Το απαραίτητο συμπλήρωμα στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Για νέους και -κυρίως- παλιότερους οδηγούς. Γιατί ο ΚΟΚ παραλείπει τεχνηέντως να αναφερθεί στους άγραφους νόμους του δρόμου, κι αυτό είναι ατόπημα.
Οδηγός δεν είναι αυτός που ξέρει μόνο να χειρίζεται το αμάξι και να διαβάζει τα οδικά σήματα, αλλά αυτός που σέβεται και τηρεί τα πρωτόκολλα των δρόμων!
Γι’ αυτό και οι 10 αυτοί απαράβατοι και απολύτως αναγκαίοι άγραφοι νόμοι αποτελούν τομή στην οδική συμπεριφορά του Έλληνα, καθώς συμπληρώνουν τον ΚΟΚ με τις τρέχουσες νόρμες της οδικής συνείδησης.
Κάποιους τους ξέρουμε αλλά δεν τους σεβόμαστε, άλλους πάλι τους αγνοούμε παντελώς. Το οδικό αυτό συμπλήρωμα θα λειτουργήσει ως μια υπενθύμιση της κοινής λογικής και θα μας αποτρέψει από το να γίνουμε «αυτός ο τύπος». Τι ποιος τύπος; Αυτός που οδηγεί λες και του ανήκει ολάκερο το συγκοινωνιακό δίκτυο!
No 10 – «Υποτάξου» στα γρηγορότερα αυτοκίνητα
Το γρήγορο GTI σου θα φάει τη σκόνη του διπλανού GT-R όποια στιγμή το θελήσει ο οδηγός του! Μην τον προκαλείς λοιπόν σε μια κοντρίτσα που ξέρεις ότι θα χάσεις. Όταν ο άλλος οδηγεί γρηγορότερο αμάξι, δέξου το και κόψε τα νταηλίκια. Κι αν θες να τον περάσεις σώνει και καλά, κάν’ το με τρόπο ασφαλές και μη θεατρικό. Η αξιοπρέπειά σου θα σε ευγνωμονεί…
No 9 – Δείξε σεβασμό στο παρκάρισμα
Αυτές οι λευκές γραμμούλες στο parking δεν είναι διακοσμητικές ξέρεις, σεβάσου τες! Το πώς και το πού παρκάρεις είναι που έχει σημασία. Δεν είναι ανάγκη να παρακωλύεις τη συγκοινωνία για να αράξεις την κουρσάρα σου όπου σου καπνίσει. Λίγη κατανόηση μετατρέπει τον οδηγό σε… άνθρωπο!
No 8 – Δείξε αβρότητα στα μηχανάκια
Τα μηχανάκια δεν είναι ενοχλητικές μύγες που πρέπει πάση θυσία να βγουν από τον δρόμο σου! Δικαιούνται, όσο να πεις, μια θέση στο οδόστρωμα. Κι αν το να σου κάνει σφήνα ο άλλος είναι ενοχλητικό στο αμάξι, πάνω στη μηχανή γίνεται τρομακτικό και ολέθριο! Πάρ’ το λοιπόν χαλαρά με τους μηχανόβιους: δώσε χώρο στα μηχανάκια και πάντα να τα προσέχεις…
No 7 – Προειδοποίησε με τα φώτα σου για ραντάρ
Το τελευταίο πράγμα που χρειάζεσαι τώρα με την οικονομική κρίση είναι μια κλήση για υπερβολική ταχύτητα. Κι αν η ανοχή του κράτους για μερικά χιλιομετράκια παραπάνω έχει εξαντληθεί, ο άγραφος νόμος του τρεμοπαιξίματος των φώτων μπορεί να μας βοηθήσει. Κι όσο κι αν δεν επιδοκιμάζουμε τη μη συμμόρφωση με τα όρια ταχύτητας, όλοι μας εκτιμούμε την αβρότητα του οδηγού που αναβοσβήνει τα φώτα του για να μας προειδοποιήσει για την παγίδα του νόμου…
No 6 – Μη μπλοκάρεις χαμηλότερα οχήματα
Αγόρασες την τζιπάρα σου και πολύ καλά έκανες. Μάθε τώρα να τη χρησιμοποιείς. Ο οδηγός βλέπεις του βαν ή του SUV κάθεται ψηλότερα και έχει καλύτερη ορατότητα στον δρόμο από τον οδηγό της συμβατικής κούρσας. Έλα όμως που έχει κι αυτός δικαίωμα να βλέπει και να μπορούν να τον δουν! Και δεν μιλάμε για καμιά προνομιακή μεταχείριση: όταν απλώς είναι δυνατό, προσπάθησε να μην μπλοκάρεις την πλευρική ορατότητα του πίσω αυτοκινήτου. Ναι, κρατήσου δεξιά και άσ’ τον να βλέπει κι αυτός τι γίνεται στο οδόστρωμα.
No 5 – Σταμάτα να βοηθήσεις
Αν το όχημα που έχει χαλάσει οδηγείται από ξανθιά αιθέρια ύπαρξη, κοκαλώνεις επιτόπου, σωστά; Τι θα ‘λεγες λοιπόν να γενικεύσεις τη βοήθεια που προσφέρεις σε κάθε οδηγό, όσο ελκυστικός (ή μη) κι αν είναι; Δεν έχουν όλοι κινητό ή οδική βοήθεια ξέρεις, κάτι θα μπορείς να κάνεις. Και μην ξεχνάς ότι ο άγραφος αυτός νόμος λειτουργεί και αντίστροφα: κάποια στιγμή θα τον επικαλεστείς κι εσύ και θα θες κάποιον να προστρέξει…
No 4 – Μη χασομεράς στο βενζινάδικο
Αν βλέπεις μηχανοκίνητο αθλητισμό, θα έχεις καταλάβει πόσο σημαντικό είναι το γρήγορο pit stop! Δεν εύχεσαι κι εσύ με τη σειρά σου η στάση στο βενζινάδικο να ήταν συντομότερη; Και μπορεί να γίνει, αν σεβαστείς τον χρόνο των άλλων! Θες να τσεκάρεις την πίεση στα λάστιχα, τη στάθμη του λαδιού ή απλά να καθαρίσεις το παρμπρίζ σου; Δεν είναι ανάγκη να το κάνεις όσο είσαι στην αντλία. Παραμέρισε και κάνε τη δουλειά σου με την ησυχία σου. Περιττό να τονιστεί ότι ο νόμος ισχύει και για τα διόδια…
No 3 – Μην οδηγείς στην αριστερή λωρίδα
Αυτό στο έχει πει και ο ΚΟΚ, γιατί δεν το σέβεσαι; Η αριστερή λωρίδα είναι μόνο για προσπέρασμα, μπαίνεις και ξαναβγαίνεις τάχιστα. Δεν αράζεις αριστερά και μιλάς στο τηλέφωνο, ψάχνεις για σταθμό στα ράδιο και χαριεντίζεσαι με το «μωρό». Δοκίμασε να ξεχαστείς στην αριστερή στον γερμανικό αυτοκινητόδρομο Autobahn και θα βγεις με κάνα ζωτικό όργανο λιγότερο! Ο κίνδυνος να προκαλέσεις ατύχημα είναι ιδιαίτερα αυξημένος, ειδικά επειδή πας αργά (κι άρα οδηγείς με ασφάλεια!). Αυτό τον άγραφο-γραμμένο νόμο πρέπει να τον τηρείς ευλαβικά, είναι ζήτημα ζωής και θανάτου…
No 2 – Μη χώνεσαι πρώτος στην ουρά
Αν είσαι ο εξυπνότερος, καλύτερος και πιο «μάγκας» απ’ όλους, δείξ’ το εκεί που μετράει. Όχι στον δρόμο! Γιατί στον δρόμο με τέτοια συμπεριφορά είσαι απλώς ο «σφηνάκιας» που όλοι βρίζουν, καταριούνται και οικτίρουν. Άσε που ακόμα κι αν θεωρείς ότι έτσι γλιτώνεις χρόνο, στην ουσία ο κερδισμένος αυτός χρόνος είναι δευτερόλεπτα. Κάτσε λοιπόν στη σειρά σου υπομονετικά και απόλαυσέ το: αμάξι δεν ήθελες; Τον εγωκεντρισμό σου πρέπει να τον αφήνεις στο σπίτι όταν πιάνεις τιμόνι…
No 1 – Οδήγησε στα όρια ταχύτητας
Ούτε γρηγορότερα ούτε βεβαίως και απελπιστικά πιο αργά. Γιατί για την υπερβολική ταχύτητα τα ξέρουμε τα κακά, έλα όμως που υπάρχει η στρεβλή πεποίθηση ότι αν πάω ενοχλητικά αργά, οδηγώ με τον μικρότερο δυνατό κίνδυνο! Η ταχύτητα με την οποία κινείται η κίνηση μπροστά σου θα σου υποδείξει τη βέλτιστη ταχύτητα εντός πόλης. Η βασική ιδέα εδώ είναι ότι το να πας με το ρεύμα, κάνει το ρεύμα να κινείται ομαλά. Κάθε σφήνα παρακωλύει την κίνηση, κάθε προσπέρασμα μπλοκάρει την ομαλή συγκοινωνία…