«Παγκόσμια πρωτοτυπία στον κλάδο των μεταφορών», χαρακτήρισε η υφυπουργός Μεταφορών Μαρίνα Χρυσοβελώνη το λεωφορείο χωρίς οδηγό, το οποίο ολοκλήρωσε τον περασμένο μήνα τον κύκλο πιλοτικής του λειτουργίας στην «Έξυπνη πόλη» των Τρικάλων.
Η υφυπουργός, κατά τη διάρκεια απολογιστικής συνέντευξης Τύπου για το πιλοτικό έργο citymobil2, έκανε λόγο για «καινοτομία και πρόσκληση», μιας και αυτοματοποιημένο αυτοκίνητο χωρίς οδηγό λειτούργησε για πρώτη φορά εντός αστικού ιστού. Τόσο η κ. Χρυσοβελώνη όσο και η γενική γραμματέας Μεταφορών Πέτη Πέρκα αναφέρθηκαν στις θεσμικές προκλήσεις, αφού χρειάστηκαν νομοθετικές αλλαγές για να επιτραπεί η κυκλοφορία οχήματος χωρίς οδηγό, έστω και για πιλοτική εφαρμογή (νόμος 4313/2014).
«Πρόκειται για παγκόσμια πρωτοτυπία. Καταφέραμε να δημιουργήσουμε ένα πλήρες αυτοματοποιημένο σύστημα μεταφορών», σχολίασε ο Άγγελος Aμδίτης, διευθυντής έρευνας του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) και υπογράμμισε ότι το αντίστοιχο πρόγραμμα της Google δεν ήταν τόσο εντυπωσιακό, καθώς μέσα στο όχημα βρισκόταν οδηγός, ο οποίος -ανά πάσα στιγμή- μπορούσε να επέμβει στη λειτουργία του.
Υπενθυμίζεται πως ήταν στα Τρίκαλα όπου για πρώτη φορά κυκλοφόρησε όχημα χωρίς οδηγό σε αστικό περιβάλλον, καθώς δεν ίσχυσε κάτι τέτοιο στις άλλες τέσσερις πόλεις όπου «έτρεξε» το πρόγραμμα CityMobil2 (Μιλάνο-Ιταλία, Λεόν-Ισπανία, Λα Ροσέλ-Γαλλία και Βαντάα-Φινλανδία). Συγκεκριμένα, στην Ιταλία τα εν λόγω λεωφορεία κινήθηκαν σε παραλιακό πεζόδρομο, ενώ στη Λα Ροσέλ κυκλοφόρησαν σε μεγάλη προκυμαία της περιοχής.
Πάντως, σύμφωνα με τους υπεύθυνους, η επιτυχία του ελληνικού εγχειρήματος είναι τόσο μεγάλη, αφού μέχρι και το υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ ζήτησε πληροφορικό υλικό, ενώ ήδη υποβλήθηκε αίτημα στην ΕΕ για περαιτέρω χρηματοδότηση του προγράμματος.
Από την πλευρά του και ο δήμαρχος Τρικκαίων Δημήτρης Παπαστεργίου έκανε λόγο για «τεράστιο εγχείρημα», χαρακτηρίζοντας την κυκλοφορία του λεωφορείου στην πόλη των Τρικάλων ιδιαίτερα επιτυχημένη. Ενδεικτικά, ανέφερε πως πραγματοποιήθηκαν 1.400 δρομολόγια, διανύθηκαν 3.500 χιλιόμετρα και μεταφέρθηκαν περίπου 12.000 επιβάτες.
«”Έξυπνη πόλη” είναι αυτή που δεν φοβάται το καινούργιο, τη διαφορετικότητα και την καινοτομία, αυτή που δεν “πολεμάει” ό,τι δεν γνωρίζει. Στην αρχή υπήρξαν προβλήματα και αντιδράσεις των πολιτών που ήθελαν να χρησιμοποιούν τα ΙΧ ακόμα και για μικρές αποστάσεις, δίχως να μπορούν να αντιληφθούν τα πραγματικά οφέλη. Με τη πάροδο του χρόνου όμως τα προβλήματα αποκαταστάθηκαν, αφαιρέθηκαν θέσεις στάθμευσης ενώ τα Τρίκαλα βρέθηκαν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Τα λεωφορεία πέρασαν ΚΤΕΟ, πήραν πινακίδες, φτιάξαμε οπτικό δίκτυο», ανέφερε ο δήμαρχος Τρικκαίων.
Ωστόσο, σημείωσε πως τα λεωφορεία αυτά χρησιμοποιήθηκαν λιγότερο ως μέσο αστικής συγκοινωνίας και περισσότερο ως τουριστική ατραξιόν.