Τους προβληματισμούς τους εκφράζουν αναπληρωτές βιολόγοι ως προς τα δημοσιεύματα για το σύστημα εισαγωγής στα οποία υπονοείται ότι δεν θα υπάρχει πλέον πεδίο επιστημών Υγείας.

Οι αναπληρωτές βιολόγοι στηρίζουν την προσπάθεια του υπουργείου να δώσει περισσότερες επιλογές στους υποψηφίους των Πανελληνίων και δεν επιθυμούν την καταπόνηση των μαθητών με μαθήματα που δεν προαπαιτούνται από τις σχολές τους για την πρόσβαση και την φοίτηση σε αυτές. Πιστεύουν όμως ότι η παρουσία της Βιολογίας θα πρέπει να είναι απαραίτητη ανάμεσα στις άλλες φυσικές επιστήμες στο νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, τόσο ως βασικό μάθημα (για τους υποψήφιους ενός νέου πεδίου Επιστημών Ζωής και Περιβάλλοντος) όσο και ως μάθημα επιλογής (για τους υποψήφιους άλλων πεδίων).


Ακολούθως παρατίθενται οι απόψεις τους:

«Αναφέρεται, από τα Μέσα Ενημέρωσης, ότι η Βιολογία θα είναι μάθημα επιλογής για τους μαθητές του πεδίου θετικών επιστημών, οι οποίοι θα επιθυμούν να εισαχθούν σε σχολές Υγείας. Και αυτός ο αποκλεισμός των μαθητών από την εμπεριστατωμένη επαφή τους με τη Βιολογία συμβαίνει τον 21ο αιώνα, ο οποίος έχει χαρακτηριστεί ως ο αιώνας της Βιολογίας και της Βιοτεχνολογίας!

Σημειώνουμε ότι ούτε το πρόγραμμα σπουδών που θα εφαρμοζόταν από τον επόμενο χρόνο για τη Γ΄Λυκείου, με το χαρακτηρισμό του αντίστοιχου πεδίου ως πεδίου Υγείας, απαιτούσε τη διδασκαλία του μαθήματος ως Κατεύθυνσης ή Γενικής Παιδείας για την εισαγωγή σπουδαστών σε μιά σειρά από σχολές, όπου αποδεδειγμένα προαπαιτείται γνώση Βιολογίας, π.χ. Γεωπονίας, Περιβάλλοντος, Δασοπονίας, Φυτικής & Ζωικής Παραγωγής.

Όλα αυτά, όχι σε μια γενικότερη στροφή του αναλυτικού προγράμματος της Γ’ Λυκείου όσον αφορά στις θετικές επιστήμες, αλλά σε μια υποβάθμιση που τελικά αφορά μόνο το μάθημα της Βιολογίας. Πρόκειται κατά τη γνώμη μας για μια άδικη διάκριση, υπονοώντας πως το γνωστικό αντικείμενο της βιολογίας ως φυσικής επιστήμης είναι δευτερεύουσας σημασίας, τόσο για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου, όσο και για την ακαδημαϊκή ζωή των σπουδαστών. Οφείλουμε να θυμίσουμε ότι η ύλη, που μέχρι πρόσφατα διδάσκονταν τα παιδιά μας, ήταν άμεσα συνδεδεμένη με τους στόχους του Λυκείου, και την μόρφωση των παιδιών για άκρως σημαντικά θέματα, όπως το Περιβάλλον, τα Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενα Νοσήματα και η Εξέλιξη.

Επιπλέον, οποιοσδήποτε μπορεί να διαπιστώσει από τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών τη θέση της Βιολογίας στις προαναφερθείσες σχολές (π.χ. Γεωπονίας, Περιβάλλοντος, Δασοπονίας, Φυτικής & Ζωικής παραγωγής κ.ά.). Για αυτό το λόγο, εφόσον και οι ίδιες σχολές το ζητήσουν, θα έπρεπε να δημιουργηθεί ένα νέο πεδίο Επιστημών Ζωής και Περιβάλλοντος, που θα περιλαμβάνει όλες τις σχολές που έχουν ώς βασικό προαπαιτούμενο μάθημα την Βιολογία.

Επίσης με βάση τα διάφορα σχέδια που παρουσιάζονται, μας δημιουργείται εύλογα το ερώτημα, αν θα υπάρξει άνιση μεταχείριση των υποψηφίων για τις σχολές που απαιτείται Βιολογία σε σχέση με τους υπόλοιπους συμμαθητές τους. Διότι από τη μία φαίνεται ότι καλούνται να δώσουν περισσότερα μαθήματα από τους συμμαθητές τους, και από την άλλη το μάθημα που τους ενδιαφέρει περιορίζεται σε ώρες διδασκαλίας, και ίσως οδηγήσει τους ίδιους και τις οικογένειές τους να στραφούν προς τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα, σε πολύ δύσκολες οικονομικές συγκυρίες για τον τόπο μας.

Συν αυτώ με λύπη διαπιστώνουμε ότι δεν υπήρξε καμιά πρόνοια για τους μαθητές των επαρχιακών σχολείων που χρόνια τώρα παρατηρούμε ότι αναγκάζονται να μετακινούνται ή να μεταναστεύουν προς τα αστικά κέντρα για να βρουν τμήμα θετικής κατεύθυνσης μέχρι φέτος, πεδίου Υγείας πλέον, μόνο εκεί που είχε περισσότερους υποψήφιους ή καθηγητή Βιολογίας. Οι επιλογές τους μπορεί να περιοριστούν με τα σχέδια που διαδίδονται, δραματικά. Δηλώνουμε τον έντονο προβληματισμό μας ως προς τις διακρίσεις που προκύπτουν.

Αντιλαμβάνονται όλοι λοιπόν πως ανακύπτει όχι μόνο ζήτημα ακαδημαϊκότητας και ίσης μεταχείρισης, αλλά και πολιτικό ζήτημα, καθώς οι γνώσεις Βιολογίας θεωρούνται απαραίτητες πλέον στον 21ο αιώνα για τους αυριανούς πολίτες, τόσο για θέματα ατομικής και δημόσιας υγείας, όσο και προστασίας του περιβάλλοντος, αλλά και αποδοχής της ιδιαιτερότητας ατόμων-πολιτισμών-φυλών (λόγω της κοινής καταγωγής των ανθρώπων).

Στηρίζουμε την προσπάθεια του Υπουργείου να δώσει περισσότερες επιλογές στους υποψηφίους των Πανελληνίων και δεν επιθυμούμε την καταπόνηση των μαθητών με μαθήματα που δεν προαπαιτούνται από τις σχολές τους για την πρόσβαση και την φοίτηση σε αυτές. Πιστεύουμε όμως ότι η παρουσία της Βιολογίας θα πρέπει να είναι απαραίτητη ανάμεσα στις άλλες φυσικές επιστήμες στο νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, τόσο ως βασικό μάθημα (για τους υποψήφιους ενός νέου πεδίου Επιστημών Ζωής και Περιβάλλοντος) όσο και ως μάθημα επιλογής (για τους υποψήφιους άλλων πεδίων).

Ζητούμε συνάντηση το συντομότερο δυνατόν με τον αναπληρωτή υπουργό κ. Κουράκη για την έκθεση και την τεκμηρίωση των απόψεων μας καθώς και για την κατάθεση προτάσεων με γνώμονα πάντα το συμφέρον των μαθητών και τις ανάλογες εφαρμογές άλλων ευρωπαϊκών κρατών».

Καλόγηρος Βασίλειος