Σε δύο χρόνια θα εφαρμοστεί πλήρως το ηλεκτρονικό εισιτήριο στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, το οποίο θα αντικαταστήσει το χάρτινο εισιτήριο.
Η σύμβαση του έργου «Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) για όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς» υπεγράφη σήμερα μεταξύ του Ομίλου ΟΑΣΑ και της κοινοπραξίας «LG-ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή» παρουσία του υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλη Παπαδόπουλου.
Το έργο θα πραγματοποιηθεί με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), διάρκειας 12 ετών, με τις πληρωμές να πραγματοποιούνται βάσει της διαθεσιμότητας του συστήματος και της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών. Με την ολοκλήρωση της σύμβασης, το σύστημα παραμένει στην κυριότητα των Συγκοινωνιών Αθηνών.
«Το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα δώσει πολλές δυνατότητες στους επιβάτες, θα συμβάλει καθοριστικά στη μείωση της εισιτηριοδιαφυγής, θα προσφέρει καλύτερης ποιότητας υπηρεσίες στους πολίτες και θα προσθέσει ένα σύγχρονο σύστημα στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας» επισήμανε, σε δηλώσεις του, κατά την υπογραφή της σύμβασης, ο κ. Παπαδόπουλος.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γρ. Δημητριάδης, σημείωσε πως το ηλεκτρονικό εισιτήριο αποτελεί εργαλείο με σαφή πλεονεκτήματα για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση δικαιότερων τιμολογιακών πολιτικών- με χρέωση βάσει της απόστασης και της συχνότητας χρήσης- επιβραβεύοντας παράλληλα τους τακτικούς χρήστες του συστήματος και δημιουργώντας ένα τείχος προστασίας των εσόδων των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας.
Συγκεκριμένα, βάσει της σύμβασης, το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα εφαρμοστεί πλήρως, εκ του μηδενός, με την εγκατάσταση όλου του απαραίτητου εξοπλισμού στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Το έργο περιλαμβάνει την προμήθεια και εγκατάσταση επικυρωτικών μηχανημάτων σε όλα τα μέσα, κέντρων διαχείρισης, εξοπλισμού ελέγχου κομίστρων, αλλά και εγκατάσταση πυλών εισόδου στους σταθμούς του μετρό και του προαστιακού σιδηρόδρομου. Επίσης, περιλαμβάνει την έκδοση ηλεκτρονικών καρτών, οι οποίες θα αντικαταστήσουν πλήρως τα χάρτινα εισιτήρια και τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών και θα συμπληρώσουν την έκδοση εισιτηρίων μέσω mobile ticketing, τα οποία είναι ήδη στη διάθεση των επιβατών των αστικών συγκοινωνιών από τα μέσα Δεκεμβρίου.
Σε ό,τι αφορά τις ηλεκτρονικές «έξυπνες κάρτες» θα είναι δύο τύπων και η επικύρωσή τους θα γίνεται εξ’ αποστάσεως, χωρίς ο επιβάτης να χρειάζεται να εισάγει την κάρτα του στο επικυρωτικό μηχάνημα. Ο ένας τύπος ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα υποκαταστήσει τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών και ο άλλος τις δεσμίδες εισιτηρίων.
Αναλυτικά, οι δύο τύποι κομίστρου υπό τη μορφή ηλεκτρονικών «έξυπνων καρτών»:
– Το «Πολλαπλό», μία έξυπνη κάρτα χωρίς επαφή (Contactless Smart Card-SC) μνήμης (χωρίς μικροεπεξεργαστή), στην οποία θα μπορούν να αποθηκεύονται χρηματική αξία (stored Value), χρόνος ή αριθμός μετακινήσεων.
– Η «Κάρτα», μία έξυπνη κάρτα χωρίς επαφή (Contactless Smart Card-SC) με μικροεπεξεργαστή, η οποία θα υλοποιεί διάφορα προϊόντα κομίστρου, για παράδειγμα, προϊόντα απεριορίστων διαδρομών, μεγάλης διάρκειας ή μεγάλης αποθηκευμένης αξίας.
Στις «έξυπνες κάρτες» θα αποθηκεύονται όσα δεδομένα του κομίστρου και της χρήσης του απαιτούνται για την εφαρμογή των προϊόντων κομίστρου.
Η επικύρωση των «έξυπνων καρτών» θα είναι υποχρεωτική σε κάθε επιβίβαση. Οι επιβάτες θα επικυρώνουν την κάρτα τους με τη χρήση τερματικής συσκευής που θα είναι εγκατεστημένη εντός του οχήματος στην περίπτωση των οδικών μέσων (λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ), ενώ στην περίπτωση των σιδηροδρομικών μέσων (μετρό, αστικός και προαστιακός σιδηρόδρομος) η επικύρωση θα γίνεται στις πύλες εισόδου και εξόδου (υποχρεωτική και κατά την έξοδο). Στην περίπτωση ελέγχου κομίστρου, ο επιβάτης θα επιδεικνύει την «έξυπνη κάρτα» που έχει επικυρώσει κατά την είσοδό του στο όχημα ή το σταθμό. Ο έλεγχος θα γίνεται με τη χρήση ειδικής φορητής συσκευής ελέγχου «έξυπνων καρτών». Αυτά τα δύο μέσα δεν διαφέρουν ως προς τα προϊόντα κομίστρου που θα μπορούν να υλοποιήσουν και θα είναι κατά κανόνα επαναχρησιμοποιήσιμα διά της επαναφόρτισής τους, η οποία θα γίνεται σε διάφορα σημεία πώλησης. Επομένως, και με τα δύο μπορούν να υλοποιηθούν προϊόντα χρονικής διάρκειας (πχ εβδομαδιαίο ή μηνιαίο), αριθμού μετακινήσεων (πχ εισιτήριο 10 μετακινήσεων) ή αποθήκευσης ενός χρηματικού ποσού (πχ 50 ευρώ, «pay as you go»).