Μια από τις χαρακτηριστικότερες φυσιογνωμίες της χρυσής εποχής της εθνικής μας κινηματογραφίας και ένας άνθρωπος σεμνός και ταπεινός, ο Παντελής Ζερβός κόσμησε με την παρουσία του το πανί και το σανίδι, αποδεικνύοντας στην πράξη τι σημαίνει να είσαι καλλιτέχνης. Ο στοργικός πατέρας, ο ακριβοδίκαιος κοινοτάρχης, ο καλοσυνάτος αστυνομικός, παπάς, βαρκάρης κ.λπ. της μεγάλης μας οθόνης ήταν ένας από τους μεγαλύτερους τυπίστες του καιρού του, αφήνοντας παρακαταθήκη ερμηνείες που θα τις κουβαλάμε ισοβίως μέσα μας. Με την απροσχημάτιστη υποκριτική του απλότητα, που ήταν λες και δεν έπαιζε, απέδιδε αβίαστα τόσο τη συγκίνηση και τη συντριβή όσο και την ανεμελιά και το αστείο, γράφοντας τη δική του προσωπική διαδρομή ως κορυφαίος δευτερορολίστας που περίμεναν ουρά οι παραγωγοί να καπαρώσουν για την επόμενη ταινία τους, μιας και ήταν πολυάσχολος και τρομερά επιθυμητός. Η δεξιοτεχνία του στη μετάδοση του συναισθήματος και στο σκάρωμα του χαρακτήρα ήταν εντελώς έμφυτη, αν και ο Ζερβός διέθετε την ικανότητα να ερμηνεύει σωματικά τους ρόλους του, μετρώντας τεράστιες επιτυχίες στο θέατρο, αποθεώσεις κυριολεκτικά στην Επίδαυρο αλλά και στο λατρεμένο του Εθνικό Θέατρο. Καλόκαρδος, ευχάριστος και ολότελα ταλαντούχος, ο παλαιών αρχών πατέρας και μέντορας των πρωταγωνιστών του ελληνικού σινεμά ενσάρκωσε φυσιογνωμικά, εκφραστικά και βιωματικά την τέχνη του ηθοποιού, παίρνοντας στις πλάτες του το νεοελληνικό θέατρο και σινεμά. Το τι σημαίνει να είσαι ηθοποιός το απέδειξε εξάλλου μέσα στην τραγικότητα της προσωπικής του τραγωδίας, όταν έμαθε ότι η κορούλα του σκοτώθηκε στον σεισμό της Σαντορίνης το 1956 και εκείνος βγήκε να παίξει στην Επίδαυρο και να κάνει το υποκριτικό του καθήκον, παρά την απαράμιλλη οδύνη του. Μόνο όταν έπεσε η αυλαία ένιωσε ότι ήταν η στιγμή να πενθήσει για τον χαμό της, λιποθυμώντας από τον πόνο του. Λίγοι ηθοποιοί της γενιάς του περνούσαν με τέτοια άνεση από την κωμωδία στο δράμα και τανάπαλιν…
Πρώτα χρόνια
Θεατρική και κινηματογραφική καριέρα
Από εκδικητικός θείος του Ηλιόπουλου στους «Μακρυκωσταίους και Κοντογιώργηδες» και ετοιμόλογος παπάς στη «Μανταλένα» μέχρι γραφικός βουλευτής στο «Ζητείται ψεύτης», χωριάτης ξάδελφος της «Κυράς μας της μαμής» και αυστηρός πατέρας της Λάσκαρη στον «Ατσίδα», ο Ζερβός ξεχώριζε σε κάθε του εμφάνιση. Ποιος μπορεί να τον ξεχάσει ως «παπα-Φώτη» στη «Μανταλένα» του Δημόπουλου, ερμηνεία για την οποία θα αποσπάσει εξάλλου το Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1960;
Κάνοντας το ντεμπούτο του το 1943 στον ρόλο του πατριού στη «Φωνή της Καρδιάς», την πρώτη ποτέ ταινία της Finos Film, ο Ζερβός έγινε αναπόσπαστο μέλος του ελληνικού σινεμά, το οποίο υπηρέτησε πιστά για 40 περίπου χρόνια αφήνοντας παρακαταθήκη μοναδικές συνεισφορές στα φιλμ «Πικρό ψωμί» (1951), «Ο αγαπητικός της βοσκοπούλας» (1955), «Ο κατήφορος» (1961), «Λόλα» (1964), «Ο μεθύστακας του λιμανιού» (1967), «Η δασκάλα με τα ξανθά μαλλιά» (1969), «Η Μαρία της σιωπής» (1973), αν πρέπει να ξεχωρίσουμε μερικά.
Χωριστή μνεία οφείλει να γίνει και στις σπουδαίες ραδιοφωνικές εκπομπές του, όπου έγραψε άλλον έναν προσωπικό θρίαμβο, κυρίως μέσα από τα σύντομα σκετσάκια «Το 5λεπτο ενός θυρωρού», ενώ με την ίδια ευχέρεια πέρασε και στη μικρή οθόνη, αφήνοντας τη σφραγίδα του στις σειρές «Η ταβέρνα» (1972), «Ο φάρος» (1976) και «Ιστορίες χωρίς δάκρυα» (1977).
Προσωπική ζωή