Τα ζητήματα παιδείας και πολιτισμού είναι διαχρονικά και ότι πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε με νηφαλιότητα «όσο δύσκολες κι αν είναι οι στιγμές», ανέφερε ο υπουργός Πολιτισμού, παιδείας και Θρησκευμάτων, Αριστείδης Μπαλτάς, στον χαιρετισμό του στην ημερίδα με θέμα «Ελλάδα-Κύπρος: Η παιδεία στο επίκεντρο», που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα της Παλαιάς Βουλής. «Έχουμε πολλά να μάθουμε από την Κύπρο σε ζητήματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», τόνισε ο υπουργός.
«Η ιδέα είναι να καταστεί το κάθε σχολικό ίδρυμα ένα είδος κέντρου για την γειτονιά του, το χωριό του, την πόλη του» είπε ο υπουργός και πρόσθεσε: «Θα είναι η λειτουργία του σχολείου εκτός ωραρίου, με γονείς και μαθητές να έχουν εκεί δραστηριότητες, η γειτονιά να ζωντανεύει γύρω από το σχολείο», το οποίο, με αυτόν τον τρόπο, «θα έχει πολιτιστικές διαστάσεις και λειτουργίες».
Ο Κύπριος υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού, Κώστας Καδής, απευθύνοντας τον δικό του χαιρετισμό, επεσήμανε τη σταθερή εκπαιδευτική συνεργασία Ελλάδας και Κύπρου και υπογράμμισε τη σημασία του μνημονίου συνεργασίας που έχουν υπογράψει οι δυο χώρες στον τομέα της εκπαίδευσης. Η συμφωνία αφορά δράσεις, όπως είναι η αδελφοποίηση σχολείων, η ανταλλαγή μαθητών, εκπαιδευτικών, αλλά και εκπαιδευτικού υλικού, καθώς και παροχή υποτροφιών. «Μέσα στην επόμενη περίοδο, αναμένεται αυτή η συμφωνία να διευρυνθεί και να επικαιροποιηθεί», είπε.
Ο κ. Καδής τόνισε ότι «θα πρέπει να δει κανείς τα θέματα ολιστικά κ όχι να βλέπει αποσπασματικά κάθε πολιτική. Θα πρέπει να βλέπει, δηλαδή, ολόκληρο το σύστημα και να δει πώς θα εφαρμοστούν ολιστικά οι πολιτικές, οι οποίες θα διορθωνουν τις στρεβλώσεις».
Εξάλλου, ο κ. Καδής ανέφερε ένα «παζλ πολιτικών βελτίωσης» του εκπαιδευτικού συστήματος, το οποίο παζλ αποτελείται από τον εκσυγχρονισμό του περιεχομένου της εκπαίδευσης, της διάρθρωση της δομής σχολικού προγράμματος, του συστήματος διορισμών και αξιολόγησης, καθώς επίσης και της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. «Η προσπάθεια εκσυγχρονισμού του εκπαιδευτικού συστήματος […] πρέπει να είναι συνεχής, συστηματική» δήλωσε ο Κύπριος υπουργός παιδείας, πρόσθεσε ότι «η ανταλλαγή καλών πρακτικών κ εμπειρογνωμοσύνης και η συνεργασίας ανάμεσα σε φορείς, αλλά και σε χώρες είναι απαραίτητη» και χαρακτήρισε «επιβεβλημένη» τη συνεργασία των αρμοδίων υπουργείων Ελλάδας και Κύπρου, για λόγους «πρακτικούς, ιστορικούς και φίλιους».
Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο πρύτανης του πανεπιστημίου Αθηνών, Θάνος Δημόπουλος, ο οποίος αναφέρθηκε σε μια «απίστευτης έντασης επίθεση απαξίωσης», την οποία έχει δεχθεί το πανεπιστήμιο το τελευταίο διάστημα, ωστόσο, εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι παρά τις δυσκολίες, «μπορούμε να ατενίζουμε με αισιοδοξία το μέλλον, ακριβώς λόγω του έργου που συντελέστηκε όλα τα χρόνια που προηγήθηκαν. Στόχος μας είναι σήμερα, το ΕΚΠΑ να συνεχίζει να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ελληνική κοινωνία». Ισχυρίστηκε ότι το πανεπιστήμιο «δε μπορεί να υπάρξει αποκομμένο από την κοινωνία» και ανέφερε τις δράσεις του, με τις οποίες ανταποδίδει στους πολίτες «την στήριξη και την εμπιστοσύνη που του παρέχουν», όπως είναι το ογκολογικό ιατρείο κοινωνικής αλληλεγγύης στο νοσοκομείο «Σωτηρία», το παρατηρητήριο μελέτης παιδικής ηλικίας και το πρόγραμμα «επιχειρηματικότητα στην πράξη».
Ο κ. Δημόπουλος έκανε ειδική μνεία στην προφορά των ανθρώπων που «κρατούν όρθιο» το πανεπιστήμιο: Ερευνητές, καθηγητές, φοιτητές, αλλά και το μη διδακτικό προσωπικό. Παράλληλα, ζήτησε τη δέσμευση της πολιτείας για τη στήριξη της.
Από τη μεριά του, ο πρύτανης του πανεπιστημίου Κύπρου, Κωνσταντίνος Χριστοφίδης, τόνισε ότι το πανεπιστήμιο θα πρέπει να είναι ένα «διαρκές φόρουμ σκέψης», «με ξεκάθαρο όραμα, εξωστρέφεια, ακαδημαϊκή αριστεία και αποτελεσματική διοίκηση» και επεσήμανε ότι επιδίωξη του πανεπιστημίου Κύπρου είναι να γίνει «η ατμομηχανή ανάπτυξης της χώρας», ένα πανεπιστήμιο που «θα αφήσει πίσω του την κρίση». «Δεν υπάρχει ευνοϊκός άνεμος για καράβια που δεν ξέρουν τον προορισμό τους», υπογράμμισε κλείνοντας την ομιλία του.
Στη συνέχεια του προγράμματος της ημερίδας, μίλησαν καθηγητές από την Ελλάδα και την Κύπρο, σχετικά με σχολικές δράσεις που διευρύνουν τους εκπαιδευτικούς ορίζοντες του σχολείου (Τζελα Βαρνάβα-Σκούρα – ΕΚΠΑ), τις προκλήσεις της εξ´ αποστάσεως εκπαίδευσης (Κώστας Χρήστου – πανεπιστήμιο Κύπρου), την αξιολόγηση του ΕΚΠΑ (Κωνσταντίνος Μπουραζελης), τις προοπτικές συνεργασίας κυπριακών και ελλαδικών πανεπιστημιακών και ερευνητικών ιδρυμάτων (Γιώργος Δημοσθένους-πρώην υπουργός παιδείας Κύπρου) και τις εκπαιδευτικές συνέργειες και πολιτικές των προτύπων πειραματικών σχολείων (Βασίλης Τσελφές).