Η οικονομία σε κάθε περίπτωση ξεκινάει από τις σωστές επιλογές. Είναι ουτοπία από τη μια να ισχυριζόμαστε πως μας ενδιαφέρει η εξοικονόμηση ενέργειας, ο περιορισμός δαπάνης και -κυρίως- η ρύπανση της ατμόσφαιρας και από την άλλη να οδηγούμε χωρίς να νοιαζόμαστε για τη μείωση κατανάλωσης.
Κι όμως με λίγη προσοχή και τις κατάλληλες κινήσεις μπορούμε να γλυτώσουμε σημαντική ποσότητα καυσίμων, όσο και ρυπαντών.
Ας δούμε πώς…
Προσοχή στο όχημα
– Κατάσταση του οχήματος: Με τακτική/προληπτική συντήρηση, ο ρυθμισμένος κινητήρας έχει σωστή καύση με οικονομία καυσίμου μέχρι και 10% αλλά και λιγότερα καυσαέρια. Οικονομία επιτυγχάνουμε επίσης όταν είναι καλορυθμισμένη και η ανάρτηση (κάμπερ, σύγκλιση, κ.λπ.)του οχήματος.
– Πίεση ελαστικών: Οι πιέσεις που συνιστά ο κατασκευαστής κάθε οχήματος πρέπει να τηρούνται απόλυτα τόσο για τη σωστή κύλιση του οχήματος και την οδική συμπεριφορά του, όσο και για την οικονομία καυσίμου που μπορεί να φτάσει μέχρι και 3,5%. Ελέγχετε τις πιέσεις των ελαστικών, κάθε φορά που βάζετε καύσιμα, ιδανικά με δικό σας πιεσόμετρο.
– Περιορισμός βάρους: Βγάλτε κάθε περιττό βάρος από το χώρο αποσκευών. Υπολογίζεται ότι στα μεγαλύτερα οχήματα, αύξηση του φορτίου κατά 50 κιλά, αυξάνει την κατανάλωση κατά 2%.
– Σωστή φόρτωση: Σε περίπτωση που είμαστε αναγκασμένοι να φορτώσουμε το όχημά μας, καλό είναι να αποφύγουμε τη χρήση σχάρας για την εξωτερική τοποθέτηση αντικειμένων, ενώ πρέπει να φροντίζουμε -κατά το δυνατόν- τα όποια φορτία να ευρίσκονται μεταξύ του εμπρός και πίσω άξονα.
Τα καθήκοντα του οδηγού
– Οδηγούμε πάντοτε προοδευτικά (γραμμικά και προβλέποντας), με απαλούς χειρισμούς, μια και η όποια νευρικότητα μεταφέρεται στο δεξί πεντάλ και από εκεί… γυρνά επιβαρύνοντας την τσέπη μας.
– Αποφεύγουμε να μπαίνουμε στην περιοχή μέγιστης ισχύος του κινητήρα όταν δεν χρειάζεται, μένοντας αποκλειστικά και μόνο στην περιοχή της ροπής στρέψης.
– Συνηθίζουμε να οδηγούμε με μια ταχύτητα πάνω στο κιβώτιο (π.χ. αντί 4η με 5η, ή αντί 5η με 6η), ούτως ώστε ο κινητήρας να δουλεύει με λιγότερες στροφές.
– Αποφεύγουμε τα άσκοπα στιγμιαία φρεναρίσματα. Ο μέσος οδηγός, συνήθως οδηγεί με το πόδι πάνω στο φρένο και το συμπλέκτη, επιβραδύνοντας κάθε φορά που νομίζει ότι κάτι συμβαίνει και επιταχύνοντας στη συνέχεια. Αυτό μεταφράζεται σε φθορά στα φρένα, το συμπλέκτη, τα λάστιχα και φυσικά αυξημένη κατανάλωση.
– Περιστασιακά, στα χρονοβόρα «μποτιλιαρίσματα» των πόλεων, καλό θα είναι να σβήνουμε τον κινητήρα (αν το όχημα μας δεν διαθέτει σύστημα start/stop), φτάνει να είμαστε σε ετοιμότητα για τη συνέχεια, όταν αυτή προκύψει.
-Ιδανικά, αν μπορούμε να υπολογίζουμε την ταχύτητα του «ρεύματος κυκλοφορίας», ώστε να το ακολουθούμε με σταθερή ταχύτητα, επιτυγχάνουμε ελάχιστη χρήση του κιβώτιου και των φρένων, κάτι που μειώνει δραστικά την κατανάλωση.
-Η εξεύρεση εναλλακτικών διαδρομών πιθανόν να μας εξοικονομήσει καύσιμα αλλά και χρόνο, ακόμα και αν η απόσταση που πρέπει να διανύσουμε είναι μεγαλύτερη.
– Η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας (ραδιόφωνο, καθαριστήρες, φώτα και ειδικά κλιματισμός) αυξάνει σημαντικά την κατανάλωση καυσίμου.
Συμπερασματικά, θα λέγαμε ότι η οικονομική οδήγηση σε συνδυασμό με την καλή κατάσταση του όποιου αυτοκινήτου, είναι συνδυασμός που μπορεί να επιτύχει οικονομία κατανάλωσης έως και 20%, με ανάλογη μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων.
Ακόμα λοιπόν κι αν δε σας ενδιαφέρει το… περιβάλλον, σκεφτείτε το οικονομικό όφελος, ειδικά τώρα που η οικονομική κατάσταση όλων μας πάει από το κακό στο χειρότερο.
Πηγή: Κέντρο Ασφαλούς & Οικονομικής Οδήγησης DRIVEN
Νίκος Τσάδαρης