Τη μείωση του κόστους και του αριθμού των αποσπασμένων εκπαιδευτικών κατάφερε σε σημαντικό βαθμό το υπουργείο Παιδείας, χωρίς να επηρεαστεί η λειτουργία των σχολείων.
Αυτό επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας, καθώς αρχίζει αύριο στην Ολομέλεια του Κοινοβουλίου η συζήτηση του σχεδίου νόμου για την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση στο εξωτερικό, με στόχο να ενισχύσει την ελληνομάθεια στη Διασπορά. Επίσης, θα στηρίξει και θα προβάλει τις ποιοτικότερες εκπαιδευτικές μονάδες και τα πρακτικά για να δώσει τέλος σε φαινόμενα κακοδιοίκησης και σπατάλης.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί το 2009-10 ήταν 2.350, το 2010-11 μειώθηκαν σε 1.850, ενώ φέτος σε 1.430.
Όσον αφορά στις δαπάνες, το οικονομικό έτος 2009 ανέρχονταν σε 106 εκατ. ευρώ, το 2010 σε 88 εκατ., το 2011 προβλέπεται να ανέλθουν σε 73 εκατ., ενώ με την πλήρη εφαρμογή του νόμου οι δαπάνες θα μειωθούν στο μισό σε σχέση με το 2009.
Μέχρι σήμερα το 73% των εκπαιδευτικών μονάδων στο εξωτερικό είναι τμήματα ελληνικής γλώσσας που δεν έχει ιδρύσει το ελληνικό κράτος. Είναι ιδιώτες, σύλλογοι γονέων, κοινότητες και η Εκκλησία, ενώ το υπουργείο έστελνε εκπαιδευτικούς και επιχορηγήσεις σε χώρους που δεν έχουν φορέα.
Δηλαδή, εκπαιδευτικοί και χρήματα στο πουθενά, χωρίς συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών, χωρίς το υπουργείο Παιδείας να γνωρίζει πόσοι μαθητές πραγματικά παρακολουθούσαν. Εγγράφονταν αρκετοί μαθητές στην αρχή της σχολικής χρονιάς και ποτέ το υπουργείο Παιδείας δεν γνώριζε ποιοι τελείωναν, τι μάθαιναν αυτά τα παιδιά, ποιο ήταν το εκπαιδευτικό αποτέλεσμα όλης αυτής της διαδικασίας, πόσες ώρες εργάζονταν οι εκπαιδευτικοί που πήγαιναν εκεί. Συνήθως, εργάζονταν ένα δίωρο το Σάββατο και μερικές φορές ένα δίωρο κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Αυτή ήταν η κατάσταση που πρέπει να αλλάξει, σημειώνει το υπουργείο.