Σε αποκλεισμό προβλήτας μήκους 62 μέτρων που βρίσκεται μπροστά από τον ανοιχτό επιβατικό σταθμό στο λιμάνι του Αθηνιού στη Σαντορίνη, όπου εξυπηρετούνται πλοία της ακτοπλοΐας, προχώρησε πρόσφατα η δημοτική αρχή του νησιού και το δημοτικό λιμενικό ταμείο.
Μετά από κατόπτευση δύτη στο σημείο διαπιστώθηκε ότι τα τσιμεντένια μπλόκια έχουν πάρει επικίνδυνη κλίση και η πρόσδεση πλοίων της ακτοπλοΐας, αλλά και η επιβίβαση βαρέων οχημάτων στο συγκεκριμένο χώρο, δεν κρίνεται ασφαλής.
Το συγκεκριμένο πρόβλημα, που δεν αποκλείεται να προκαλέσει καθυστερήσεις στις προσεγγίσεις πλοίων της ακτοπλοΐας στη διάρκεια του καλοκαιριού ενόψει της αυξημένης επιβατικής κίνησης, ένα γεγονός που προκαλεί και αντιδράσεις εκ μέρους των ακτοοπλόων, επιδεινώθηκε στη διάρκεια του χειμώνα, λόγω των έντονων καιρικών φαινομένων που επικράτησαν στο λιμάνι του νησιού, με ισχυρούς νοτιοδυτικούς ανέμους και μεγάλο κυματισμό.
Εξαιτίας μάλιστα αυτού του γεγονός, στη συγκεκριμένη προβλήτα προκλήθηκε εκτεταμένη ρωγμή 60 εκατοστών που καλύφθηκε προσωρινά από το δημοτικό λιμενικό ταμείο από τσιμεντοκονίαμα.
Το πρόβλημα με τις προσεγγίσεις πλοίων της ακτοπλοΐας στο νησί της Σαντορίνης αντιμετωπίζεται προσωρινά από τη μία επιπλέον προβλήτα που υπάρχει στο λιμάνι του Αθηνιού, ενώ το δημοτικό λιμενικό ταμείο προκειμένου να εξυπηρετήσει τις αυξημένες ανάγκες στο νησί, έχει διαθέσει και την προβλήτα για τα βαρέα φορτία, όπου ξεφορτώνονται από εμπορικά πλοία αδρανή υλικά, καύσιμα και τροφοδοσία. Για το λόγο αυτό η εκφόρτωση στην προβλήτα για τα βαρέα φορτία από εμπορικά πλοία και τύπου ro-ro γίνεται μόνο από τις 8.00 το βράδυ μέχρι τις 8.00 το πρωί.
Όπως αναφέρει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο δήμαρχος του νησιού Αναστάσιος-Νικόλαος Ζώρζος, οι λιμενικές εγκαταστάσεις στο λιμάνι του Αθηνιού, μήκους 250 μέτρων, αντιμετώπιζαν κάποιες ζημιές το περασμένο διάστημα και για το λόγο αυτό το λιμενικό ταμείο του νησιού είχε αναθέσει από πέρυσι σε τεχνικό γραφείο τη σύνταξη μελέτης για την αποκατάστασή τους.
Ωστόσο, όπως εξηγεί, οι καιρικές συνθήκες στη διάρκεια του χειμώνα επιδείνωσαν την κατάσταση στη συγκεκριμένη προβλήτα, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή να απαιτείται και νέα μελέτη καθώς το πρόβλημα που έχει ανακύψει στην υφιστάμενη λιμενική υποδομή κρίνεται ιδιαίτερα σοβαρό και θα πρέπει να αντιμετωπιστεί μετά το τέλος της καλοκαιρινής περιόδου.
Προσθέτει επίσης ότι οποιαδήποτε εγχείρημα για την αποκατάστασή του μέσα στο καλοκαίρι θα δημιουργούσε σοβαρά προβλήματα λόγω της αυξημένης επιβατικής κίνησης. «Κανένας δεν μπορούσε να φανταστεί ότι ένα έργο που ξεκίνησε το 2005 μετά από δημοπράτηση για επέκταση και βελτίωση των λιμενικών υποδομών και ολοκληρώθηκε το 2010, το 2016 θα παρουσίαζε τόσο μεγάλο πρόβλημα», αναφέρει ο κ. Ζώρζος ο οποίος για την ανακατασκευή του συγκεκριμένου προβλήματος δεν αποκλείει να χρησιμοποιηθεί και πλωτή εξέδρα, προκειμένου να φύγουν τα μπλόκια και να επανατοποθετηθούν, αλλά και τη χρήση γεωτρήσεων προκειμένου να ελεγχθεί η στατικότητα του πυθμένα της θάλασσας. «Είναι μια σοβαρή ζημιά και μεγάλου κόστους» τόνισε.
Ο πρόεδρος του λιμενικού ταμείου Θήρας Ηλίας Πελέκυς, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για το θέμα, ανέφερε από την πλευρά του ότι η μελέτη για την αποκατάσταση της συγκεκριμένης ζημιάς στην υποδομή της προβλήτας στο λιμάνι του Αθηνιού αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί σύντομα. Είπε επίσης ότι το δημοτικό λιμενικό ταμείο μετά τις παραπάνω εξελίξεις προέβη σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες και επαφές με τα αρμόδια υπουργεία και το λιμάνι του Αθηνιού κηρύχθηκε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, προκειμένου το πρόβλημα να αντιμετωπιστεί όσο το δυνατόν γρηγορότερα.
Αναφέρει εξάλλου ότι για να μπορέσει να προχωρήσει και να εκτελεστεί γρήγορα το συγκεκριμένο έργο καλό θα ήταν ο φάκελος και η μελέτη του να εξεταστεί μόνο από το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας, καθώς αυτή τη στιγμή ο νόμος ορίζει ότι, αν ένα έργο ξεπερνά τις 100.000 ευρώ, θα πρέπει ο ίδιος φάκελος και μελέτη να εγκριθεί από το υπουργείο Πολιτισμού και το Πολεμικό Ναυτικό.
Αντιδράσεις από τους ακτοπλόους
Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) με επιστολή του προς το δήμαρχο του νησιού και με κοινοποίηση στον περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου έχει ζητήσει συνάντηση για το θέμα, ενώ έχει εκφράσει τη δυσφορία του για την όλη κατάσταση, τονίζοντας ότι οι συνθήκες αποβίβασης και επιβίβασης επιβατών και οχημάτων στο συγκεκριμένο νησί -εκ των δημοφιλέστερων στον κόσμο- προκαλούν ντροπή.
«Τα προβλήματα αυτά, όπως καθιζήσεις και ρωγμές στο οδόστρωμα, σπηλαιώσεις στα κρηπιδώματα εκρίζωση και έκθεση μεταλλικών αναδομών, δημιουργούν σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια των πλοίων που προσεγγίζουν το λιμάνι αλλά και στους επιβάτες που επιβιβάζονται», αναφέρει σε επιστολή του ο ΣΕΕΝ, ενώ θέτει ως θέμα συζήτησης και το μεγάλο πρόβλημα της αξιοποίησης των λιμενικών τελών τα οποία εισπράττονται από τα κατά τόπους λιμενικά ταμεία.
Ο δήμαρχος της Σαντορίνης χαρακτήρισε δικαιολογημένες τις αντιδράσεις των ακτοπλόων για το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί ενώ αναφορικά με τα έσοδα του δημοτικού λιμενικού ταμείου και τις πληροφορίες που έρχονται κατά καιρούς στη δημοσιότητα ότι ο δήμος τα χρησιμοποιεί σε άλλα έργα, τόνισε ότι εκ του νόμου δεν μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο.
Προσέθεσε ότι το λιμενικό ταμείο εισπράττει από λιμενικά τέλη περίπου 1.650.000 ευρώ το χρόνο και είναι υποχρεωμένο να παρακολουθεί με δύτες και να κάνει επισκευές στις υφιστάμενες λιμενικές υποδομές.
Σε ερώτηση επίσης του ΑΠΕ-ΜΠΕ γιατί έως σήμερα δεν έχει γίνει επιδιόρθωση και ανακατασκευή στις τσαμαδούρες που βρίσκονται στο θαλάσσιο χώρο της Σαντορίνης για την πρόσδεση των κρουαζιεροπλοίων, τόνισε έχει συνταχθεί μια μελέτη και η αποκατάστασή τους υπολογίζεται περίπου σε 450.000 ευρώ.
Προσέθεσε επίσης ότι οι τσαμαδούρες είναι για μικρότερα πλοία με συγκεκριμένους κόρους και ότι τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια δεν μπορούν να δέσουν σε αυτές με αποτέλεσμα να βρίσκονται πάντα αρόδου στη ευρεία λιμενολεκάνη του νησιού.