Η ασφαλιστική κάλυψη δέκα εκατομμυρίων ανθρώπων σίγουρα δεν είναι απλό πράγμα. Πολύ περισσότερο αν ο οργανισμός που έχει αναλάβει αυτό το έργο «κουβαλά» τα λάθη και τις ανεπάρκειες του παρελθόντος- των ασφαλιστικών ταμείων που συγχωνεύτηκαν- αλλά και τις στρεβλώσεις του συστήματος Υγείας.
Ο Σωτήρης Μπερσίμης, που έχει αναλάβει «το τιμόνι» του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ), από τις αρχές του έτους, με συνέντευξή του στο praktoreio-ygeias του ΑΠΕ-ΜΠΕ, εξηγεί το σχέδιό του για την ανασυγκρότηση του Οργανισμού, με επίκεντρο, όπως λέει, την καλύτερη και αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση του ασφαλισμένου.
«Η κύρια πρόκληση, είναι μία: πρώτα ο πολίτης. Όλες οι αποφάσεις χρειάζεται να λειτουργούν προς όφελός του. Από τη διαπραγμάτευση για επωφελείς νέες συμβάσεις με τους παρόχους, μέχρι τον έλεγχο για παραβατικές συμπεριφορές. Κι από το νέο, δίκαιο και ορθολογικό κανονισμό παροχών υγείας μέχρι την οργανωτική ανασυγκρότηση του ΕΟΠΥΥ». Υπογραμμίζει ότι οι έλεγχοι για τυχόν παραβατικές συμπεριφορές εντείνονται και μάλιστα έχει εντοπιστεί σημαντικός αριθμός παραβάσεων, ακόμα και «ακραίων», όπως, η εμφάνιση επιπλοκών στο 100% των ασθενών μιας κλινικής…
«Με τη σύγχρονη τεχνολογία και τη χρήση στατιστικών μεθόδων, έχουμε εντοπίσει σημαντικό αριθμό πιθανών παραβάσεων, που γνωστοποιούνται στην αρμόδια υπηρεσία του Οργανισμού για περαιτέρω έλεγχο. Ανάμεσά τους και γεγονότα που φαίνονται ακραία, όπως η χρήση ενός ιατροτεχνολογικού προϊόντος από όλα τα μέλη μιας οικογένειας ή η εμφάνιση επιπλοκών στο 100% των ασθενών μιας κλινικής…
Με 10.000.000 ασφαλισμένους και 22.000 παρόχους, μιλάμε για εκατομμύρια πράξεις και πρακτικά ο έλεγχος είναι δύσκολος. Τα καταφέρνουμε όμως, με τη χρήση πληροφορικής, καινοτόμων συστημάτων και του εξειδικευμένου προσωπικού μας».
Δημιουργία Πολυμεσικού Κέντρου Εξυπηρέτησης για τον Πολίτη
Ο κ. Μπερσίμης αναζητά απλές λύσεις, που διευκολύνουν τον πολίτη και στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η δημιουργία «Πολυμεσικού Κέντρου Εξυπηρέτησης για τον Πολίτη». Εξηγεί ότι, όταν «τεθεί σε λειτουργία, θα δίνει την δυνατότητα στον πολίτη να ενημερώνεται ανά πάσα στιγμή για την πορεία των θεμάτων που τον αφορούν, με ένα απλό τηλεφώνημα ή μέσω διαδικτύου, χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία του στις υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ. Άμεσα, εύκολα, χωρίς κόστος και με ασφαλείς τεχνολογίες για την προστασία των ευαίσθητων δεδομένων του».
Οσον αφορά την οικονομική κατάσταση του Οργανισμού, ο κ. Μπερσίμης σημειώνει ότι υπάρχει «κανονικότητα» στη χρηματοδότηση και προχωράει η αποπληρωμή προς τους παρόχους ύψους 1 δισ. ευρώ.
«Έχουμε ήδη αρχίσει να επιλύουμε συσσωρευμένα προβλήματα ετών -όχι μόνο οικονομικά, αλλά και διοικητικά-οργανωτικά. Σήμερα, έχουμε κανονικότητα στη χρηματοδότηση του Οργανισμού από τη Πολιτεία, την οποία έχουμε μεταφέρει στους συμβεβλημένους παρόχους. Έτσι, προχωρήσαμε σε αποπληρωμές ή ενταλματοποιήσεις προς τους παρόχους, ύψους περίπου 1 δισ. ευρώ.
Για τη βιωσιμότητα του Οργανισμού, επενδύουμε σε δύο ακόμη τομείς:
Στον εξορθολογισμό των δαπανών, που απελευθερώνει πόρους.
Στην εξεύρεση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων. Το πρόσφατο νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας μας δίνει νέες, σημαντικές δυνατότητες».
Τέλος Ιουνίου τα πρώτα αποτελέσματα της διαπραγμάτευσης του ΕΟΠΥΥ με τους παρόχους
«Σε μια δύσκολη περίοδο για την κοινωνία μας και την οικονομία, η βάση δεν μπορεί παρά να είναι το δημόσιο συμφέρον και το όφελος για τον πολίτη. Για τον λόγο αυτό η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης του ΕΟΠΥΥ στόχο έχει να συνάψει συμβάσεις με τους παρόχους μας, που θα περιλαμβάνουν και ποιοτικά κριτήρια και θα είναι ξεκάθαρες, δίκαιες και επωφελείς για όλους -ασθενείς, παρόχους και δημόσιο.
Ο όγκος του αντικειμένου της Επιτροπής είναι τεράστιος, άλλα όλα θα γίνουν με τη σειρά τους. Έχουν ήδη ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με στόχο να έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα ως το τέλος Ιουνίου».
Βασικοί άξονες του σχεδίου για την λειτουργία του Οργανισμού
Έχουμε θέσει 4 κεντρικούς στόχους: Να προσφέρουμε ποιοτικότερες και αποτελεσματικότερες υπηρεσίες στους ασφαλισμένους. Να εξασφαλίσουμε την ομαλοποίηση των πληρωμών προς τους παρόχους μας. Να βρούμε και να αξιοποιήσουμε νέες πηγές χρηματοδότησης. Και να εκσυγχρονίσουμε τη λειτουργία του Οργανισμού. Πέρα από την οικονομική διάσταση, αυτά απαιτούν και οργανωτική ανασυγκρότηση. Εδώ και 3 μήνες, ακολουθούμε ένα λεπτομερές πλάνο βήμα-βήμα. Οι βασικοί άξονες είναι:
Επανεξέταση της οργανωτικής δομής. Σύγχρονο οργανόγραμμα, λειτουργικό, με ρόλους αυξημένης ευθύνης.
Επένδυση στο Ανθρώπινο Δυναμικό. Πιστεύουμε στην επιμόρφωση και εξέλιξη των ανθρώπων μας.
Ανάπτυξη πληροφοριακών συστημάτων και τεχνολογίας αιχμής. Μόνο έτσι μπορούμε να ασκήσουμε αποτελεσματικό έλεγχο, ακόμα και προληπτικό, σε 22.000 παρόχους, που προσφέρουν χιλιάδες υπηρεσίες και ιατροτεχνολογικά προϊόντα, δυνητικά σε δέκα εκατομμύρια πολίτες… Κι επιπλέον, μπορούμε να σχεδιάσουμε την αξιόπιστη στατιστική ανάλυση των δεδομένων που έχουμε στη διάθεσή μας.
Σταδιακή ψηφιοποίηση του αρχείου μας με δικαιολογητικά και τιμολόγια παρόχων. Ώστε να φύγουν τα χαρτοκιβώτια από τις υπηρεσίες μας και ο έλεγχος να γίνεται σωστά, σε προσβάσιμα αρχεία.
Βελτίωση των κτιριακών εγκαταστάσεων. Όπως σας είπα, σχεδιάζουμε τη σταδιακή απαλλαγή από τα χαρτοκιβώτια, ενώ όπου μπορούμε προχωράμε σε μετεγκατάσταση. Για να δουλεύουν οι υπάλληλοι μας και να μας επισκέπτονται οι ασφαλισμένοι μας, σε ανθρώπινες συνθήκες».