Στρεσάρεστε όταν παρκάρετε ή όταν κινήστε σε δρόμο με πυκνή κυκλοφορία; Μήπως θεωρείτε πιθανό να μπείτε κατά λάθος στο αντίθετο ρεύμα; Οι τεχνολογίες υποστήριξης οδηγού της Ford σας βοηθούν να αντιμετωπίσετε τις δύσκολες καταστάσεις.
Σπάσιμο νεύρων, πιθανοί κίνδυνοι ακόμα και δαπανηρές επισκευές από μικροσυγκρούσεις και γρατζουνιές (αυτός είναι πολλές φορές ο απολογισμός ενός παρκαρίσματος) ο χειρότερος εφιάλτης των οδηγών σε όλη την Ευρώπη.
Στη Βρετανία, το ένα στα τέσσερα ατυχήματα συμβαίνει σε σταθμούς πάρκινγκ. Σχεδόν ο ένας στους δύο οδηγούς προτιμά να διανύσει μεγαλύτερη απόσταση για να φτάσει στον προορισμό του από το να επιχειρήσει παράλληλο παρκάρισμα σε περιορισμένο χώρο.
Η ειδοποίηση διερχόμενης κυκλοφορίας με τεχνολογία αυτόματου φρεναρίσματος της Ford είναι σχεδιασμένη για να μειώνει το στρες του παρκαρίσματος εντοπίζοντας διερχόμενα άτομα και αντικείμενα πίσω από το όχημα, ειδοποιώντας τον οδηγό και τέλος φρενάροντας εάν ο οδηγός δεν αντιδράσει. Η ευρυγώνια πίσω κάμερα θα προσφέρει άριστη εικόνα της περιοχής πίσω από το όχημα. Η αναβαθμισμένη λειτουργία active park assist θα αναλαμβάνει το παράλληλο ή κάθετο παρκάρισμα, με το απλό πάτημα ενός μπουτόν.
Άλλες τεχνολογίες που γεννήθηκαν στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Έρευνας & Καινοτομίας της φίρμας στο Άαχεν της Γερμανίας, περιλαμβάνουν συστήματα σχεδιασμένα για να βοηθούν τους οδηγούς να ελίσσονται ώστε να αποφεύγουν συγκρούσεις με υψηλή ταχύτητα και να τους προειδοποιούν ώστε να μην πάρουν λάθος κατεύθυνση στον αυτοκινητόδρομο.
Αυτές οι νέες τεχνολογίες -που αναμένεται να είναι διαθέσιμες για πρώτη φορά την επόμενη διετία – αποτελούν τμήμα της δέσμευσης της εταιρείας να τριπλασιάσει τις επενδύσεις της στην ανάπτυξη συστημάτων υποστήριξης οδηγού. Με τον τρόπο αυτό θα τα εξελίξει περαιτέρω και θα επεκτείνει τις δυνατότητές τους, επιταχύνοντας το λανσάρισμα συστημάτων που θα διευκολύνουν το παρκάρισμα και την οδήγηση σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας, και θα βοηθούν στην αποφυγή συγκρούσεων.
«Οι οδηγοί πρέπει να παραμένουν σε ετοιμότητα και ενεργοί όταν βρίσκονται πίσω από το τιμόνι αλλά η τεχνολογία υποστήριξης μπορεί να βοηθήσει» δήλωσε ο Edmund King OBE, πρόεδρος, της Automobile Association. «Η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών υποστήριξης έχει πολλά οφέλη, βοηθώντας τον οδηγό να αποφύγει τις συγκρούσεις, να εντοπίζει ευάλωτους χρήστες των δρόμων σε τυφλά σημεία ή να καταργεί το στρες του παρκαρίσματος κάνοντάς το πολύ ευκολότερο.»
Εύκολο παρκάρισμα
Στη Βρετανία, το ένα στα τέσσερα ατυχήματα γίνεται σε χώρους στάθμευσης και κοστίζει στους οδηγούς περίπου 800 εκατομμύρια ευρώ για επισκευές κάθε χρόνο. Βασικός λόγος είναι το ότι, τα τελευταία 20 χρόνια, το πλάτος των αυτοκινήτων έχει αυξηθεί περίπου κατά 16% αλλά πολλοί χώροι στάθμευσης έχουν διατηρήσει τις ίδιες διαστάσεις.
Η έρευνα δείχνει ότι το 47% των οδηγών παρκάρει ακόμα πιο μακριά από τον προορισμό τους για να αποφύγουν το παράλληλο παρκάρισμα, το 15% αποφεύγει εντελώς το παράλληλο παρκάρισμα, και το 75% νιώθει νευρικότητα όταν πρέπει να παρκάρει μπροστά από άλλους οδηγούς.2
«Το παρκάρισμα είναι μία από τις πιο στρεσογόνες εμπειρίες πίσω από το τιμόνι και οι οδηγοί που πασχίζουν να βρουν κατάλληλους χώρους στάθμευσης σε αστικές περιοχές μπορεί να προκαλέσουν κυκλοφοριακή συμφόρηση αλλά και πολύ άγχος,» δήλωσε ο Dirk Gunia, στέλεχος της Ford Ευρώπης. «Τεχνολογίες όπως το αναβαθμισμένο σύστημα active park assist, τονώνουν την αυτοπεποίθηση των οδηγών όταν παρκάρουν σε χώρους αδιανόητους μέχρι τώρα.»
Το αναβαθμισμένο active park assist ελέγχει το τιμόνι, την επιλογή σχέσης στο κιβώτιο και την εμπρός/πίσω κίνηση για να διευκολύνει τη διαδικασία στάθμευσης μέσω ενός μπουτόν. Το σύστημα μπορεί να κατευθύνει το όχημα μέσα και έξω από ένα παράλληλο χώρο στάθμευσης και να το παρκάρει με όπισθεν σε κάθετο χώρο. Το αναβαθμισμένο Active Park Assist χρησιμοποιεί επίσης αισθητήρες για τον εντοπισμό κατάλληλων χώρων στάθμευσης.
Το Cross Traffic Alert με λειτουργία αυτόματου φρεναρίσματος χρησιμοποιεί αισθητήρες ραντάρ για να παρακολουθεί τη περιοχή πίσω από το όχημα. Εάν ο οδηγός κάνει όπισθεν και δεν αντιδράσει στην αρχική προειδοποίηση, το σύστημα είναι σχεδιασμένο για να ενεργοποιεί αυτόματα τα φρένα. Επίσης ανιχνεύει μοτοσικλέτες και ποδήλατα.
Η Κάμερα οπισθοπορείας προβάλλει μία ευρυγώνια εικόνα του πίσω μέρους του αυτοκινήτου στην οθόνη του αυτοκινήτου, προσφέροντας παρόμοια λειτουργικότητα με την Front Wide View Camera της Ford που βρίσκεται στο εμπρός τμήμα των μοντέλων Edge, Galaxy και S-MAX. Στην όπισθεν, προσφέρει μία πρόσθετη εικόνα που επιτρέπει στους οδηγούς να βλέπουν πέρα από τις γωνίες καθώς και αντικείμενα και εμπόδια που πλησιάζουν πίσω από το όχημα.
Ελιγμοί αποφυγής εμποδίου
H Ford εξελίσσει επίσης μία νέα τεχνολογία που βοηθά τους οδηγούς να αποφύγουν σταματημένα ή αργά κινούμενα οχήματα και το ενδεχόμενο σύγκρουσης.
Το σύστημα υποστήριξης ελιγμών αποφυγής εμποδίου έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί με ταχύτητες πόλης και αυτοκινητόδρομου. Χρησιμοποιεί ραντάρ και μία κάμερα για να ανιχνεύει αργά κινούμενα και σταματημένα οχήματα και μέσω την κατάλληλων ελιγμών επιτρέπει στους οδηγούς να αποφύγουν ένα όχημα και κατ’ επέκταση μία σύγκρουση.
Το σύστημα ενεργοποιείται εάν δεν υπάρχει επαρκής χώρος για την αποφυγή μιας σύγκρουσης μόνο με φρενάρισμα και ο οδηγός αποφασίζει να κάνει έναν ελιγμό αποφυγής. Το Evasive steering assist βασίζεται στην υπάρχουσα τεχνολογία Forward Collision Warning, και Pre-Collision Assist, που μειώνει τη σφοδρότητα συγκρούσεων όπου εμπλέκονται οχήματα και πεζοί ή βοηθά τους οδηγούς να αποφύγουν τελείως της σύγκρουση.
Μόλις ο οδηγός προσπαθήσει να στρίψει το τιμόνι για να αποφύγει ένα όχημα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, το evasive steering assist ενεργοποιείται για να διευκολύνει τους ελιγμούς διεύθυνσης.
Προειδοποίηση λάθους κατεύθυνσης στον αυτοκινητόδρομο
Είναι ο χειρότερος εφιάλτης όλων των οδηγών και τώρα δημιουργήθηκε μία τεχνολογία που μπορεί να τον αποτρέψει, προειδοποιώντας τους οδηγούς να μην επιλέξουν λάθος ρεύμα κυκλοφορίας στον αυτοκινητόδρομο.
Οι συγκρούσεις λόγω οδήγησης σε λάθος ρεύμα κυκλοφορίας είναι αιτίες για σοβαρούς και μοιραίους τραυματισμούς συγκριτικά με άλλα είδη ατυχημάτων. Στη Γερμανία, το 3% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στους αυτοκινητόδρομους είναι αποτέλεσμα οδήγησης σε λάθος ρεύμα κυκλοφορίας, με περίπου 20 θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα κάθε χρόνο.4
Το Wrong Way Alert χρησιμοποιεί μία κάμερα τοποθετημένη στο παρμπρίζ σε συνδυασμό με πληροφορίες από το σύστημα πλοήγησης για να προειδοποιήσει τους οδηγούς με οπτικά και ακουστικά σήματα όταν παραβιάζουν δύο απαγορευτικά σήματα (“No Entry”) εισόδου ή εξόδου σε αυτοκινητόδρομο. Το σύστημα (που αρχικά διατίθεται μόνο σε Γερμανία, Αυστρία και Ελβετία) βασίζεται στο Traffic Sign Recognition που χρησιμοποιεί μία εμπρόσθια κάμερα η οποία εντοπίζει οδικά σήματα και προειδοποιεί τον οδηγό για την παρουσία τους. Το Wrong Way Alert με τη συμβολή της κάμερας και του συστήματος πλοήγησης προειδοποιεί τους οδηγούς να σταματήσουν ή να στρίψουν.
Το Traffic Jam Assist είναι μία ακόμα τεχνολογία που αναμένεται να κυκλοφορήσει ευρέως μέσα στην επόμενη διετία. Το σύστημα βοηθά το οδηγό να διατηρεί το όχημα στο κέντρο της λωρίδας του και χρησιμοποιεί το φρένο και το γκάζι για να εναρμονιστεί με το ρυθμό του προπορευόμενου οχήματος
Μακροπρόθεσμα, εξελίσσεται επίσης ένα προηγμένο Σύστημα Εμπρόσθιου Φωτισμού, βασισμένο σε κάμερα που διευρύνει τη δέσμη των προβολέων σε διασταυρώσεις και κυκλικούς κόμβους ακολουθώντας την ερμηνεία των σημάτων της κυκλοφορίας.
Νίκος Τσάδαρης