Το νέο Focus RS λανσάρει το καινοτόμο σύστημα τετρακίνησης All Wheel Drive της Ford Performance, προσφέροντας κορυφαίο στρίψιμο, συναρπαστικές επιδόσεις και απαράμιλλη οδηγική απόλαυση.

Επίσης λανσάρει προηγμένες τεχνολογίες για σπορ επιδόσεις ενώ είναι το πρώτο Ford RS που εφοδιάζεται με επιλέξιμα προφίλ οδήγησης (Drive Modes), μεταξύ των οποίων το Drift Mode που επιτρέπει την ελεγχόμενη πλαγιολίσθηση ισχύος (πρωτιά στη βιομηχανία) και έλεγχο εκκίνησης Launch Control.

FocusRS1 FocusRS2

Με μία ειδικά σχεδιασμένη έκδοση του νέου κινητήρα 2.3L EcoBoost της Ford απόδοσης 350 ίππων, το νέο RS είναι το ταχύτερο όλων των εποχών, επιταχύνοντας από 0-100 km/h σε 4,7 δεύτερα μέχρι την τελική ταχύτητα των 266 km/h.

Το νέο Focus RS είναι το πρώτο μοντέλο RS που θα πωλείται σε Β. Αμερική και Κίνα. Η μαζική παραγωγή του ξεκίνησε για συνολικά 42 παγκόσμιες αγορές στις 14 Ιανουαρίου στο εργοστάσιο της Ford στο Saarlouis (Γερμανία).

Οι Ευρωπαίοι πελάτες έχουν ήδη κάνει πάνω από 3.100 παραγγελίες, ενώ άλλοι 250.000 έχουν διαμορφώσει ένα Focus RS μέσα από την σχετική εφαρμογή (configurator) στην ιστοσελίδα της Ford.

FocusRS3 FocusRS4

Το Focus RS λανσάρει το καινοτόμο σύστημα τετρακίνησης AWD της Ford Performance με Δυναμικό Σύστημα Ανακατανομής της Ροπής (Dynamic Torque Vectoring). Το σύστημα αυτό συνδυάζει ελκτική πρόσφυση και κράτημα με ταυτόχρονη ευελιξία και ταχύτητα στις στροφές.

Το σύστημα Performance AWD βασίζεται σε δύο ηλεκτρονικά ελεγχόμενους συμπλέκτες, εκατέρωθεν του πίσω διαφορικού. Αυτοί διαχειρίζονται την κατανομή ροπής εμπρός / πίσω και παράλληλα ελέγχουν την κατανομή ροπής μεταξύ των δύο πίσω τροχών (torque vectoring), γεγονός που επηρεάζει θεαματικά την οδική συμπεριφορά και στην ευστάθεια του οχήματος στις στροφές.

Η μονάδα ελέγχου του πίσω διαφορικού μεταβάλει συνεχώς την κατανομή ροπής εμπρός – πίσω και μεταξύ των πίσω τροχών σύμφωνα με τις εκάστοτε οδηγικές συνθήκες, λαμβάνοντας  δεδομένα από πολλαπλούς αισθητήρες 100 φορές το δευτερόλεπτο. Η κατανομή ροπής στον πίσω άξονα μπορεί να φτάσει το 70%, ενώ μέχρι και το 100% αυτής μπορεί να κατανεμηθεί σε κάθε τροχό, ανάλογα με την περίσταση. Η μονάδα ελέγχου του πίσω διαφορικού μπορεί να μεταβάλλει την κατανομή ροπής σε μόλις 60 χιλιοστά του δευτερολέπτου (0,06 δευτ.)

FocusRS5 FocusRS6

Σε μία στροφή, η  μονάδα ελέγχου του πίσω διαφορικού κατανέμει προληπτικά τη ροπή στον εξωτερικό πίσω τροχό βάσει δεδομένων όπως η γωνία του τιμονιού, η πλευρική επιτάχυνση, το ποσοστό περιστροφής αμαξώματος ως προς τον κατακόρυφο άξονα (yaw rate) και η ταχύτητα του οχήματος. Αυτή η μεταφορά ροπής ωθεί το αυτοκίνητο προς το εσωτερικό της στροφής, επιτυγχάνοντας βελτιωμένη κατευθυντικότητα και ευστάθεια, εξαλείφοντας την υποστροφή.

Τα σύστημα τετρακίνησης AWD έχει ρυθμιστεί ούτως ώστε να προσφέρει εξαιρετική πρόσφυση (με πλευρική επιτάχυνση πάνω από 1g), κορυφαίο στρίψιμο αλλά και επιτάχυνση κατά την έξοδο από μία στροφή. Με ουδέτερη συμπεριφορά στο όριο, και ελεγχόμενη υπερστροφή ισχύος στην πίστα με το Drift Mode, το Focus RS προσφέρει απολαυστική οδηγική εμπειρία.

FocusRS10 FocusRS11 FocusRS12

Το πλαίσιο διαθέτει σπορ ανάρτηση με σκληρότερα ελατήρια (κατά 33% μπροστά και 38% πίσω), σκληρότερες αντιστρεπτικές δοκούς από του Focus ST, και ρυθμιζόμενα αμορτισέρ δυο προγραμμάτων, που προσφέρουν 40% σκληρότερη ρύθμιση, ιδανική για οδήγηση στην πίστα. Το ειδικά ρυθμισμένο σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση, λειτουργεί σε συνεργασία με την ειδικά σχεδιασμένη εμπρός ανάρτηση και χάρη στους κοντύτερους βραχίονες προσφέρει άμεση απόκριση και εξαιρετική αίσθηση.

Επιπλέον στο Focus RS, εφαρμόστηκαν πρόσθετα μέτρα για την ενίσχυση της ακαμψίας του πίσω υποπλαισίου, αλλά και γενικότερα της δομής του αμαξώματος. Τα μέτρα αυτά αύξησαν τη συνολική στρεπτική ακαμψία κατά 23% συγκριτικά με ένα στάνταρ μοντέλο Focus.

Οι μηχανικοί της Ford συνεργάστηκαν στενά με τη Michelin στη δημιουργία ελαστικών υψηλών επιδόσεων διαστάσεων 235/35 R19 για να ταιριάζουν με τη δυναμική συμπεριφορά του νέου Ford Focus RS. Ένα σετ ελαστικών Michelin Pilot Super Sport αποτελεί στάνταρ εξοπλισμό για καθημερινή χρήση, και ( για πρώτη φορά σε RS) ένα σετ ελαστικών Michelin Pilot Sport Cup 2 μπορεί να παραγγελθεί προαιρετικά για πιο δυναμικές επιδόσεις στην πίστα. FocusRS14 FocusRS15

Στον τομέα της σχεδίασης, η προσεκτική αεροδυναμική βελτιστοποίηση του εμπρός σπόιλερ, της πίσω αεροτομής και των στοιχείων του κάτω τμήματος του αμαξώματος καταργεί τις δυνάμεις άνωσης. Η τελική σχεδίαση πετυχαίνει ένα ισορροπημένο αποτέλεσμα με μηδενική άνωση μπροστά και πίσω για βέλτιστη συμπεριφορά και ευστάθεια στις υψηλές ταχύτητες.

Με συντελεστή οπισθέλκουσας 0.355, το Focus RS είναι κατά 6% πιο αεροδυναμικό από το προηγούμενο μοντέλο, ενώ έχοντας πιο συμπαγή μετωπική επιφάνεια, παράγει 9% λιγότερη αντίσταση, βελτιώνοντας τις επιδόσεις στις υψηλές ταχύτητες και μειώνοντας την κατανάλωση.

Το κορυφαίο Focus προσφέρει προηγμένες τεχνολογίες υψηλών επιδόσεων και ασφάλειας που υποστηρίζουν όλους τους οδηγούς ανεξαρτήτως επιπέδου.

Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει από τέσσερα διαφορικά προφίλ οδήγησης (Drive Modes) ώστε το όχημα να αποδίδει τα μέγιστα σε ποικίλες οδηγικές συνθήκες. Normal ή Sport για οδήγηση στο δρόμο, Track ή Drift Mode για χρήση μόνο σε πίστα.

FocusRS17 FocusRS81

Κάθε προφίλ επιλέγεται μέσω ενός εργονομικού διακόπτη δίπλα στον επιλογέα σχέσεων, και προσφέρει ειδικές ρυθμίσεις για το σύστημα τετρακίνησης, τον έλεγχο των αποσβεστήρων, το σύστημα Electronic Stability Control, την απόκριση του συστήματος διεύθυνσης, του κινητήρα και της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης βαλβίδας στη απόληξη της εξάτμισης.

Το Drift Mode έχει ειδικά σχεδιασμένη ρύθμιση για το σύστημα AWD που τροποποιεί την κατανομή ροπής για να βοηθά τον οδηγό να πετυχαίνει ελεγχόμενη υπερστροφή ισχύος (drift) κατά την οδήγηση σε πίστα. Οι ρυθμίσεις αποσβεστήρων και συστήματος διεύθυνσης παραμένουν στο Normal Mode προσφέροντας αναβαθμισμένο έλεγχο μέσα από τη δυνατότητα της μεταφοράς βάρους και το ελαφρύ τιμόνι.

Για βέλτιστη επιτάχυνση από στάση, το Launch Control διαμορφώνει τα συστήματα ελέγχου του πλαισίου και του κινητήρα ώστε να επιτυγχάνεται μέγιστη επιτάχυνση ανεξαρτήτων συνθηκών που επικρατούν στη πίστα. Ο οδηγός επιλέγει το Launch Control από το ταμπλό, βάζει πρώτη σχέση στο κιβώτιο, πατά τέρμα γκάζι και αφήνει το συμπλέκτη. Στη συνέχεια, το όχημα ξεκινά με ελεγχόμενο τρόπο κατανέμοντας ιδανικά την ροπή μέσω του συστήματος AWD, διατηρώντας μέγιστη ροπή μέσω υπερπλήρωσης (overboost), ρυθμίζοντας κατάλληλα το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης και επιλέγοντας την ιδανική σκληρότητα των αποσβεστήρων.

FocusRS19

Για μέγιστη επιτάχυνση κατά τις αλλαγές των σχέσεων, μία ενδεικτική λυχνία  στο ταμπλό (Performance Shift Light) προειδοποιεί τον οδηγό όταν πλησιάζει στο βέλτιστο σημείο αλλαγής ταχύτητα (5.900 rpm), και αναβοσβήνει εάν ο κινητήρας αγγίξει το όριο των 6.800 rpm.

Για αποτελεσματικότερο φρενάρισμα κατά τη οδήγηση στην πίστα, υπάρχει το ισχυρότερο σύστημα πέδησης που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε μοντέλο RS.  Διαθέτει αεριζόμενους εμπρός δίσκους 350 mm και αλουμινένιες τετραπίστονες δαγκάνες Brembo, βαμμένες στη χαρακτηριστική μπλε απόχρωση του RS με λογότυπο Brembo. Οι ελαφριές δαγκάνες μειώνουν το βάρος κατά 4,3 kg ανά τροχό συγκριτικά με τους μικρότερους δίσκους 336 mm του προηγούμενου μοντέλου.

Για να αποτρέπεται η κόπωση των φρένων ακόμα και υπό συνεχή χρήση στην πίστα, χρησιμοποιούνται ειδικοί αεραγωγοί ψύξης στην πρόσοψη του εμπρός προφυλακτήρα, στο πάτωμα και στους κάτω βραχίονες της ανάρτησης. Οι εμπρός δίσκοι περιλαμβάνουν αεροδυναμικά πτερύγια εξαερισμού για αυξημένη ψύξη.

FocusRS20

Ο κινητήρας 2.3L EcoBoost μοιράζεται τη ίδια βασική δομή με τον αλουμινένιο 4κύλινδρο που διατίθεται στη νέα Ford Mustang. Ο κινητήρας αυτός έχει αναβαθμιστεί ειδικά για το Focus RS ώστε να προσφέρει 10% περισσότερη ισχύ φτάνοντας τους 350 ίππους.

Η αυξημένη ισχύς παράγεται από ένα νέο, χαμηλής αδράνειας υπερσυμπιεστή twin-scroll που αυξάνει αισθητά τη ροή του αέρα, μαζί με ένα πολύ μεγαλύτερο εναλλάκτη θερμότητας (intercooler) για μεγιστοποίηση της πυκνότητας του αέρα εισαγωγής. Η «αναπνοή» του κινητήρα έχει βελτιωθεί μέσω μιας πιο ελεύθερης εισαγωγής και ενός συστήματος εξαγωγής μεγαλύτερης διατομής που διαθέτει ηλεκτρονικά ελεγχόμενη πεταλούδα στην απόληξη βελτιστοποιώντας την ισορροπία μεταξύ της πίεσης επιστροφής των καυσαερίων (back pressure) και παραγωγής θορύβου.

Η κυλινδροκεφαλή κατασκευάζεται από βελτιωμένο κράμα αλουμινίου που μπορεί να αντέχει υψηλότερες θερμοκρασίες, ενώ το μπλοκ των κυλίνδρων χρησιμοποιεί ανθεκτικότερα χιτώνια από χυτοσίδηρο.

FocusRS21

Μεγαλύτερη προτεραιότητα δόθηκε στην ψύξη του κινητήρα, με τους μηχανικούς να δημιουργούν πρόσθετο χώρο στο εμπρός τμήμα του οχήματος για την τοποθέτηση ενός πολύ μεγαλύτερου ψυγείου, του μεγαλύτερου που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε Focus. Αυτό παρέχει το απαιτούμενο επίπεδο ψύξης για την απαιτητική οδήγηση σε πίστα.

Η σχολαστική χαρτογράφηση του κινητήρα έχει διασφαλίσει την άριστη απόκριση στις χαμηλές στροφές και την υψηλή ροπή στις μεσαίες, ενώ παράλληλα οι λάτρεις της σπορ οδήγησης μπορούν να απολαύσουν την «προθυμία» του κινητήρα να ανεβάσει στροφές μέχρι τον κόφτη.

Η μέγιστη ροπή των 440 Nm παράγεται μεταξύ 2.000 και 4.500 rpm, ενώ μπορεί να φτάσει τα 470 Nm για 15 δευτ. μέσω υπερπλήρωσης (overboost) σε φάση μέγιστης επιτάχυνσης. Η επιτάχυνση εν κινήσει είναι καλύτερη από του προηγούμενου Focus RS, με το 50-100 km/h και 4η σχέση να επιτυγχάνεται σε 5,0 δευτ., 0,4 δευτ. πιο γρήγορα.

Οι απολαυστικές επιδόσεις απαιτούν ανάλογη συνοδεία ήχου. Γι αυτό οι μηχανικοί έχουν ρυθμίσει το σύστημα εξαγωγής του RS ώστε να παράγει έναν απολαυστικό μπάσο ήχο κατά τη διάρκεια της σπορ οδήγησης. Παράλληλα επέλεξαν μια μοναδική χαρτογράφηση για το Sport Mode ώστε να παράγονται οι χαρακτηριστικές «αρρυθμίες» στον ήχο της εξάτμισης που αποτελούν σήμα κατατεθέν των μοντέλων RS.

Ο κινητήρας EcoBoost κατασκευάζεται στη Βαλένθια της Ισπανίας, και υποβάλλεται σε μία αυστηρή ακουστική δοκιμή στο τέλος της γραμμής παραγωγής. Αφού ολοκληρωθεί ένας αυτοματοποιημένος κύκλος δοκιμών, ειδικά εκπαιδευμένοι τεχνικοί δοκιμάζουν του κινητήρες για να διασφαλίσουν την τέλεια λειτουργία τους, προσπαθώντας να εντοπίσουν θορύβους που ενδεχομένως υποδηλώνουν πιθανή βλάβη δύσκολα ανιχνεύσιμη με άλλο τρόπο.

Το εξάρι χειροκίνητο κιβώτιο έχει βελτιστοποιηθεί για τους λάτρεις της σπορ οδήγησης με ένα πιο κοντό επιλογέα σχέσεων και ανανεωμένο μηχανισμό με σκοπό τις ταχύτερες και πιο ακριβείς αλλαγές. Τόσο το κιβώτιο όσο και ο συμπλέκτης έχουν αναβαθμιστεί με ανθεκτικότερα εξαρτήματα για να μπορούν να ανταπεξέρχονται στις απαιτήσεις της αυξημένης ροπής του κινητήρα.

FocusRS16

Με την αποδοτική σχεδίαση του EcoBoost (άμεσος ψεκασμός, διπλός ανεξάρτητος χρονισμός εκκεντροφόρων και προηγμένη υπερσυμπίεση) ο κινητήρας προσφέρει σημαντικά μειωμένη κατανάλωση. Με στάνταρ λειτουργία Auto-Start-Stop, το νέο μοντέλο πετυχαίνει εκπομπές CO2 175 g/km, μείωση 22% συγκριτικά με το προηγούμενο.

Η εξωτερική σχεδίαση είναι όμορφη και ταυτόχρονα λειτουργική. Οι σχεδιαστές συνεργάστηκαν με τη Ford Performance προκειμένου να διασφαλίσουν την απαραίτητη λειτουργικότητα, δίνοντας έμφαση στην αεροδυναμική πίεση και ισορροπία καθώς και στις απαιτήσεις ψύξης του κινητήρα και των φρένων.

Βασισμένο στην αισθητική του νέου Focus, το RS διαθέτει εντυπωσιακό εμπρός τμήμα με τολμηρή τραπεζοειδή πάνω μάσκα πάνω από το βαθύ εμπρός σπόιλερ με διαχωριστή που ενσωματώνει τα μεγαλύτερα ανοίγματα για ψύξη του κινητήρα. Το φαρδύ, μυώδες στήσιμο τονίζεται από τα χαμηλότερα φτερά και τα μεγάλα εξωτερικά ανοίγματα στις δύο πλευρές του αυτοκινήτου, που τροφοδοτούν τους αεραγωγούς ψύξης των φρένων και φιλοξενούν κάθετα τοποθετημένους προβολείς ομίχλης.

Πίσω κυριαρχεί ένας μεγάλος διαχύτης που βελτιστοποιεί τη ροή αέρα στο κάτω τμήμα του αμαξώματος για μείωση της αεροδυναμικής αντίστασης. Περιλαμβάνει δύο σπορ απολήξεις εξαγωγής και ένα διαφανή κεντρικό φως ομίχλης. Η αεροτομή οροφής είναι οπτικά ενσωματωμένη μέσω πλαϊνών πάνελ στο χρώμα του αμαξώματος και κοσμείται με ένα διακριτικό λογότυπο RS.

Το πλαϊνό προφίλ αναδεικνύεται από ανάγλυφα μαρσπιέ και φουσκωμένους θόλους που φιλοξενούν τις 19άρες πολυακτινικές ζάντες αλουμινίου RS. Σφυρήλατες και σε απόχρωση low-gloss black προσφέρουν αυξημένη αντοχή και μειώνουν το βάρος σε κάθε τροχό κατά 950 g. Τα πέντε διαθέσιμα εξωτερικά χρώματα περιλαμβάνουν το Nitrous Blue, ένα ζωηρό χρώμα τεσσάρων στρωμάτων που διατίθεται αποκλειστικά στο RS, καθώς και τα Stealth Grey, Shadow Black, Magnetic Grey και Frozen White.

Οι Στάνταρ προβολείς Bi-Xenon HID έχουν λειτουργία Adaptive Front Lighting, που προσαρμόζει την ένταση και τη γωνία της δέσμης των προβολέων στην ταχύτητα του οχήματος, τη γωνία του τιμονιού και την απόσταση από τα προπορευόμενα οχήματα. Οι πελάτες μπορούν να παραγγείλουν την τελευταία τεχνολογία αυτόματου φρεναρίσματος Active City Stop, που λειτουργεί με ταχύτητες έως 50 km/h.

Ο σπορ χαρακτήρας του  RS αντανακλάται και μέσα στην καμπίνα, με τα ημι-δερμάτινα μπάκετ καθίσματα της Recaro να προσελκύουν την προσοχή. Προαιρετικά, για τους πελάτες της Ευρώπης προσφέρονται τα ημι-αγωνιστικά καθίσματα Signature RS της Recaro με γνήσια αγωνιστικά υφάσματα από μικροΐνες.

FocusRS13

Η αναδιάταξη των χειριστηρίων του Focus υιοθετεί απλούστερη, πιο διαισθητική σχεδίαση. Το σύστημα συνδεσιμότητας SYNC 2 παρέχει έλεγχο του συστήματος ήχου, πλοήγησης, κλιματισμού και των κινητών τηλεφώνων  μέσα από φωνητικές εντολές ή μέσω μιας έγχρωμης οθόνης αφής υψηλής ανάλυσης 8 ιντσών. Χρησιμοποιώντας απλές φωνητικές εντολές όπως «Find a race track» (‘Βρες μία αγωνιστική πίστα’), οι ιδιοκτήτες του RS  μπορούν να λαμβάνουν άμεσες οδηγίες για την πλησιέστερη διαθέσιμη πίστα. Το SYNC 2 μπορεί επίσης να παραγγελθεί με Κάμερα Οπισθοπορείας (Rear View Camera) με αισθητήρες παρκαρίσματος (park distance control), και με προηγμένο ηχοσύστημα Sony με 10-ηχεία (συμπεριλαμβανομένου ενός subwoofer).

Η οδηγική εμπειρία RS ενισχύεται με ένα νέας σχεδίασης τιμόνι με επίπεδο το κάτω τμήμα του και μαλακή δερμάτινη στεφάνη, αλουμινένια πεντάλ και μοναδικά γραφικά στον πίνακα οργάνων. Μία πρόσθετη σειρά οργάνων ένδειξης πάνω από την κεντρική κονσόλα απεικονίζει την πίεση υπερπλήρωσης, τη θερμοκρασία και την πίεση λαδιού.

Σε όλη την καμπίνα, το χαρακτηριστικό μπλε θέμα RS «απηχείται» στις μπλε ραφές των καθισμάτων, στο τιμόνι, στα ταπέτα δαπέδου, στις εσωτερικές επενδύσεις, στον επιλογέα ταχυτήτων και μέσω του ίδιου του λογοτύπου RS, που δεσπόζει στα καθίσματα, το τιμόνι και τα διακοσμητικά πάνελ των μαρσπιέ.

FocusRS7

Προϊόν εξέλιξης μιας μικρής ομάδας μηχανικών της Ford Performance στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, το νέο Ford Focus RS είναι η τρίτη γενιά των μοντέλων Focus RS, μετά από αυτά που λανσαρίστηκαν το 2002 και 2009. Θα είναι το 30ό αυτοκίνητο με το θρυλικό σήμα RS, έχοντας προηγηθεί τεχνολογικοί κολοσσοί όπως το 16βάλβιδο  Escort RS1600 του1970, το  Sierra RS Cosworth του 1985 με την επαναστατική αεροδυναμική του και το τετρακίνητο  Escort RS Cosworth του 1992.

Νίκος Τσάδαρης