Πρώτα αφήνουμε ανεξέλεγκτη την «ανάπτυξη» να γεννήσει το τέρας της μόλυνσης. Το οποίο μετά προσπαθούμε να σκοτώσουμε, γυρίζοντας το χρόνο 50 χρόνια πίσω.
Κάπως έτσι προδιαγράφεται το άμεσο μέλλον ενός τμήματος του αυτοκινητόδρομου Μ1 στη Μεγάλη Βρετανία. Κι αυτό διότι η υπηρεσία αυτοκινητοδρόμων της Βρετανίας εξετάζει το ζήτημα με ένα σώμα ειδικών.
Προσανατολίζονται να προτείνουν όριο ταχύτητας 95 χλμ. ανά ώρα σε μία διαδρομή μήκους 51 χιλιομέτρων, ανάμεσα στον κόμβο 28 (Ντέρμπισαϊρ) ως την έξοδο 35a στο Rotherham του Νότιου Γιόρκαϊρ. Στην περιοχή υπάρχει και το αεροδρόμιο του Luton που σίγουρα επιβαρύνει την κατάσταση με τα αεροπορικά καυσαέρια.
Ο Μ1 ήταν ο πρώτος ολοκληρωμένος αυτοκινητόδρομος που ένωσε πόλεις στη χώρα. Εγκαινιάστηκε το 1959, συνδέοντας το Λονδίνο με το βιομηχανικό Leeds και έχει μήκος 311 χιλιομέτρων.
Η βιομηχανική ανάπτυξη, η πολλαπλάσια κυκλοφοριακή πυκνότητα και το παρακείμενο αεροδρόμιο συνέβαλαν ώστε γύρω από το Μ1 να δημιουργηθεί μια αποπνικτική ατμόσφαιρα, με τη ρύπανση να ξεφεύγει.
Μάλιστα σε ένα τμήμα μήκους 50 χλμ., οι τιμές της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι τόσο υψηλές που πιθανώς ο μόνος τρόπος αντιμετώπισής της είναι η επιβολή ενός χαμηλού ορίου ταχύτητας για αρκετά χρόνια.
Αιτία του ασυνήθιστου αυτού μέτρου είναι οι νέες, αυστηρότερες νόρμες για τη μόλυνση του αέρα που μπαίνουν σε εφαρμογή από εφέτος κατ’ επιταγή της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με τη βρετανική υπηρεσία αυτοκινητοδρόμων, ο μόνος τρόπος για να μειωθεί στα επιτρεπόμενα όρια η ρύπανση, είναι να μειωθεί η ταχύτητα των αυτοκινήτων.
Η πρόταση των ειδικών ξεκινά ως εξής: «Όσον αφορά το συγκεκριμένο ζήτημα, θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ένα τέτοιο όριο ταχύτητας μπορεί να διατηρηθεί σε ισχύ για πολλά χρόνια, χωρίς πάντως να είμαστε σε θέση να προσδιορίσουμε με ακρίβεια το χρονικό αυτό διάστημα».
Σύμφωνα με τις σχετικές μελέτες πάντως, οι εκμπεμπόμενοι από τα αυτοκίνητα ρύποι θα μειώνονται διαρκώς στα επόμενα χρόνια, καθώς όλο και περισσότερα παλιά οχήματα αντικαθιστώνται από καινούργια και καθαρότερα.
Η υπηρεσία ανακοίνωσε πρόσφατα ότι η διαβούλευση για τα «αντιρρυπαντικά μέτρα» στον Μ1 είναι ανοικτή σε όλους. Έχουν κατατεθεί και κάποιες ελαφρώς τροποποιημένες προτάσεις όπως η ισχύς του ορίου ταχύτητας να εκτείνεται από την Δευτέρα ως την Παρασκευή. Ωστόσο πραγματικά εναλλακτικές της μειωμένης ταχύτητας δεν έχουν γίνει γνωστές.