Ελλιπείς και παραπλανητικές πληροφορίες σχετικά με τους όρους σύναψης καταναλωτικών δανείων, διαπίστωσε έρευνα της ΕΕ σε διαδικτυακές πύλες χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, ανακοίνωσε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Συγκεκριμένα, η Επιτροπή αναφέρει ότι σε έρευνα που διενήργησαν το Σεπτέμβριο του 2011 οι αρμόδιες εθνικές αρχές των 27 κρατών μελών, της Νορβηγίας και της Ισλανδίας, σε 500 διαδικτυακές πύλες για καταναλωτικά δάνεια, διαπιστώθηκε ότι το 70% δεν περιλαμβάνουν ουσιαστικές πληροφορίες για τον καταναλωτή.
«Όταν οι πολίτες ψάχνουν για δάνειο, διαπιστώνουν ότι, τελικά, το δάνειο είναι ακριβότερο απ’ ό,τι αρχικά πίστευαν, επειδή κάποιες πληροφορίες ήταν ασαφείς ή έλειπαν. Οι συμβάσεις καταναλωτικής πίστης δεν είναι πάντοτε εύκολο να κατανοηθούν και αυτός είναι ο λόγος ύπαρξης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, να βοηθούνται οι καταναλωτές στη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων.
Είναι πολύ σημαντικό οι επιχειρήσεις να παρέχουν στους καταναλωτές τις σωστές και αναγκαίες πληροφορίες. Για το σκοπό αυτό, η Επιτροπή συνεργάζεται με τις εθνικές αρχές επιβολής της νομοθεσίας», δήλωσε ο επίτροπος για θέματα καταναλωτών Τζον Ντάλι, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Επιτροπής, ένα από τα βασικά προβλήματα που εντοπίστηκαν είναι οι ελλιπείς πληροφορίες στη διαφήμιση των καταναλωτικών δανείων. Σε 258 διαδικτυακές πύλες δεν περιλαμβάνονται βασικές πληροφορίες, όπως το συνολικό ετήσιο πραγματικό επιτόκιο (ΣΕΠΕ), το οποίο είναι ουσιαστικής σημασίας για τη σύγκριση προσφορών, πληροφορίες για το αν αλλαγές σε υποχρεωτικές παρεπόμενες υπηρεσίες (π.χ. ασφάλιση) περιλαμβάνονται στο συνολικό κόστος, ή πληροφορίες για τη διάρκεια της πιστωτικής συμφωνίας.
Επιπλέον, διαπιστώθηκε παράλειψη βασικών πληροφοριών για την προσφορά. Σε 244 διαδικτυακές πύλες δεν παρέχονται σαφείς πληροφορίες σχετικά με όλες τις πτυχές του συνολικού κόστους, δηλαδή τον τύπο του επιτοκίου (σταθερό, μεταβλητό ή και τα δύο), τη διάρκεια της πίστωσης (όπου ενδείκνυται), και για ορισμένες δαπάνες που συνδέονται με την πίστωση (π.χ. προμήθεια διεκπεραίωσης).
Επίσης, η έρευνα διαπίστωσε ότι σε 116 διαδικτυακές πύλες το κόστος της πίστωσης παρουσιάζεται κατά λανθασμένο ή παραπλανητικό για τους καταναλωτές τρόπο, δηλαδή όσον αφορά τον τρόπο υπολογισμού της τιμής, ή όταν ο καταναλωτής δεν πληροφορείται ότι, πέραν του κόστους της ίδιας της καταναλωτικής πίστης, υπάρχει πρόσθετη υποχρεωτική ασφάλιση.
Σε ό,τι αφορά, ειδικότερα την Ελλάδα, τα στοιχεία της Επιτροπής αναφέρουν ότι ελέγχθηκε μία διαδικτυακή πύλη, στην οποία δεν διαπιστώθηκε καμία παρατυπία.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, τις επόμενες εβδομάδες και μήνες, οι εθνικές αρχές θα έλθουν σε επαφή με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα σχετικά με τις εικαζόμενες παρατυπίες και θα τους ζητήσουν να υποβάλουν διευκρινίσεις ή να διορθώσουν τις διαδικτυακές πύλες τους. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, ανάλογα με την ισχύουσα εθνική νομοθεσία, ενδέχεται να αναληφθούν νομικές ενέργειες, με την επιβολή ποινών ή ακόμη και το κλείσιμο των διαδικτυακών πυλών. Από τις εθνικές αρχές επιβολής της νομοθεσίας ζητήθηκε να αναφέρουν σχετικά στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή έως το Φθινόπωρο του 2012. Η Επιτροπή θα συντάξει έκθεση με τα αποτελέσματα.
Σημειώνεται, τέλος, ότι το 2010, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στην ευρωζώνη είχαν χορηγηθείσες καταναλωτικές πιστώσεις ύψους 600 δισεκατομμυρίων ευρώ.