Η ομάδα «V-Space» είναι μια ομάδα μαθητών Λυκείου του 5ου Γενικού Λυκείου Βύρωνα που στον ελεύθερο χρόνο τους ασχολούνται με τεχνολογικά projects.
Η ομάδα επελέγη ανάμεσα σε πολυάριθμες άλλες για να συμμετάσχει στο φετινό διαγωνισμό «CanSat in Greece», ο οποίος αναμένεται να πραγματοποιηθεί στη χώρα μας στις αρχές του Απριλίου.
Στόχος του διαγωνισμού είναι η διεύρυνση και η εξοικείωσή των μαθητών με τις τεχνολογίες του διαστήματος.
Ο διαγωνισμός CanSat είναι ένας ευρωπαϊκός διαγωνισμός, ο οποίος αποτελεί πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) και σκοπός είναι να φέρει σε επαφή μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τις επιστήμες και ιδίως αυτές του διαστήματος.
Σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα διοργανώνεται αρχικά ένας εθνικός διαγωνισμός με στόχο την επιλογή μίας ομάδας που θα συμμετάσχει στον τελικό ευρωπαϊκό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα ο διαγωνισμός «CanSat in Greece» διοργανώνεται από μια ομάδα εθελοντών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Στο 5ο ΓΕΛ Βύρωνα έχει ιδρυθεί εδώ και πέντε χρόνια ένα σχολικό Haskerspace, το οποίο αποτελεί έναν ανοιχτό χώρο όπου κάθε μαθητής έχει την ευκαιρία, να ασχοληθεί στον ελεύθερο χρόνο του, διερευνητικά με τεχνολογικά projects της επιλογής του.
Το γεγονός αυτό ώθησε και την ομάδα «V-Space» να λάβει μέρος στο διαγωνισμό, η οποία τελικά επελέγη να συμμετάσχει στην τελική φάση του εθνικού διαγωνισμού.
Σκοπός της ομάδας του 5ου ΓΕΛ Βύρωνα είναι η ανάπτυξη ενός δορυφόρου, περίπου στο μέγεθος ενός κουτιού αναψυκτικού, ο οποίος θα λειτουργεί σε χαμηλό υψόμετρο και μέσω ενσωματωμένου υπολογιστικού συστήματος θα επιτελεί έναν αριθμό επιστημονικών μετρήσεων.
Επιδίωξη των μαθητών είναι αυτές οι μετρήσεις να συμβάλουν στην αντιμετώπιση περιβαλλοντικών προβλημάτων –και συγκεκριμένα στην ανίχνευση μη-αναμενόμενων αλλαγών σε μια περιοχή, όπως πυρκαγιά- καθώς και στον υπολογισμό στοιχείων που θα βοηθήσουν στην προετοιμασία μιας αποστολής διάσωσης στη συγκεκριμένη περιοχή.
Η ομάδα «V-Space» απαρτίζεται κυρίως από 6 μαθητές της Γ’ τάξης του Λυκείου και οι οποίοι θα εκπροσωπήσουν το σχολείο τους στις διαδικασίες εκτόξευσης και στις τεχνικές παρουσιάσεις που θα γίνουν ενώπιον της κριτικής επιτροπής του διαγωνισμού. Το project της ομάδας έχει χωριστεί σε υποσυστήματα και για κάθε ένα από αυτά υπεύθυνος είναι κάποιος από τους μαθητές της βασικής ομάδας.
Ερωτηθείς σχετικά με το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του εγχειρήματός τους, εκπρόσωπος της ομάδας δήλωσε ότι η κατασκευή του δορυφόρου τους αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του ερχόμενου Ιανουαρίου, ώστε να υπάρχει αρκετό χρονικό περιθώριο για ολοκληρωμένες δοκιμές και για οποιεσδήποτε διορθώσεις ή αλλαγές μπορεί να προκύψουν.
Όπως υπογράμμισε η ομάδα, κύριος στόχος των παιδιών είναι να επιτύχουν την εκτόξευση του δορυφόρου, ο οποίος ευελπιστούν ότι θα επιτελέσει με απόλυτη ακρίβεια την αποστολή που έχουν επιλέξει.
Όπως δήλωσε η καθηγήτρια υπεύθυνη για την ομάδα, η ενασχόληση των παιδιών με την τεχνολογία δεν είναι απλά ένα χόμπι αλλά πιστεύουν ότι θα παίξει σημαντικό ρόλο στη μελλοντική τους σταδιοδρομία, αφού αποτελεί σημαντικό εφόδιο για όλους τους νέους.
Η δυνατότητα των νέων ανθρώπων να παράγουν τεχνολογικά προϊόντα δεν είναι κάτι το υπερβολικό και όσο νωρίτερα ξεκινήσει κανείς να ασχολείται με την πληροφορική και την τεχνολογία, τόσα περισσότερα οφέλη θα έχει.