«Ο αριθμός των εισακτέων και των μετεγγραφών θα καθορίζεται από κοινή απόφαση της ΑΔΙΠ, του ΥΠΑΙΘ και των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Όλοι οι φορείς συμφωνούμε» δήλωσε σήμερα ο υπουργός Παιδείας μετά τη συνεδρίαση του ΣΑΠΕ – ΣΑΤΕ.
«Τι μένει να γίνει; Μένει να ξεκινήσει η ομάδα εργασίας, η οποία ήδη έχει αποδώσει τα μέγιστα καθορίζοντας πώς θα γίνει αυτό. Πρέπει να υπάρξει νόμος από τη νέα Βουλή. Έπειτα, πρέπει να υπάρξουν Υπουργικές Αποφάσεις που να ρυθμίζουν τις λεπτομέρειες αυτής της συμφωνίας και τέλος, η ίδια η συμφωνία μέχρι τον Μάρτιο της ΑΔΙΠ, του ΥΠΑΙΘ, και των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Εμείς είχαμε ξεκινήσει λέγοντας ότι τον Σεπτέμβριο του 2015 θα ξεκινήσουμε και επιμένουμε σε αυτό. Θα δεχθούμε βέβαια και τη λογική να πάμε από το μεθεπόμενο ακαδημαϊκό έτος , για να μην έχουμε βιασύνες , άρα τσαπατσουλιά και άρα προβλήματα» συνέχισε ο κ. Λοβέρδος
Οι προτάσεις
Ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε στην εισήγησή του στη συνεδρίαση της 24ης Νοεμβρίου όπου είχε προτείνει τα ΑΕΙ και ΤΕΙ να καθορίζουν τον αριθμό των εισακτέων. Ο τρόπος λήψης της απόφασης από τα ίδια τα ιδρύματα θα ρυθμιστεί νομοθετικά, μετά από διαβούλευση του Υπουργού Παιδείας με αυτά. Κατόπιν θα υπογράφεται η τελική απόφαση των ιδρυμάτων. Η αρμοδιότητα του Υπουργού Παιδείας στην περίπτωση αυτή θα είναι δέσμια, δηλαδή δεν θα μπορεί να αποκλίνει από τις τελικές αποφάσεις των ιδρυμάτων.
Ο κ. Λοβέρδος δέχθηκε την πρόταση της ομάδας εργασίας που συγκροτήθηκε στο πλαίσιο του ΣΑΠΕ-ΣΑΤΕ σύμφωνα με την οποία, ο τελικός αριθμός θα καθορίζεται μετά από απόφαση των Α.Ε.Ι. – ΑΔΙΠ – ΥΠΑΙΘ, κάτι που και η Σύνοδος Πρυτάνεων της 13ης Δεκεμβρίου αποφάσισε σε συμφωνία με τις διεθνώς ισχύουσες βέλτιστες πρακτικές και τη συνταγματική πρόβλεψη περί αυτοδιοίκητου των ΑΕΙ.
«Ως εκ τούτου είναι και δική μας αντίληψη ότι τα ΑΕΙ, όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, δεν είναι δυνατόν να μην έχουν βαρύνουσα γνώμη και αποφασιστική αρμοδιότητα στον καθορισμό του μέγιστου αριθμού εισαγομένων φοιτητών που μπορούν να εκπαιδεύσουν. Κατόπιν τούτου, αποδεχόμαστε την εν λόγω πρόταση και με βάση αυτήν θα πορευτούμε» δήλωσε ο υπουργός Παιδείας.
Ο κ. Λοβέρδος πρότεινε η επιτροπή που έχει συσταθεί ή μία πιο ευέλικτη με τη συμμετοχή της ΑΔΙΠ και του ΥΠΑΙΘ, να επεξεργαστεί τις λεπτομέρειες της εν λόγω πρότασης. Ειδικότερα, ο υπουργός πρότεινε μεταξύ των άλλων να υπάρχουν:
Α. Κριτήρια όσον αφορά τον αριθμό των εισακτέων, τόσο από πλευράς Α.Ε.Ι. όσο και της Πολιτείας, γιατί πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και κοινωνικά-οικονομικά κριτήρια, όπως η πληθυσμιακή κατανομή.
Β. Χρονοδιάγραμμα προτάσεων και αποφάσεων.
Μετεγγραφές
Όσον αφορά το θέμα των μετεγγραφών ο υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι «εμείς δεν πιστεύουμε στην κατάργησή τους όπως ακούγεται στο συμβούλιο, αλλά πιστεύουμε ότι ο αριθμός τους και ο τρόπος, θα καθορίζεται με την ίδια την απόφαση της ΑΔΙΠ , του ΥΠΑΙΘ, και των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ.»
«Αν αυτό επιτευχθεί, τότε θα έχουμε συναποφασίζοντες όλους εκείνους που έχουν δημιουργήσει τις συγκρούσεις στο παρελθόν και στο πρόσφατο παρελθόν. Δηλαδή τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ θα καταθέτουν τις προτάσεις και θα συναποφασίζουν με κριτήριο τι δύνανται να εκπαιδεύουν. Το δε Υπουργείο και η εκάστοτε Κυβέρνηση θα συνεκτιμά και άλλα κοινωνικά κριτήρια , όπως την επιθυμία των Ελλήνων να σπουδάσουν τα παιδιά τους. Η δε ΑΔΙΠ θα είναι μία μορφή διαιτητή, η οποία θα καθορίζει με πιο λογικό τρόπο , μειώνοντας τις αποστάσεις ανάμεσα στο Υπουργείο και τα Πανεπιστήμια- ΤΕΙ» υπογράμμισε ο υπουργός Παιδείας.
Για τις Αρχιτεκτονικές Σχολές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Αναφορά έκανε ο υπουργός Παιδείας και στις Αρχιτεκτονικές Σχολές Αθήνας και Θεσσαλονίκης λέγοντας ότι «Αρνούμαι όμως την αριστοκρατική λογική λόγου χάρη της Αρχιτεκτονικής Σχολής των πανεπιστημίων του Αριστοτελείου και του Καποδιστριακού, που έχει τόσα μέλη ΔΕΠ και παρόλα αυτά ήταν αυτά τα δύο τμήματα τα μόνα τμήματα που προσέφυγαν στο Συμβούλιο Επικρατείας για το θέμα των μετεγγραφών».
Ο κ. Λοβέρδος τόνισε ότι «δεν είναι σωστοί οι συνάδελφοι, πέρα από το νομικώς ορθόν, κοινωνικά, οικονομικά, πολιτικά είναι εκτός κλίματος και πρέπει να δουν τον αριθμό ΔΕΠ που έχουν για να συγκρίνουν τα προβλήματά τους με προβλήματα άλλων πανεπιστημίων, άλλων σχολών, άλλων τμημάτων που υπήρξαν πολύ πιο κοντά στην πραγματικότητα στην αλήθεια και στις ανάγκες που έχουμε όλοι μαζί».
Διαγραφές φοιτητών
Σε ερώτηση δημοσιογράφου για το αν υπάρχουν Πανεπιστήμια που δεν έχουν προχωρήσει στη διαγραφή των φοιτητών ώστε να δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία σε αυτούς που προσπαθούν ο κ. Λοβέρδος έδωσε την ακόλουθη απάντηση:
Εμείς δώσαμε δύο εξεταστικές περιόδους πλήρεις. Αυτό έγινε με Νόμο. Η δεύτερη εξεταστική περίοδος είναι του Φεβρουαρίου. Αυτό είναι μία ευκαιρία για όσους έχουν προσπαθήσει. Για τους υπόλοιπους δεν τίθεται θέμα. Έχουν ήδη διαγραφεί. Και η έλλειψη διαπιστωτικών πράξεων δεν αλλοιώνει τίποτα. Δεν μπορεί να δοθεί πτυχίο χωρίς να συνυπολογίζεται το κριτήριο του Νόμου.
Άρα ο επόμενος νομοθέτης θα κλιθεί να κρίνει εάν πρέπει να δώσει και μία επιπλέον περίοδο.