούγκλα της Ασφάλτου» (1950) θα την έφερνε στο κέντρο του ενδιαφέροντος.
Την ίδια χρονιά, μαγεύει τα πλήθη και κερδίζει τους κριτικούς με την ερμηνεία της ως Claudia Caswell στο «Όλα για την Εύα», με πρωταγωνίστρια την Μπέτι Ντέιβις. Από κει κι έπειτα, η καριέρα της πήρε δραστικά τα πάνω της και σύντομα θα γινόταν μια από τις γνωστότερες ηθοποιούς του Χόλιγουντ!
Παρά το γεγονός ότι δεν φάνταζε ταλέντο όταν πρωτοεμφανίστηκε στο πανί, κατάφερε να πείσει με τις υποκριτικές της δυνατότητες, κερδίζοντας πολυάριθμα βραβεία και τραβώντας φυσικά το κοινό στις ταινίες όπου συμμετείχε…
Το 1953, φτάνει η μεγάλη της στιγμή να γίνει πρωταγωνίστρια: ενσαρκώνει τον βασικό ρόλο στο φιλμ «Niagara», μια νεαρή γυναίκα-αράχνη δηλαδή που αποφασίζει να σκοτώσει τον άντρα της με τη βοήθεια του εραστή της, και αναδύεται ως sex symbol.
Την ίδια χρονιά, πρωταγωνιστεί στο «Οι Άντρες Προτιμούν τις Ξανθές», πλαισιωμένη από την άλλη σεξοβόμβα της εποχής, Τζέιν Ράσελ, και εγκαθιδρύεται μια για πάντα στις αντρικές φαντασιώσεις! Το φιλμ γνωρίζει σημαντική επιτυχία, την οποία και θα εξαργυρώσει η Μέριλιν σε μια σειρά κατοπινών κομεντί, όπως το «How to Marry a Millionaire» (με τη Λορίν Μπακόλ στο πλευρό της), το «There’s No Business like Show Business» (1954) και φυσικά το περίφημο «Επτά Χρόνια Φαγούρα» (1955).
Παγκόσμιο σύμβολο
Η φήμη της Μονρόε είναι πια παγκόσμια, παρά τις συνεχείς ανασφάλειές της αναφορικά με τις υποκριτικές της επιδόσεις. Το άγχος που παρουσίαζε μάλιστα στα γυρίσματα θα την έριχνε πολλές φορές στο κρεβάτι, ενώ για τον ίδιο πιθανότατα λόγο λάμβανε χώρα και η πολυθρύλητη νωθρότητά της, γεγονός που εξαγρίωνε συνεργείο και συνάδελφους ηθοποιούς. Πολλές συνεργασίες της θα ακυρώνονταν τελικά, με τα χολιγουντιανά στούντιο να μην ανέχονται τα καπρίτσια της. «Μα θα ήταν η μεγαλύτερη σταρ αν δούλευε σαν ρολόι;», την υπερασπιζόταν συχνά ο σκηνοθέτης Μπίλι Γουάιλντερ, «έχω μια θεία, τη Μίνι, η οποία είναι πάντα ακριβής στα ραντεβού της, ποιος θα πλήρωνε ωστόσο για να δει τη θεία Μίνι;».
Οι περιπέτειες αυτές, καθώς και το γεγονός ότι βαρέθηκε να ενσαρκώνει συνεχώς τη χαζή ξανθιά σεξοβόμβα, θα φέρουν τη Μέριλιν στη Νέα Υόρκη, για να σπουδάσει υποκριτική κοντά στον Λι Στράσμπεργκ στο φημισμένο Actors’ Studio. Επόμενη κινηματογραφική δουλειά είναι η δραματική κομεντί «Bus Stop» (1956), με την ερμηνεία της να αποθεώνεται από τους κριτικούς.
Το 1959 ωστόσο η Μονρόε θα επέστρεφε σε γνώριμα νερά, εμφανιζόμενη δίπλα στο σπουδαίο κωμικό δίδυμο Τζακ Λέμον-Τόνι Κέρτις στο «Κάποιοι το Προτιμούν Καυτό». Η ερμηνεία της στην ταινία θα της φέρει Χρυσή Σφαίρα στην κατηγορία «Καλύτερη γυναικεία ερμηνεία σε κωμωδία» τον ίδιο χρόνο.
Το 1961 επιστρέφει στη σκηνοθετική αγκαλιά του Τζον Χιούστον πρωταγωνιστώντας στο «The Misfits», δίπλα στους Κλαρκ Γκέιμπλ και Μοντγκόμερι Κλιφ, δουλειά που έμελλε να είναι η τελευταία ολοκληρωμένη ταινία της.
Δραματική τροπή
Το 1962 χτυπά και πάλι ο «δαίμονας» της Μονρόε και ακυρώνεται το συμβόλαιό της για την ταινία «Something’s Got to Give», καθώς παραέχασε πολλές μέρες γυρισμάτων προφασιζόμενη ασθένεια. Το momentum αποδεικνύεται καθοριστικό, καθώς οι δύο τελευταίες ταινίες της, το «Let’s Make Love» (1960) και το «Misfits» (1961), πατώνουν εισπρακτικά.
Όσο για την προσωπική της ζωή, σημαδεύεται από μια σειρά αποτυχημένων σχέσεων και ατελέσφορων γαμήλιων ενώσεων. Οι άντρες που πέρασαν από το κρεβάτι της πολυάριθμοι, με τους πλέον αξιοσημείωτους να είναι οι Μάρλον Μπράντο, Φρανκ Σινάτρα, Ιβ Μοντάν και ο σκηνοθέτης Ηλίας Καζάν.
Ο γάμος της το 1954 με τον κορυφαίο παίκτη του μπέιζμπολ Τζο ΝτιΜάτζιο κρατά μόλις 9 μήνες, με τα χρονικά της κοινής συζυγικής ζωής να παρακολουθούνται στενά από τον σκανδαλοθηρικό Τύπο.
Το 1956 παντρεύεται τον γνωστό θεατρικό συγγραφέα Άρθουρ Μίλερ, με τον οποίο και χωρίζει το 1961, με τον χωρισμό να λογίζεται προσωπική τραγωδία για την ίδια.
Θάνατος και κληρονομιά
Στις 5 Αυγούστου 1962, σε ηλικία μόλις 36 ετών, η Μέριλιν Μονρόε βρίσκεται νεκρή στην οικία της στο Λος Άντζελες, με ένα άδειο κουτί υπνωτικών χαπιών να κείτεται δίπλα στο κρεβάτι της. Οι φήμες δίνουν και παίρνουν για υποτιθέμενη δολοφονία της, με την επίσημη ιατροδικαστική έκθεση να κάνει ωστόσο λόγο για υπερβολική δόση χαπιών.
Η φερόμενη σχέση της με τον αμερικανό πρόεδρο Τζον Κένεντι (ή/και τον αδερφό του Ρόμπερτ Κένεντι!) την εποχή του θανάτου της θα αναζωπύρωνε τα σενάρια συνωμοσίας για δολοφονία της σεξοβόμβας.
Η Μέριλιν θάβεται με το αγαπημένο της φόρεμα του Emilio Pucci, με τον Στράσμπεργκ να εκφωνεί τον επικήδειό της μπροστά σε λίγους εκλεκτούς φίλους και συγγενείς. Ο Χιου Χέφνερ αγοράζει άμεσα τον τάφο δίπλα της και ο πρώην συζύγός της ΝτιΜάτζιο κανονίζει να παραδίδονται κόκκινα τριαντάφυλλα στο μνήμα της κάθε μέρα για τα επόμενα 20 χρόνια! Στα -παραδόξως- λιγοστά της υπάρχοντα συγκαταλέγεται και ένα αυτόγραφο του Άλμπερτ Αϊνστάιν, με ιδιόχειρη αφιέρωση: «Στη Μέριλιν, με εκτίμηση, σεβασμό και ευγνωμοσύνη».
Ένα από τα διαχρονικότερα sex symbols του πλανήτη δεν ήταν πια στη ζωή: η γυναίκα που έκανε την πρόκληση καθημερινότητα, που φορούσε στο κρεβάτι μόνο το «Chanel Nούμερο 5» της και μαγνήτιζε τα βλέμματα όλων των αντρών άφησε κληρονομιά την ανάρπαστη εικόνα της!
Τόσες και τόσες διασημότητες έχουν προσπαθήσει να τη μιμηθούν στα χρόνια που θα έρχονταν, από τη Μαντόνα ως τη Lady Gaga και την Gwen Stefani, χωρίς ωστόσο τη λάμψη της Μέριλιν. Το 2011 μάλιστα η ηθοποιός Michelle Williams ενσάρκωσε τη Μονρόε στην ταινία «My Week With Marilyn», που επικεντρώνεται στη σχέση της με τον σερ Λόρενς Ολίβιε στο φιλμ του 1957 «The Prince and the Showgirl».
Στις 5 Αυγούστου 2012 συμπληρώθηκαν 50 χρόνια από τον θάνατο της Μέριλιν Μονρόε. Μισό αιώνα αργότερα, ο κόσμος συνεχίζει να μένει μαγεμένος από την ομορφιά, το σεξαπίλ και το ταλέντο της κορυφαίας κινηματογραφικής σταρ…
Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr